Vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    #16
    Googla cyano och såg att det var mer grönblått. Min "gegga" är liksom vit/genomskinlig, så det är väl inte grönalg heller?

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Ursprungligen postat av Malawiman
      Googla cyano och såg att det var mer grönblått. Min "gegga" är liksom vit/genomskinlig, så det är väl inte grönalg heller?
      Tja, svårt att säga något om utan att se den på bild.
      Mwn sug upp den och förpassa geggan till avloppet, för det är väl inge romkaka som någon fisk lagt...? (långsökt)
      Senast redigerad av Björn J.; 31 March 2018, 23:40.

      Kommentar

      • Malawiman
        • October 2017
        • 83

        #18
        Nej romkaka är det inte, har inte fisk än

        Kommentar

        • Malawiman
          • October 2017
          • 83

          #19

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #20

            Ja sådana har jag sett någon gång.
            Någon svamp, brukar effektivt ta död fiskarnas rom, men när du nu inte har några fiskar med rom är det ingen fara, men detta skall bort!
            Det finns medel mot detta, malakitgrönt, om jag inte minns fel, men det missfärgar silikonfogarna. Så ut med roten och skrubba den ren.
            Troligtvis har du haft några svampsporer i denna rot redan innan du satte in den i akvariet.

            Kommentar

            • Malawiman
              • October 2017
              • 83

              #21
              Missfärgar det där medlet svarta fogar, eller är det skadligt för växterna? Annars kan jag åka till hornbach och kolla idag.

              Kommentar

              • Malawiman
                • October 2017
                • 83

                #22
                Annars blir det bara att skrubba...

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #23
                  Nej, det missfärgar inte de svarta fogarna.
                  Den där svampen brukar iofs försvinna efter ett tag, jag hade den på en nyinköpt rot för något år sedan.
                  När den hade legat i ett tag var dom där ulliga utväxtena borta.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #24
                    Den där beläggningen som du har är helt ofarlig och försvinner av sig själv efter ett tag, dom flesta rötter får denna "gegga" i ganska så nystartade kar, så ta det lugnt

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #25
                      Såg just att du frågat detsamma i en annan tråd, lita på svaren i det inlägget

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Malawiman
                        • October 2017
                        • 83

                        #26
                        Har nu köpt 15 kerritetor, två mosaikgurami och två kakaduaciklider

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #27
                          Ursprungligen postat av Malawiman
                          Har nu köpt 15 kerritetor, två mosaikgurami och två kakaduaciklider
                          Ja den kombon borde ju fungera bra, kakaduorna i källaren och på bottenvåningen, kerri på mellanvåningarna och mosaikerna i vindslägenheterna.
                          Inred med grottor och andra gömställen åt kakaduorna. Mosaikerna vill ha flytväxter och/eller växter med flytande blad, typ som näckrosor och vallisneria.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...