125L Asiatisk community tank

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Oj, vad fint!

    Lämna en kommentar:


  • Hidoi
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Det ser riktigt lovande ut.
    Tackar, jag har kommit en bit till på vägen. "Trädet" är placerat (dock är det fortfarande nertyngt av stenar tills det blivit water logged) och växterna är på plats.
    Så nu börjar den långa väntan tills jag kan köpa fiskar.



    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Hidoi
    Jag kom en del på vägen med mitt hardscape nu i helgen.
    Väntar bara på att få hem växterna och att ett bonsai träd ska bli waterlogged.

    Det ser riktigt lovande ut.

    Lämna en kommentar:


  • Hidoi
    svarade
    Jag kom en del på vägen med mitt hardscape nu i helgen.
    Väntar bara på att få hem växterna och att ett bonsai träd ska bli waterlogged.


    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    I USA är avstånden stora så där är det kanske tvunget. I England borde det inte behövas men de gör det kanske där också.

    För ålar antar jag att man matar med något som sjunker snabbt, och på natten om de är nattaktiva?

    Lämna en kommentar:


  • Hidoi
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant
    Intressant med AqAdvisor, men jag tror inte heller att använda den webbsidan är helt perfekt. Fast det är klart att det är skillnad på kuhlii-ål och slöjstjärt när det gäller belastning på akvariet även om de är lika långa.
    Precis, 'perfekt' uppnår man nog inte oavsett vad som används :P Det är ju så otroligt mycket som spelar in.
    Mängden fisk på min lista hade ju varit för mycket om alla t.ex. använde samma "del" av akvariet, om jag bara hade mitten levande fiskar eller botten levande. Nu är det ju mer balanserat, så alla får sitt eget utrymme.

    Förresten varför kan man inte beställa akvariefisk på nätet i Sverige? (Efter att ha kollat mycket på youtube så har jag sett att dem beställer mycket på nätet i t.ex. USA/England)

    Jag har även tänkt använda en "auto-feeder". Men hur gå man tillväga för att kunna mata ålarna med den? (tänker att maten lär ju ätas upp av resten av fiskarna innan den hinner nå botten)
    Man kanske endast kan mata dem manuellt.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Intressant med AqAdvisor, men jag tror inte heller att använda den webbsidan är helt perfekt. Fast det är klart att det är skillnad på kuhlii-ål och slöjstjärt när det gäller belastning på akvariet även om de är lika långa.

    Lämna en kommentar:


  • Hidoi
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Tänkvärt är också är att tänka på skalan, dvs allt är smått i akvariet och då ser det bättre ut med ett smått bottensubstrat så det blir lite skalenligt
    Det låter logiskt ^^ Jag kommer förmodligen att använda sand, då jag både tycker det är snyggare och det är bra för ålarna. Enda problemet är att ålarna kan dra upp växterna (antar att detta inte kommer vara ett lika stort problem om jag låter växterna sätta sig ordentligt innan jag introducerar fisk)

    Man kan inte enbart gå efter den regeln som du skriver utan måste även ta hänsyn till att fisken passar till akvariets storlek. Hur räknar du för att få fram att det blir 85% fullt?
    Ja, det är klart att man måste ta hänsyn till vilken storlek på akvariet en fisk behöver, vilket jag även gjort med dem på min lista.
    Den som vill ha störst akvarium är Neonregnbågen, som vill ha 80 cm & 120 L, vilket karet precis uppnår (står dock olika överallt, en sida säger t.ex. 60 cm & 55 L). Resten vill ha ett 40 cm & 40 L akvarium.
    Jag använde Aqadvisor när jag räknade ut det.



    Akvariet är egentligen 50 cm högt, men fick dra ner det till 43 cm för att Liter antalet skulle stämma.
    Senast redigerad av Hidoi; 17 June 2018, 00:10.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Hidoi
    Hej, tack för svaren



    Denna regel kan man inte gå efter då den är helt fel och fungerar inte alls i praktiken. (jag blev väldigt förvånad att den stod med i nybörjarguiden)
    Använder man sunt förnuft och inte försöker trycka ner te.x. en Eldstjärt i ett 23 L akvarium (även om det hade funkat enligt den utdaterade regeln), så handlar det mer om att filtreringen ska kunna hantera mängden avfall som produceras i karet.

    Med listan jag skrev så är karet runt 85% fullt.

    Man kan inte enbart gå efter den regeln som du skriver utan måste även ta hänsyn till att fisken passar till akvariets storlek. Hur räknar du för att få fram att det blir 85% fullt?

