Vad har hänt med mina corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    Vad har hänt med mina corydoras?

    Hej,
    Jag köpte 8 st corydoras agassazii på hornbach för ca 1 månad sen. När jag la i dom i karet så var alla framme vid rutan och simmade runt hela tiden tillsammans. Dom var knappt rädda för mig när jag kom in i rummet. Ca 1 vecka senare så kom jag hem och såg att alla låg längst bak bland växterna och gömde sig. Dom har varit där bak hela tiden sen dess och jag har inte sett någon ute. Dom kommer inte ens fram när jag matar! Dom var helt orädda först men nu är dom livrädda för allt och alla. Dom andra fiskarna mår bra (mosaikgurami, kakaduaciklid, kerritetror och räkor). Alla vattenvärden är också bra. Akvariet är på 180l. Vad kan problemet vara? Hur får jag ut dom?

    //Gustaf
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det kan vara något som skrämt dom och sedan tar det en tid innan de kommer fram igen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Och dem är säkerligen framme och bökar efter mat när akvariet är släckt. Du kan ju lägga ner lite sjunkande mat åt dem då.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Malawiman
        • October 2017
        • 83

        #4
        Jag avaktar ett tag och ser om det blir bättre.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Malawiman
          Jag avaktar ett tag och ser om det blir bättre.
          Jag vet ju flera olika fiskar som behöver "kompisar" eller "signalister", "framskrämmare" kan det också kallas.
          Någon pigg fisk som håller sig framme och signalerar att "kusten är klar". Olika tetror och siamensisar kan lock fram lättskrämda rädda ciklider och andra fiskar.
          Men jag vet inte vad som kan locka fram dina corydoras, kanske en annan mer social corydorasart?
          Vilken corydoras är det du har? Somliga är ju litet kinkiga. Jag hade ett mindre stim med leopardcorydoras för en del år sedan, dessa gömde sig konstant, jag vet inte varför de inte kom fram, stödmatade med sjunkade tablettfoder, men dessa fiskar lämnade väl in en "avskedsansökan" och avled en efter en, som hos dig, allt annat var bra, inga konkurrerande fiskar, men dessa corydoras ville inte vara med.

          Kommentar

          • Malawiman
            • October 2017
            • 83

            #6
            Jag har corydora agassazii. Skulle jag kunna köpa några siamensisar som kan "safea" akvariet för corydorasarna alltså? Isåfall hur många?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Malawiman
              Jag har corydora agassazii. Skulle jag kunna köpa några siamensisar som kan "safea" akvariet för corydorasarna alltså? Isåfall hur många?
              Tror snarare att de skulle bli mer stressade av sådana
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                Tror snarare att de skulle bli mer stressade av sådana
                Njae, kanske, siamensisarna är pigga och aktiva, men ger sig inte på andra fiskar, men de kan ju förvisso fara fram som torpeder i akvariet, men mer i mellanregionerna, sällan att siamensisarna stryker över botten, där dina corydoras befinner sig. Nej jag vet inte om de är en stressfaktor eller framskrämmare, det som har en positiv effekt på försiktiga och blyga ciklider behöver ju inte ha samma effekt på pansarmalar.

                Men om du nu ändå skall skaffa siamensis, Crossocheilus oblongus, så är det en utpräglad stimfisk, 7-10 stycken är väl bra, om man har plats. När man köper dem i "fiskaffären" brukar de vara beskedliga i storlek, omkring 3-4 cm långa. Men bra mat, alger och torrfoder, blir dom i 15 cm klassen redan efter två år, om inte snabbare. Jag har ungefär 11 stycken i ett 350 litersakvarium, jag har inga corydoras (eller andra bottenlevande fiskar), men små och större ciklider liksom ett växande tetrastim, det funkar bra med siamensisarna, jag ser inga tecken på att de andra fiskarna skulle bli stressade av dessa. Men de flesta här brukar ju i alla fall vara överens om att Crossocheilus oblongus är världens bästaalgätare, ja akvarievärldens bästa då alltså.

                Det finns väldigt många corydorasarter, jag hade en gång ett mindre stim med bågfenspansarmalen, https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=863&SOK=1, den höll sig alltid framme, kom fram till rutan vid matdax.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Tycker absolut inte ett stim siamesiska algätare låter bra för 180L Och inte tillsammans med de arter som redan går där! Deras interna striden kan bli riktigt hetsiga och dem blir riktigt griniga med åren! Dem behöver mycket simyta och tycker dem ska ha 500L och uppåt.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Malawiman
                    • October 2017
                    • 83

                    #10
                    Nu börjar jag se mina corysar när ljuset är släckt. Finns det någon annan fisk som kan "safea" akvariet?

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Tycker absolut inte ett stim siamesiska algätare låter bra för 180L Och inte tillsammans med de arter som redan går där! Deras interna striden kan bli riktigt hetsiga och dem blir riktigt griniga med åren! Dem behöver mycket simyta och tycker dem ska ha 500L och uppåt.
                      Nu är ju detta ingen duskussiontråd som handlar om siamenis. Men jag vill nog gärna ge dessa rättvisa och säga att de beter sig annorlunda i stim än ensamma eller i mindre grupp. De är mer harmoniska i stim, stör inte andra fiskar nämvärt även om de är rätt så aktiva. Men klart det kan bli för mycket med ett siamensistim i kombination med andra fiskar i ett 180 litersakvarium. Men hetsiga, griniga eller skapande av interna strider har jag aldrig sett hos dessa, om de går i stim, däremot när de varit i färre antal, typ två, då har den större jagat den mindre och även jagat andra betydligt större fiskar, men när det kom i en del små och unga siamensisar ändrades detta beteende till det bättre. Jag har haft siamensisar de senaste 25 åren. Brukar komplettera när de äldre dör, dom blir mellan fem och sex år gamla.
                      Hoppas att trådskaparen ursäktar denna utläggning!
                      Senast redigerad av Björn J.; 28 April 2018, 09:10.

                      Kommentar

                      • Malawiman
                        • October 2017
                        • 83

                        #12
                        Så jag ska alltså inte skaffa siamensisar?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Jag tycker inte det. För litet akvarium och övriga är lugna fiskar och siameser kommer leda till mer stress för coryssarna...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Det är ingen toppenidé att skaffa fler fiskar för att locka fram stressade Corydoras i min mening. Se till att ha fräscht vatten och ge dem tid. De brukar vara enkla och aktiva firrar.

                            Kommentar

                            • Malawiman
                              • October 2017
                              • 83

                              #15
                              Då avvaktar jag ett tag och kollar senare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...