Byta bottenmaterial i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PetraOyana
    • January 2018
    • 4

    Byta bottenmaterial i akvarium

    Hej

    Vi har haft vårt 350l Juwel Rio akvarium nu i snart ett år men har den senaste tiden haft problem med alger. Först trådalger vilka vi nu har lyckats få någorlunda bukt på genom manuell rensning. Men nu är det tofsalger överallt. På bakgrunden, på mangroveroten, på växterna och på inredningen. Det är väl inte speciellt fult men vi är rädd att de ska ta över...

    När vi köpte akvariet så köpte vi två olika mossor, en av dessa var Javamossa och det var i mossan det började med trådalgerna. Så all mossa åkte ut och det enda som är kvar är det som limmades fast på bakgrunden som är en reliefbakgrund.

    Vi inredde akvariet med vitt grus/sten vilket iaf jag tyckte var snyggt. Tyvärr så medförde det endel saker som att gruset efter tid blev grönt... att vattnet blev ovanligt basiskt där pH ligger på mellan 8-8.5 konstant (i kranen ligger det på 7-7.5).
    Lysrören är snart ett år och ska vara LED-rör, de står på 11:30-19:30. Nu på våren har solen tyvärr nått in till kortsidan där filter och pumpen sitter så det har blivit algtillväxt mellan filterhuset och glaset. Där ska jag köpa nåt och sätta för.

    Så nu vill vi göra om i akvariet. Byta bottenmaterial och kanske bakgrunden (beror på hur hårt den sitter) men behålla resten av inredningen. Vi har fiskar i, mest Platys och Mollys, Kardinaltetror med några malar, sewellias och någon kuhli.
    Hur gör vi detta på bästa sätt?

    Klarar sig fiskarna i en hink eller balja under en dag?
    Om jag häller över akvarievatten i en balja och sen ner med fiskarna tillsammans med växterna? Behövs det nån pump eller syresättning under tiden?

    Huvudsaklig anledning är att byta bottenmaterialet till något mer finkornigt och inte vitt.
    Göra rent från alger så gott det går från inredningen när vi ändå håller på.

    Råd och tips tas gärna emot så vi kan planera ordentligt inför bytet.
    Tack

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Fiskarna klara sig bra flera dagar i en rejäl plastbalja med lock, finns ju 40liters mm.för en billig peng. Bra med en liten pump i baljan för vattencirkulation och luftning och locket lämnas med en glipa för luftcirkulation. Behövs doppvärmare så få den också följa med i baljan. Det man behöver vara rädd om annars är filtermediet, man får även lägga detta i en balja med akvarievatten för att hålla bakteriekulturen vid liv, titta till det ibland och flytta runt. Växterna bör man förvara i en egen balja. I övrigt är det ingen mening att spara akvarievattnet. Starta sen nytt och tillsätt vattenberedningsmedel och ev. bakteriekultur som finns at köpa, mata väldigt sparsamt i ett par veckor. Helst inget foder dom första dagarna och sätt belysningstiden till max 6-timmar i början. Kolla även att den nya sanden är inert, att den inte påverkar vattnet alltså och t.ex innehåller kalkhaltigt material.

    Kommentar

    • PetraOyana
      • January 2018
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Fiskarna klara sig bra flera dagar i en rejäl plastbalja med lock, finns ju 40liters mm.för en billig peng. Bra med en liten pump i baljan för vattencirkulation och luftning och locket lämnas med en glipa för luftcirkulation. Behövs doppvärmare så få den också följa med i baljan. Det man behöver vara rädd om annars är filtermediet, man får även lägga detta i en balja med akvarievatten för att hålla bakteriekulturen vid liv, titta till det ibland och flytta runt. Växterna bör man förvara i en egen balja. I övrigt är det ingen mening att spara akvarievattnet. Starta sen nytt och tillsätt vattenberedningsmedel och ev. bakteriekultur som finns at köpa, mata väldigt sparsamt i ett par veckor. Helst inget foder dom första dagarna och sätt belysningstiden till max 6-timmar i början. Kolla även att den nya sanden är inert, att den inte påverkar vattnet alltså och t.ex innehåller kalkhaltigt material.
      Tack så mycket för svar!
      Ja det var det jag tänkte, en plastlåda med lock typ som finns på Classe. Pump har vi ingen, kanske om jag kan flytta över pumpen från själva akvariet till lådan.

      När man startar upp akvariet igen ska det då få gå i nån dag eller i flera dagar innan fiskarna pytsas i? Eller kan man pytsa i dom med en gång?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av PetraOyana

        Tack så mycket för svar!
        Ja det var det jag tänkte, en plastlåda med lock typ som finns på Classe. Pump har vi ingen, kanske om jag kan flytta över pumpen från själva akvariet till lådan.