    Ok. Men är det inte mycket lättare för plantorna att släppa också (jag antar att det är svårare för rötterna att penetrera sanden), speciellt med tanke på ålarna?
    Enligt min erfarenhet blir det inte lättare att växterna släpper men jag har heller inte haft fiskar som gräver speciellt mycket.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Tänkvärt är också är att tänka på skalan, dvs allt är smått i akvariet och då ser det bättre ut med ett smått bottensubstrat så det blir lite skalenligt

    Lämna en kommentar:


  • Hidoi
    svarade
    Hej, tack för svaren

    Ursprungligen postat av stefant
    Jag fick det till 156 cm fisk i vuxen storlek så det blir ju mer än 1 cm fisk per liter som brukar rekommenderas.
    Denna regel kan man inte gå efter då den är helt fel och fungerar inte alls i praktiken. (jag blev väldigt förvånad att den stod med i nybörjarguiden)
    Använder man sunt förnuft och inte försöker trycka ner te.x. en Eldstjärt i ett 23 L akvarium (även om det hade funkat enligt den utdaterade regeln), så handlar det mer om att filtreringen ska kunna hantera mängden avfall som produceras i karet.

    Med listan jag skrev så är karet runt 85% fullt.

    Det går bra att plantera i sand men cirkulationen blir sämre än i grus och därför lite sämre för växter.
    Ok. Men är det inte mycket lättare för plantorna att släppa också (jag antar att det är svårare för rötterna att penetrera sanden), speciellt med tanke på ålarna?

    Regnbågsfiskar brukar aldrig vara nere på botten, så för dem spelar det ingen roll med grus eller sand.
    Precis, bottenlagret bör endast påverka ålarna och till viss del räkorna tänker jag.

    Lämna en kommentar:


  • Tyko
    svarade
    Regnbågsfiskar brukar aldrig vara nere på botten, så för dem spelar det ingen roll med grus eller sand. Jag föredrar sand för att det oftast ser naturligare ut och är lättare att städa då det mesta av skräpet lägger sig ovanpå så att det är lätt att suga upp. Jag skulle också som stefant säger nöja mig med en sorts stimfisk, men jag tror att ditt akvarium är tillräckligt långt för neonregnbågar; så välj den du tycker bäst om.

    Lämna en kommentar:


  • stefant
    svarade
    Jag fick det till 156 cm fisk i vuxen storlek så det blir ju mer än 1 cm fisk per liter som brukar rekommenderas. Jag skulle nog skippat neonregnbågarna, bl a ska de ha grus tydligen så det går inte ihop med kuhlii-ålarna. Jag skulle valt honungsgurami över dvärggurami, de är lättare att lyckas med och så skulle jag haft en hane och en hona. Det går bra att plantera i sand men cirkulationen blir sämre än i grus och därför lite sämre för växter.

    Lämna en kommentar:


  • Hidoi
    startade ett ämne 125L Asiatisk community tank

    125L Asiatisk community tank

    Hej

    Jag har precis beställt ett Juwel Rio 125L. Är helt ny på detta med akvarium.
    https://www.juwel-aquarium.de/en/Pro...D/Rio-125-LED/
    Har kollat runt en hel del och kommit fram till följande lista:

    Toppen
    1st Dvärg Gurami
    eller
    1st Honungsgurami

    Mitten
    12st Drottningrasbora
    6st Neonregnbåge

    Botten
    6st Kuhlii-ålar
    10st Körsbärsräkor
    Möjligtvis en & annan snigel med.

    • Är detta en bra mängd fiskar för akvariet?
    • Kan jag lägga till mer eller bör jag ta bort?
    • Räcker det med filtret som följer?
    • Behöver jag täcka insuget på filtret som ingår till akvariet (för ålarnas skull)?
    • Någon speciell ordning jag bör introducera fiskarna i?
    • Jag skulle vilja bygga upp en del av akvariet. Någon som har tips på något man kan använda för att bygga upp? Så någon använda följande (se bild nedan) på youtube, finns det att få tag på i Sverige?


    • Jag är väldigt kluven över om jag ska ha sand eller inte. Har läst om att det är mycket svårare att hålla rent, att det kan täppa igen filtret, att det kan bildas farliga gaser i luftfickor & svårt att plantera i. Men skulle vilja ha det för Kuhlii-ålarnas skull. Ett annat alternativ som jag kollat på är "Dennerle Crystal Quartz Gravel" som är rundat och därför mer skonsamt för dem. (Finns även i flertalet olika färger) Någon som har erfarenhet av detta bottenlager?

    Tack på förhand.
    Alex
    Senast redigerad av Hidoi; 15 June 2018, 20:22.
Arbetssätt...