flytta akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blubba
    • April 2018
    • 67

    flytta akvariumet

    Smartaste sättet att flytta akvariumet, från en bänk till en annan. Vill ju helst inte tömma de,inte helt iallafall. Tänkte om de kan bli sättningar i glaset om man lyfter. De är ett 60l
  • ebbot
    • April 2017
    • 8

    #2
    Töm 80-90% av vattnet, med två personer skall det nog inte skvalpa aldeles för mycket

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Jag skulle inte våga lyfta att kar med sand i.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jag hade nog funderat på att tömma karet på så mycket vatten som möjligt med tanke på
        fiskarna, placerat nya bänken invid den befintliga och sen skjuvat karet försiktigt över till den nya bänken. Är det ett ramakvarium och bara ett 60l så skulle jag nog våga chansa på detta. Sen får man ju förflytta bänk med akvarium försiktigt till den placering man tänkt. Alternativet att tömma och göra om kanske inte är så jobbigt ändå med tanke på att det är ett litet akvarium, och det kan vara trevligt att förnya sig vad gäller inredning. Är det helt nyinrett känns det kanske inte lika frestande. Är det ett helglas akvarium med "matta" under så är det senare alternativet bäst tycker jag. Lyfta akvarium med sand mm. är som sagt inte att rekommendera.

        Kommentar

        • blubba
          • April 2018
          • 67

          #5
          ok ja de är ett kar med ram.Låter inte som någon bra ide att flytta de hihi. Å de är ett nystartat akvarium,är de smart då att joksa me det då???? Förvisso skulle jag villa byta ut gruset som är svart,gillar inte de alls.

          Kommentar

          • blubba
            • April 2018
            • 67

            #6
            är de någon fara att tömma hela karet pga de är nystartat för 2 månader sen??

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #7
              Jag tömde hela mitt 120L efter ca två månader för att byta gruset mot sand och ändra inredningen. Flyttade fiskarna inklusive ca 40 liter vatten till en stor tunna. Ställde i innerfilteret (avstängt) i tunnan och rörde om vattenytan då och då. Tömde sedan resten av karet så snabbt jag kunde och tog ut gruset. Sedan i med den i förväg sköljda sanden, planterade nya växter och sedan i med filtret, fiskarna och en stor del av det gamla vattnet.

              Det gick fint! Ingen obalans uppstod. Behandlade i och för sig karet som nästan nystartat en tid efter detta, men lite hade jag ju tillgodo i och med att filtret varit igång ca två månader. Hällde även i vattenberedningsmedel/bakteriekultur. Jag var så nöjd efteråt. Karet gick från att vara tråkigt inrett med fult grus till att bli ganska fint och framförallt mycket trevligare för fiskarna.

              Kommentar

              • blubba
                • April 2018
                • 67

                #8
                Tack ska nog pröva de. Så får jag bort mitt fula grus

                Kommentar

                Arbetssätt...