        När man startar upp akvariet igen ska det då få gå i nån dag eller i flera dagar innan fiskarna pytsas i? Eller kan man pytsa i dom med en gång?
        Hej!
        Vid omstart/nystart gäller det att göra rätt.
        Se till att plantera en hel del snabbväxande växter och även andra växter, som tar hand om överskottsnäringen, innan fiskarna flyttar tillbaka. Bra att du sparar pumpen med filtermaterialet där finns det nyttiga nedbrytningsorganismer.
        Bra om du har växtgödning i bottenmaterialet, jag har obränd keramiklera, men det finns modernare material. Löst växtnäring i vattnet är bra, men spara det tills akvariet kommit igång och du ser att algerna är under kontroll.
        Ljus tio timmar per dag är optimalt, men du kanske skall ha kortare ljustid i början.
        Rullgardiner och persienner är bra! Ja på insidan av fönstren i det rummet som akavriet står, inkommande solljus gynnar grönalgerna.
        Byt en mindre del vatten varje vecka.
        Crossocheilus oblongus den siamensiska algätaren gör skäl för sitt namn, bättre algätare att ha i akvarium finns nog inte, den äter även tofsalgerna. Men det är en stimfisk, och dom blir dessvärre rätt stora, omkring 15 cm långa. Ensamma kan dom lätt bli huligana, men i stim försår dom att uppföra sig.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Ursprungligen postat av PetraOyana

          Tack så mycket för svar!
          Ja det var det jag tänkte, en plastlåda med lock typ som finns på Classe. Pump har vi ingen, kanske om jag kan flytta över pumpen från själva akvariet till lådan.

          När man startar upp akvariet igen ska det då få gå i nån dag eller i flera dagar innan fiskarna pytsas i? Eller kan man pytsa i dom med en gång?
          Dom kan pytsas i direkt ifall vattentemp är lika i baljan som akvariet.

          Kommentar

          • PetraOyana
            • January 2018
            • 4

            #6
            Ursprungligen postat av Björn J.

            Hej!
            Vid omstart/nystart gäller det att göra rätt.
            Se till att plantera en hel del snabbväxande växter och även andra växter, som tar hand om överskottsnäringen, innan fiskarna flyttar tillbaka. Bra att du sparar pumpen med filtermaterialet där finns det nyttiga nedbrytningsorganismer.
            Bra om du har växtgödning i bottenmaterialet, jag har obränd keramiklera, men det finns modernare material. Löst växtnäring i vattnet är bra, men spara det tills akvariet kommit igång och du ser att algerna är under kontroll.
            Ljus tio timmar per dag är optimalt, men du kanske skall ha kortare ljustid i början.
            Rullgardiner och persienner är bra! Ja på insidan av fönstren i det rummet som akavriet står, inkommande solljus gynnar grönalgerna.
            Byt en mindre del vatten varje vecka.
            Crossocheilus oblongus den siamensiska algätaren gör skäl för sitt namn, bättre algätare att ha i akvarium finns nog inte, den äter även tofsalgerna. Men det är en stimfisk, och dom blir dessvärre rätt stora, omkring 15 cm långa. Ensamma kan dom lätt bli huligana, men i stim försår dom att uppföra sig.
            Siamesisk algätare har jag fem st av men tycker inte att de äter så mycket alger.
            Rullgardiner har vi i rummet, men glömmer bort att dra ner dom. Sen tycker jag det är lite trist med neddragna mörkläggningsgardiner så jag ska sätta upp nåt på akvariet istället som skyddar mot solen.
            Tack så jättemycket för alla tips och råd, jag vill ju göra rätt nu då jag har chansen!
            Senast redigerad av PetraOyana; 29 April 2018, 13:35.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Ha även gärna flytväxter som kan hjälpa till att ta näring ur vattnet, så att det blir mindre näring åt algerna.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Jag draperade ett mindre akvarium förra våren med en stor badhandduk (med hajar på).
                Hade gamla böcker som tyngd uppepå som höll fast handduken, sedan var jag på Ikea och köpte en ny rullgardin till det rummet.
                Visst är det tråkigt med neddragna gardiner, men ännu tråkigare med algexposion.

                Flytväxter är bra, vattenhyacint, andmat och andra grejer. Även rotväxter med långa blad är bra, typ som stor vallisneria med länga blad som flyter i ytan, den växer snabbt, även näckrosor, brun lotus och sådant. Men vattenpesten Elodea densa om den nu inte bytt namn är oslagbar, billig är den också.

