Vilka fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawiman
    • October 2017
    • 83

    Vilka fiskar?

    Jag har ett 200l akvarium. Har beställt 12 kerritetror från Imaso. Jag ska även ha 4-5 siamensisar. Vilka andra fiskar skulle jag kunna ha?
    Det är mycket rötter och växter i karet, och pumpen pumpar ca 700l/h. Det ska helst vara någon slags "huvadart", asså en som är lite större än dom andra.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Tja, du lämnar ju öppet för många olika förslag.
    Eftersom du nämner en av mina favoritfiskar, siamensien så förutsätter jag att du skall ha mycket växter (och alger)...? Ja mycket växter nämner du ju.

    Karritetrorna blir ju litet "halvstora" jag har aldrig haft sådana tillsammans med skalarer, men jag gissar att skalarerna lämnar fullvuxna karritetror i fred, men som sagt, en gissning. Ja skalarer då om akvariets höjd är omkring 60 cm.
    Annars någon mellanstor och mellanamerikansk ciklid...? Kan det vara något? Kolla på flaggcikliden och hantelcikliden, även dessa är favoriter hos mig, just nu har jag hantlar. Dessa då som "huvudnummer" dom syns bra och håller sig framme. Möjligen är hantlarna litet för stora för att 200 litersakvarium. Flaggcikliden är skitaningen mindre, kan funka med ett par på 200 liter.
    Men småciklider och dvärgciklider kan du ju också ha, fjärilsciklider exempelvis, två par kan ju gå bra. Och om du nu inte vill ha ciklider kan ju ett par stora labyrintfiskar passa, blågurami eller mosakigurami.

    Det var längesedan jag läste om någon som hade bilbuksfiskar, en tetra som håller sig precis under vattenytan, det finns en liten sådan, dvärgbilbuken, och den marmorerade bilbuken, ett stim av 10 kan passa, OM du har tättslutande täckglas, dom hoppar ur annars. Bilbukar funkar tillsammans med stora gurami, även om de befinner sig i samma vattenlager. Men kan nog vara bättre med bilbukar tillsammans med dvärgciklider som håller sig längre nedåt.
    Det finns ju förvisso den italienska bilbuksfisken också, inte så vanlig, Crocca fiat en rätt enerverande bucklig fisk med repor i lacken, den bör undvikas i flera exemplar..

    Karritetrorna håller sig litet ovanför mitten, passar bra, men du kanske även skall ha något på botten? Det finns massvis med olika arter av pansarmalar, corydoras, att välja på. Men i detta sammanhang så får du stödmata sådana med sjunkande fodertabletter, och se till att dvärgcikliderna inte svälter ut dessa pansarmalar.

    Siamensisarna blir ju dessvärre rätt stora, mina blev 15 cm på två år, gick från anspråkslösa effektiva algätare till snabba allätande torpeder på dessa två år.
    Dom äter fortfarande alger när dom är stora, men om det serveras alacarte i form av torrfoder så tar dom det först. Men 4-5 siamensisar som du nämner kan nog vara bra, böttre med fyra än fem och klart bättre än mina 11 exemplar i 350 liter.... Men det är ju en rolig stimfisk, om än torped då...
    Men siamensien är en stimfisk som trivs i stim med fler än tio exemplar. Kompromiss då om man vill ha en effektiv algätande fisk i färre exemplar.

    Men som jag skrev inledningsvis så kan du ju nu i detta läge mästan välja vad som helst från det akvaristiska smörgåsbordet, om du då bortser från malawi/tanganikaciklider och korallrevsfiskar... I Västafrika, Sydmerika, amazonas och Mellanamerika finns det fler arter av lämpliga fiskar för akvarier än vad det finns aktiva deltagare på detta forum, så det finns ju massvis att välja på.

    Och då är det bättre att ha flera fiskar av samma art, än få av många olika arter, så satsa på dina karritetror och siamensisar och addera max tre andra arter, kanske bara två till. Risken för fisksoppa är ju annars överhängande, sådan förekommer sällan i samband med smörgåsbord....

    Ja undvik också fisk som stör, om du vill ha lugn och ro i ditt akavarium..

    Kommentar

    • Malawiman
      • October 2017
      • 83

      #3
      Så man kan alltså ha corydoras och siamensisar tillsammans?
      Gurami är ett alternativ, men finns det några andra fina ciklider som funkar?
      Måtten är 110x40x42.

      Kommentar

      • Malawiman
        • October 2017
        • 83

        #4
        Och ja, jag det är väldigt mycket växter i karet.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Malawiman
          Så man kan alltså ha corydoras och siamensisar tillsammans?
          Gurami är ett alternativ, men finns det några andra fina ciklider som funkar?
          Måtten är 110x40x42.
          Ditt akvarium är för lågt för skalarer och diskusar, så dem utesluter vi.
          Jag har aldrig haft problem med siamensis och corydorar tillsammans, däremot med bottenlevade ciklider och corydoras då de konkurrerat om maten.

