Växtnäring en djungel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blubba
    • April 2018
    • 67

    Växtnäring en djungel?

    Vad ska man ha för växtnäring? De finns ju hur mycke som helst
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    PMDD är bra och billigt. Annars har Tropica https://tropica.com/en/plant-care/li...ium-nutrition/
    Men det finns en hel del att välja på, men dessa använder jag, och jag tycker att både PMDD och Tropica´s näring funkar bra.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Vad för växtnäring man skall använda beror också mycket på vilka förutsättningar man har i akvariet och vad man vill uppnå.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • blubba
        • April 2018
        • 67

        #4
        Fina växter

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av blubba
          Fina växter
          ????????????
          Är nog få som vill ha fula växter.
          Frågorna är snarare - vilka växter? har du CO?, vad har du för belysning, vilka (hur många) fiskar har du och hur stort är akvariet etc. etc.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Enskilt störst nytta som växtnäring är ju CO2 för att få vackra väl utvecklade växter. Men jag tolkade frågan som att det gällde flytande växtnäring, med tanke på formuleringen "de finns hur mycke som helst"? Men som Kjell är inne när det gäller storlek på akvariet så är PMDD till ett 30liters akvarium inget jag skulle satsa på, utan valt något mer lättvindigt som t.ex. Tropica`s.

            Kommentar

            • blubba
              • April 2018
              • 67

              #7
              Ursäkta kjell, fatta väl inte riktigt vad du menade. Har två kar ett på60l å ett på 100l. Med belysning som ska va bra för växter. I 100l har jag bara växter än så länge.å i 60l har jag platy tetror 10st.
              Har ingen aning vad växterna heter

              Kommentar

              • blubba
                • April 2018
                • 67

                #8
                i ren panik va jag å köpte planta min.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Hörde en gång ett bra föredrag av en växtexpert och han sa att växterna har "3 ben" att stå på - växtnäring, CO2 och belysning. Förlänger man bara det "ena benet" så blir det obalans och det gör inte i längden så mycket nytta. Sedan får man välja växter utifrån vad man gör - man kan välja växter som inte kräver så mycket växtnäring, CO2 och belysning och man kan välja växter där man absolut måste köra med alla dessa 3 saker.
                  Sedan finns det många olika sorters växtnäring och som nämnts är PMDD alldeles utmärkt (kanske det bästa) men där krävs det att man håller koll på olika näringsnivåer man har i akvariet men har man inte det så är det säkert bättre att använda ett färdigblandat preparat som då blir rätt "grovt" men ändå funkar i de flesta sammanhang. Ett sådant är Tropicas. De har två typer - ett som bara innehåller micronäring och ett som innehåller både micro och macronäring. Vilket man skall använda beror på vilken typ av akvarium (vilka fiskar, hur många fiskar, hur ofta vatten byts, hur mycket man matar, vilka och hur många växter man har etc. etc) man har eftersom växterna kan tillgodogöra sig macroämnen från fiskarnas avföring och överblivet foder etc.. Kör man med macrogödning och det redan finns tillräckligt med macroämnen i akvariet är risken stor för algproblem etc. etc.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #10
                    Läste någonstans men har gömt var en jämförelse med en bil. Där gasen motsvara ljuset, bränslet växtnäring och syret CO2. Gasar man mycket så behövs alltså motsvarande mängd bränsle och syre, saknas en parameter så får det konsekvenser på ett eller annat sätt. Tex. för mycket ljus och avsaknad av näring och CO2 blir aldrig bra..
                    PMDD funkar bra genom ai-metoden förövrigt. Veckovisa 50% delvattenbyten och fulldos med PMDD funkar bra i ett kar med rätt mycket växtmassa. Sen får man ha koll på vissa ev. bristsymtom.

                    Kommentar

                    • stefant
                      • January 2009
                      • 783

                      #11
                      Strunta i växtnäring, testa många olika växter och behåll dem som trivs i ditt akvarium.

                      Kommentar

                      • blubba
                        • April 2018
                        • 67

                        #12
                        Tack för alla svar. En hel vetenskap....tycker jag. Men är ju ny på detta.. Ska kolla på tropics

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Egentligen är det rätt enkelt. Växter behöver ljus, näring och CO2. . Problemet är att tillföra detta i rätt mängd, vilket är utmaningen. Men när man lyckas blir man belönad med välutvecklade och friska växter. Skillnaden på växternas utseende, färg och storlek i ett så kallat hightec-kar med bra ljus och CO2 mm. och ett akvarium utan detta kan vara rätt enorm. Men då kommer nästa utmaning som är att trimma och föryngra växtbeståndet etc. Puh!

                          Kommentar

                          • blubba
                            • April 2018
                            • 67

                            #14
                            Låt enklare när du uttryckte dig så. Men visst ä de lite pyssel,men de är väl de som gör de kul ox

                            Kommentar

                            Arbetssätt...