Slamsuga botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blubba
    • April 2018
    • 67

    Slamsuga botten

    När ska man göra de?....tänkte på foderrester å bajs.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Jag tycker man ska låta bli att gräva runt med slamsugen utan bara suga upp det lösa som ligger på botten. Om du har foderrester på botten så utfodrar du alldeles för kraftigt. Har du mycket avfall på botten så kan du behöva fundera över om filtreringen är tillräcklig.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      #3
      Jag har ju lärt mig den tuffa vägen att slamsugning av botten kan få rakt motsatta effekt än önskat. Numera är jag väldigt försiktig och försöker bara suga ytan av sandbotten utan att sanden virvlar runt. Detta gör jag i samband med vattenbyten.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Jag skulle kunna tänka mig att "dammsugning" av botten kan vara funktionellt i akvarrium med mycket fisk och med få eller inga växter alls.
        I välplanterade akvarium med många växter tas överskott av bajs och foderrester upp av växterna, även döda växtdelar bidrar till denna kompost.
        men om det bli mycket slam på botten bör man ju kontrollera vattenkvaliteten emellanåt.
        Jag städrar aldrig botten, iofs har jag väl sugit upp någon större blaffa med slemmiga alger nån gång, men aldrig regelmässigt slamsugit. Om det växer väldigt bra....

        Kommentar

        • blubba
          • April 2018
          • 67

          #5
          Okey Jag kan inte se varken foderrest el bajs....har bara lite brunalger i gruset. Man vill ju göra rätt. Har en bekant som rör runt i gruset varje dag....

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Jag stör mig på tofsalger i sanden 1-2mm som är ett gissel, för övrigt behöver det inte slamsugas.

            Inga tofsalger på inredning eller växter bara i sanden.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Att röra runt i bottensedimentet är jämförbart med att gå till en psykoterapeut och vända ut och in på sig själv och återuppleva traumatiska barndomsminnen, gör inte det, det blir så himla grumligt en lång tid efteråt...! Låt bottensedimentet och barndomstraumatiken förträngas i lugn och ro!

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                För att bli av med mina tofsalger på sanden som brukar vara långt fram i akvarier kör jag med sådan här, Klicka på bilden för större version

Namn: 130118010159 vac.jpg
Visningar: 259
Storlek: 49,4 KB
ID: 2383392

                Kommentar

                • Oldtimer
                  • August 2018
                  • 5

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christer5
                  För att bli av med mina tofsalger på sanden som brukar vara långt fram i akvarier kör jag med sådan här
                  Ursäkta att jag hoppar in i tråden såhär men jag har en mycket fin sand i mitt akvarium och undrar om ovan sug klarar även fin sand.
                  Edit: Blästringssand, 0,2-0,7 mm

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Du är så välkommen,jag har sand 1-2 mm,finare än det sugs tyvärr med så det fungerar inte så bra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...