          Jag fick tankestopp just nu, men flera mellanstora ciklider är mindre snälla, de kan bli oföredragsamma och revirhävdande, blåcikliden är väl relativt snäll, men rödcikliden, jackdemsyn och liknande, ja den sydamerikanska zebran, den tar hela akvariet som sitt revir. Det finns en guldsömsciklid också som kan funka, påminner annars om blåcikliden. Men det kan vara bättre med små- eller dvärgciklider. Paletter, fjärilar, med fler. Kanske en egyptisk munruvare? Ja det är traditionella fiskar som redan fanns när jag var ung på 1960-talet.

          Du får väl läsa artbeskrivningarna här på zoopet, och även låna Akvariets lexikon på biblioteket, den boken är lika tjock som den heliga skriften, visserligen har många fiskar nu fått nya vetenskapliga namn efter att senaste upplagan kom ut, men populärnamnen är de samma.

          Gurami istället för ciklider, javisst! Men de flesta håller sig i ytvattnet.
          Sedan finns det även andra malar att ha på botten, ancistrusar är ju populära finns många varianter av dessa, och de kan yngla av sig rätt lätt också.
          Regnbågsfiskar som stimfisk är ju trevligt också, men nu har du kerritetran så då kan regnbågarna vänta.

          Kommentar

          • Malawiman
            • October 2017
            • 83

            #6
            Regnbågar är ett alternativ, om det går.
            Kan du ge fler förslag på dvärgciklider (kan inte så mycket om det)?

            Kommentar

            • Malawiman
              • October 2017
              • 83

              #7
              Såg mosaikgurami, dom såg väldigt trevliga ut. Läste att dom blev ganska stora, är 200 för litet? Isåfall hur många?

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ett par mosaikgirami går bra, även ett par dvärggurami, men mosaiken är bättre att börja med, båda vill ha en del flytväxter, eller växter med långa blad i vattenytan.
                Ja herregud, det finns flera olika dvärgciklider, en del är litet svårare, jag har just nu fjärilsciklider, pigga och trevliga, jag har inte fått yngel av dem, ännu, har dock inte försökt heller. Schackbrädescikliden har jag haft, känsliga och rätt svåra, vanliga paletter är lätta, anses vara nybörjarciklider. Grön och brun bågfensciklid hade jag som ung, och kanske något senare, lätta och produktiva, skiljer sig litet i yngelvården och revirvaktandet gentemot andra ciklider.
                Jag nämnde väl förut också den egyptiska munruvaren, väldigt trevlig och om jag inte missminner mig så är den tacksam i sällskapsakvarium.
                Det finns böcker som handlar även om dvärgciklider, en dansk författare har jag för mig.

                Regnbågsfiskar är ett kapitel för sig, jag har bara haft ett stim av en art, minns inte vilken, det är den enda och bristfälliga erfarenheten jag har av dessa, jag hade dem som en stimfisk, på tio individer. Om du skall ha kerritetra går dom nog bra tillsammas men det ser kanske inte så bra ut med två fiskarter med liknande kroppsform, kan bli för mycket stimfisk. Christer vet mer om regnbågsfiskar.

                Men välj ut några anspåkslösa och billigare fiskar att prova dig fram med.
                Exempelvis då de du redan bestämt dig för kerritetran som iofs inte är direkt billig, och siamensisen. Komplettera dessa med antingen guramialternativet, och en dvärgciklid. Eller så väljer tar du någon litet större ciklid och någon mal på botten och då skippar guramin. I båda fallen kan du ju ha några röda svärdbärare eller platy, dessa bryter ju i färg och form och gör sig bra med sin röda eller orangea färg mot växterna. Men inga mer arter, då blir det lätt fisksoppa.

                Alltså inga andra stimfiskar, ledsen att jag ledde dig in på regnbågsspåret, tror att det rent etiskt bryter med kerritetrorna, det kan vara så att dom bildar stim tillsammans eller tvärtom splittrar varandras stim. Jag anser att man bara bör ha en art av stimfisk, om nu inte akvariet är väldigt stort.
                Senast redigerad av Björn J.; 30 March 2018, 23:27.

                Kommentar

                • Malawiman
                  • October 2017
                  • 83

                  #9
                  Så jag kan ha guramisar och dvärgciklider tillsammans?
                  Svärdbärare är ju fina, men blir det inte för mycket med gurami, tetror, siamensis och dom?

                  Kommentar

                  • Malawiman
                    • October 2017
                    • 83

                    #10
                    Så går det att ha tex 3st Apistogramma cacatuoides och 2 eller 3 mosaikgurami?

