Hallu jag igen! Pumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blubba
    • April 2018
    • 67

    Hallu jag igen! Pumpen?

    Börjat fylla mitt kar...Måste pumpen gå när de är tomt? Å hur får man pumpen att lugna ner sig? ett jävla drag nu
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vad är det för pump du har?
    Är det ett innerfilter så skall inte den vara på vid vattenbyte.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • blubba
      • April 2018
      • 67

      #3
      Eheim

      Kommentar

      • blubba
        • April 2018
        • 67

        #4
        Å varför fungerare inte sugfötterna på pumpen? Jag har två, båda hänger å dinglar. Finns de något att göra?

        Kommentar

        • cambru

          • September 2008
          • 209

          #5
          Sugfötter kan man få sätta om ibland ifall man inte riktigt får fast dom. Det gäller att man får till ett litet vacuum som håller sugfötterna på plats. Se till att sugfötterna och glaset är helt rena från alger och annan biofilm och tryck till dom ordentligt.

          Jag tycker själv att sugfötternas plast hårdnar med åren, jag byter ut dom ungefär vart 5 år.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av cambru
            ...

            Jag tycker själv att sugfötternas plast hårdnar med åren, jag byter ut dom ungefär vart 5 år.
            Då har dina hållt länge, men Eheim har ju högre kvalitet på sina grejer.
            I välsorterade zoobutiker finns dessa sugfötter, eller sugproppar i olika storlekar som reservdelar.
            Gamla hårda sugkoppar har jag sköljt i varmt vatten, då blir dom mjuka igen, i en halv minut eller kanske litet längre... sedan släpper dom igen.
            Det är väl så att plastens mjukmedel försvinner med tiden.

            Jag har funderat på en annan lösning, kanske en uppfinning som ersätter sugkopparna.
            MAGNETER! kanske man kan testa att limma fast pumpen på en stor algmagenet och fixera den med motsvarande magnet på glasets utsida?
            Vad tror ni om det? Förslaget lämnas gratis, om nån vill patentsöka detta så är det fritt fram!

            Kommentar

            • blubba
              • April 2018
              • 67

              #7
              Ja mina ä stenhårda....får pröva att skölja dom

              Kommentar

              Arbetssätt...