180 liter juwel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dekk
    • October 2017
    • 25

    180 liter juwel

    Hej!

    Har idag ett 180 liters juwel inrett med sandbotten, massa rötter och en uppsjö av växter.

    I akvariumet bor idag:
    4 bolivianska fjärilsciklider
    8 Panda pansarmalar
    2 Ancitrus
    10 rosentetror
    5 svärdbärare 3 vuxna 2 yngel

    Funderar på att skaffa mig någon mer fisk, om det är möjligt. Kanske finns en risk att det blir överbefolkat då? Skulle vilja ha en fisk som inte hänger allt för mycket på botten (många av de fiskarna jag har hänger gärna där) och som gärna är från Sydamerika. Skulle inte vilja ha någon mer stimfisk, utan någon lite större dvs inte små tetror eller liknande. Tänkte mig kanske ett par eller så. Finns det någon fin fisk från SA som skulle passa i mitt akvarium? Har funderat på att lyfta över svärdbärarna till mitt andra akvarium för att göra plats för någon annan fisk, om det krävs. En fisk som jag verkligen gillar är Electric Blue Acara, men dessa hänger väl också på botten ganska mycket och kanske blir svårt med bolivianerna och storleken på akvariumet? Har även sneglat lite på scalarer men tror att det är på gränsen för detta akvarium?

    Tips mottages tacksamt!
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Egentligen kan det ju vara bra som det är, man skall inte ha för många olika arter, tycker jag.
    Man får tänka litet "flerfamiljshus". Corydoras och ancistrus i källaren, fjärilsciklider på första och andra våningen, ibland i källaren, rosentetror på andra och tredje våningen samt svärdbärarna på översta våningsplanet.

    Möjligen, eventuellt, kanske, kunde du kanske ha någon trevlig litet fisk precis under takåsarna, precis under vattenytan. Det var längesedan jag hörde att någon hade bilbuksfiskar. Även dessa tillhör tetrorna, jättetrevlig stimfisk, det finns en dvägbilbuk du skulle kunna ha ett mindre stim av. Men betänkt att dessa är bra på både höjd- och längdhopp, men juwelakvarierna har ju bra lock, möjligen kanske bilbukarna slår huvudet i LED- eller lysrören.

    Men risken att du får en bouillabaisse (=fisksoppa) är nog ändå övervägande om du utökar antalet arter. Visserligen har ju du ändå flera av varje art, det är ju bra. Det som spontant känns "mycket" i min betraktelse är svärdbärarna och ancistrusarna, kanske då byta ut dessa mot 10 dvärgbilbukar... tja, min tanke, och det lär ju finnas många fler åsikter här på detta forum.
    Sedan två olika tetrastim är ju kanske heller ingen hit, men rosentetrorna och bilbukarna lär ju i alla fall inte blanda sig i samma stim, som andra tetror gärna gör. Bilbukarna är "bottenrädda", det är ytterst sällan man ser sådana mer än 5 cm under ytan.

    Ja det var väl ett tips... eller snarare en åsikt.

    Kommentar

    • dekk
      • October 2017
      • 25

      #3
      Tack! Jättebra input, ska titta lite på bilbukar och se om det är något som kan vara intressant. Låter ju lite jobbigt om dom är hoppare, om de nu skulle få för sig att hoppa ur vid matning eller liknande. Låter lite smått ångestladdat haha..

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av dekk
        Tack! Jättebra input, ska titta lite på bilbukar och se om det är något som kan vara intressant. Låter ju lite jobbigt om dom är hoppare, om de nu skulle få för sig att hoppa ur vid matning eller liknande. Låter lite smått ångestladdat haha..
        Nja, min erfarenhet är väl inte att de hoppar efter maten likt en hungrig tysk schäferhund, utan mer att de hoppar om de blir skrämda av en underifrån anfallande större fisk, eller då i alla fall av en upplevd fara underifrån eller bakifrån. Större ciklider eller andra större eller snabbsimmande fiskar kan skrämma bilbukarna till både långa och höga hopp. Jag tror förhoppningsvis i alla fall inte att dina bolivianska fjärilsciklider upplevs som ett hot. På den tiden man hade någonting som kallades för "täckglas" över sina akvarier hände det att man (=jag) fick skära till trekantiga plastbitar att lägga igen matningshörnorna med så att inte de små dvärgbilbukarna kunde hoppa ut den vägen och suicidera. De större bilbuksfiskarna hoppar inte lika ofta, men hoppar desto längre när de väl gör detta. Man kan ju sänka vattennivån ordentligt också, men det är ofta inte speciellt snyggt.

        Ja bilbuksfiskarna är klart intressanta, så även om du kanske inte skaffar några kan du ju alltid finna glädje i att läsa om dem https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_s...uk&andor=+and+ zoopet har sex olika arter listade.
        Namnet bilbuk har de efter bukens form, som då liknas vid en bila, ett vasseggat redskap man högg huvudet av folk med förr i tiden, det kanske förekommer fortfarande i vissa kulturer...?
        Så det fingerade vetenskapliga namnet Crocca fiat som den hette den gången tidskriften Svenska MAD presenterade den och andra mer eller mindre (oftast mindre) kända fiskar i sin fiskkarta någon gång på 1960 talet eller om det var på tidigt 1970-tal, var ett helt påhittat fiktivt namn som redaktörerna tog till för att skapa en speciell form av sjuk humor...

        Kommentar

        • dekk
          • October 2017
          • 25

          #5
          Intressant fakta, har kollat in bilbukar i affären och det verkar ju vara en ganska udda och intressant fisk. Ska dock fundera på det innan jag tar något beslut. Finna det fler tips där ute? Finns det någon parbildande sa ciklid som inte hänger i bottenskiket
          ​​

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av dekk
            Intressant fakta, har kollat in bilbukar i affären och det verkar ju vara en ganska udda och intressant fisk. Ska dock fundera på det innan jag tar något beslut. Finna det fler tips där ute? Finns det någon parbildande sa ciklid som inte hänger i bottenskiket
            ​​
            Varje akvarist skall någon gång under sitt aktiva akvaristiska liv ha bilbukar, tycker jag. Men den stora nackdelen med dessa är ju då hoppandet, och det är ju också det beteendet som gör dem intressanta. Jag funderar på att starta en Facebookgrupp, "Vi som lever på hoppet med bilbuksfiskar" men då kanske jag skall köpa ett stim sådana först...

            Javisst finns det parbildande ciklider som inte bara håller sig i bottenskiktet... "tusen olika arter"...
            Jag har just nu två par av en blå fjärilsciklid som nästan bara håller sig i mellanskiktet, någon på detta forum upplyste mig om att den kallas "electric blue" men vanliga fjärilsciklider är ju lika trevliga som denna, om än inte manipulerat självlysande som en dopad neontetra. Och sedan finns det väl då minst nittionio arter till. Skalarer, diskusar, flaggciklider, uraru är sådana jag vet sällan besöker botten, även om det händer. Mina hantlar är ungefär hälvten av tiden nära botten och den andra hälvten "någonstans på mitten" och vid matdax strax under ytan.

            Kommentar

            • dekk
              • October 2017
              • 25

              #7
              Svärdbärarna har fått ett nytt hem nu iaf. Tror jag siktar in mig på en liten grupp scalarer leopoldi
              ​​​

              Kommentar

              Arbetssätt...