                Fem siamensisar är bra! Dessutom en trevlig fisk, fem eller kanske fyra är nog miniantalet man kan ha, det är en stimfisk. Att den äter alger dåligt beror på att den ätit sig mätt på flingfoder, den tar det som är mest lättillgängligt. Små siamensisar käkar alger bättre än de stora, men de stora klarar av att tugga i sig de kraftigare tofsalgerna bättre, om de nu inte redan är mätta på torrfoder då....

                Gör små vattenbyten ofta.
                Kolla vattenytan genom glaset, snett underifrån, om du kan se en fet hinna på ytan kan det vara ett tecken på att det är algexplosion på gång, det kan också betyda att du har övermatat, vilket iofs betyder samma sak. Visserligen kan billig mat "No Name" ge denna feta hinna redan efter en enda matning.

                Under årens lopp har jag kört extra innerfilter med "bubblor i ytan" då jag sett den där feta hinnan, de flesta gångerna har algexplosionen uteblivit, då jag samtidigt minskat på maten och avskärmat för solljus, men inte ställt om mina timrar, däremot släckt några av lysrören, på den tiden jag hade sådana, alltså minskat på ljuset litet, men inte på belysningstiden. Så har jag gjort, men det är nu inte säkert att det funkar hos dig.

                Kommentar

                • PetraOyana
                  • January 2018
                  • 4

                  #9
                  Matar inte så överdrivet mycket tycker jag... tror snarar jag matar för lite då det är några fiskar som dött.
                  En Molly och en siamesisk (jag köpte sex st och har fem kvar nu) Matade lite mer efter det men bara så att firrarna äter upp maten med en gång. Men det är klart, allt är ju relativt. Jag känner inte att jag har någon klar uppfattning om vad som är lagom mycket mat faktiskt.

                  Tror det är solljuset som ställer till det då algerna ökat så kraftigt sedan i mitten av mars. Jag har nu satt en svart kartongbit på kortsidan som står mot fönstret för det är bara på em som solen ligger på där.
                  I höstas hade vi inte detta problem då det stod en massa träd på granntomten (skogstomt), nu har nya grannen avverkat en hel del så nu har vi sol mellan kl 17-19. Skönt med kvällssol men mardröm för akvariet.

                  Ärligt talat vet jag inte vad jag har för växter, men snabbväxande ”rävsvansar” som jag får plantera om lite då och då för de blir så långa (och fula). De kan nog lika gärna flyta tror jag för de får inga rötter.
                  Sen har jag en växt som jag gärna vill kalla anubis, men jag tror inte att den heter det utan anubias eller nåt
                  Jag har även en växt som ser ut som korall, fingerflikiga blad som växter som bara den. Ynglar av sig gör den också
                  En långbladig låg växt har jag också, som får olika färger på bladen, den växter inte så mycket men jag har ganska många. Sen har jag lite andra växter som fiskarn gärna äter upp. En rosa bladväxt som var rätt hög och jag hade en vinröd växt som också var rätt hög men den skalade firrarna av alla blad på så de såg ut som vinröda små tallar tillslut. Har även växt som ser ut som en lång kotte (kan vara vattenpost) och hade en annan med små runda blad på långa stänglar. Men de verkar/verkade inte trivas eller så äter firrarna på dom.
                  Flytväxter är jag lite skeptisk mot, jag tycker de fastnar mot filtret och hämmar vattengenomströmningentill filtret... Men jag kanske får testa det iaf.

                  Vid senaste vattenbytet i söndags plockade jag bort alla tofsalger jag såg och de trådalger som syntes. Det ser ff bra ut, men jag får se till helgen hur det ser ut. Jag får försöka en sak i taget här.
                  Jag vill ju ändå byta bottenmaterialet i akvariet även om jag kanske avvaktar med det ett tag tills det är varmare ute (för då är det inte så kallt inne )

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Låter ju som om du har en del snabbväxande arter, "rävsvansar" och sådant... Anubias är den direkta motsatsen till epitetet "snabbväxande" den växer väl bara obetydligt snabbare än vad kontinenterna förflyttar sig. Jag läste kanske slarvigt, men förstod nog inte varför du vill byta ut sanden/gruset?
                    Jag har de senaste 25 åren eller så, haft obrännd keramiklera och torvplattor under sanden som näring och pH-sänkare, och nu det senaste en del flytande näring och Easy Carbo som göder växterna och hämmar algtillväxten. Det växer väldigt bra, och visst finns det alger, med inte så att det stör. Siamensisarna tar det som finns kvar i algväg.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...