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawiman
                      Så jag kan ha guramisar och dvärgciklider tillsammans?
                      Svärdbärare är ju fina, men blir det inte för mycket med gurami, tetror, siamensis och dom?
                      Ja, tänkt som så att du har fiskar i olika vattenlager, alltså i olika höjd. Guramis och svärdbärare högst upp, dom kommer överens.
                      Dina karritetror och siamensisar på mitten, samt någon liten ciklid längst ned. Ja kakaduacikliden är trevlig, medelåldern är dock rätt låg. En hane och ett harem ned honor funkar bra. Dom vill ha tät växtligehet och en del gömställen också.
                      För många arter? Svärdbärare, ett par gurami, kerri, siamensis, och kanske en trio (hane, hona, hona) av kakaduacikliden... Njae, fem arter, fler skall du nog inte ha, men beroende på hur många svärdbärare du tänkt skaffa, och hur många yngel av kakaduan som överlever.. Så känns det ju som om detta kan bli en fungerande kombination.

                      Sedan håller sig inte siamensisarn på mitten, egentligen, dom är "överallt", mest runt växterna och betar alger på dess blad.

                      Kommentar

                      • Malawiman
                        • October 2017
                        • 83

                        #12
                        Tack för hjälpen med fiskarna.
                        Nu har jag bara ett problem. På rötterna jag har är det någon slags geleaktig genomskinlig gegga. Den kom ca 12h efter att jag började använda växtnäring. Vad är det? Hur ska jag bli av med det? Är det farligt? (vet att jag borde skapa en ny tråd men ändå så frågar jag).

                        /Gustaf

                        Kommentar

                        • Malawiman
                          • October 2017
                          • 83

                          #13
                          Göder med easy carbo och tropicas växtnäring.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawiman
                            Tack för hjälpen med fiskarna.
                            Nu har jag bara ett problem. På rötterna jag har är det någon slags geleaktig genomskinlig gegga. Den kom ca 12h efter att jag började använda växtnäring. Vad är det? Hur ska jag bli av med det? Är det farligt? (vet att jag borde skapa en ny tråd men ändå så frågar jag).

                            /Gustaf
                            Ingen orsak, kul att spekulera och hjäpa till.
                            Litet underligt att ingen annan haft åsikter i detta ämne.

                            Men med så många olika akvariefiskar som det finns så blir kombinationsmöjligheterna enorma.
                            Men om fiskarna trivs i samma slags vatten och temperatur, och inte bråkar med varandra så brukar det ju gå bra.

                            Fiskar som trivs i hop med samma vattenvärden och är accepterar varanda är ju exempelvis neon- och kardinaltetra.
                            MEN de bildar stim tillsammans och i detta framstår neontetrorna bleka och nästan sjuka, kardinalen är ju färgstarkare och något större. Det är också sådant man skall tänka på.
                            Jag har bland annat colombiatetror och blåa fjärilsciklider tillsammans, egentligen inga problem alls, men de små cikliderna försvinner litet i stimmet med dom tetrorna som är ungefär lika stora som cikliderna, trots olika form och färg så syns de inte ändå... Inte lätt att tänka på när man står där i zoobutiken och väljer fiskar. Och det var väl där jag hade en vag misstanke om att dina karritetror och siamensis skulle kamoflera varandra, men kanske ingen risk då siamensisarna beter sig så annorlunda gentemot tetrorna.


                            Geggig slime;
                            Helt normalt, antagligen cyanobakterier, kolla vattenvärderna, gör några vattenbyten. Andra har fått bort dessa genom total mörkläggning, jag tog bort den genom att suga upp dem med hävertslangen, och tog det litet försiktigare med matning och gödning nån vecka. Nej det är inte farligt alls, så länge det inte tar överhanden. Om det inte är cyano kan det vara en koloni med vanliga geggiga grönalger, även det normalt, även sådana plockar man bort "akvahydrauliskt" det vill säga, suga upp dem med slangen. Siamensisarna äter vanligvis grönalger, men inte om det blir oaptitligt geggiga.

                            Jag kör också ned Easy Carbo, men med en gödning som heter Peofito, från samma tillverkare. Christer startade en tråd om denna näring här idag, följ den.
                            Men jag är nöjd, det växer bra hos mig. Jag hade tidigare en utedammsgödning från Tropica, den innehäll mest järn, då växte näckrosorna bättre.
                            Senast redigerad av Björn J.; 31 March 2018, 20:26.

                            Kommentar

                            • Malawiman
                              • October 2017
                              • 83

                              #15
                              Är inte cyano blågröna?
                              Ska pröva med att göda lite mindre

                              Kommentar

                              Arbetssätt...