Fisk till mitt akvarium, men vilka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • conversano
    • March 2018
    • 14

    Fisk till mitt akvarium, men vilka?

    Hejsan! Total nybörjare här med lite funderingar!

    Jag hade tänkt införskaffa ett akvarium på 55-60L of undrade vad som skulle gunna gå i det? Jag har fastnat lite för labyrintfiskar, specifikt guramier, och undrade därför vad som passar bäst gällande art och antal i ca. 55-60L? Hur fredliga är de dem när de inte leker? Funkar en ensam honungsgurami med andra fiskar? Alternativt, hur många pygmeguramis eller falska pygmeguramis får plats i ett akvarium utan andra fiskar? Gör de sig bäst i par eller grupp?

    Kan också passa på att fråga om blodfenstetra och platys funkar? (Utan gurami alltså).

    Tack på förhand
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    50-60 liter är ju rätt litet... Pygmeguramin är också liten... Borde funka med ett par, kolla artbeskrivningen. Jag har inte haft sådana själv, men enligt denna sajts artbeskrivning verkar det som om det funkar, men inga andra fiskar då tillsammans, då blir det för mycket.
    Kanske ett fåtal platy eller svärdbärare istället men njae... Likaså tetrorna, de är ju små, men å andra sidan skall man ju ha ett helt stim för att dom skall trivas.
    Räkor är ju populära, jag har inga själv, men sådana lär ju trivas i små akvarier. Jag hade iofs för längesedan ett litet "skrivbordsakvarium" på jobbet, mindre än det du tänkt dig, med väldigt små (2 cm) afrikanska tetror. Där fanns även ett förstoringsglas.....

    Som nybliven akvarist börjar många med små akvarier, men ganska snart, redan efter några veckor... brukar många köpa större akvarier, kanske lika bra att med en gång titta på akvarier i storlekarna 100-200 liter? om du har plats och råd? Lättare att få balans i vattenvärden och så med litet mer volym i det större akvariet. På Blocket finns det många begagnade akvarier till förhandlingsbara priser, inte sällan får man tillbehör, växter och fiskar med på köpet...

    Övriga forumdeltagare fyller säkert på med divergerande åsikter....

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      Vad gäller honungsgurami är det bäst att inte ha mer än en hane i ett så litet akvarium. Jag tycker det är synd att den ska vara ensam så då kan du ha en eller två honor också. Enligt artbeskrivningen här ska man inte ha andra fiskar också i ett akvarium som är på 55-60 L. Säger som Björn att du får lite större valmöjligheter med ett akvarium på runt 100 L, dvs. du kan då ha några andra fiskar också (inte fler honungsgurami eller andra gurami).

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Hoppas du inte tar illa vid dig, men 50-60 liter och därikring duger ju bäst till yngelakvarium, eller då man vill sätta ett par någon mindre fisk, såsom gurami eller ciklid i lek. Även som karantän och behandligsakvarium för sjuka fiskar, eller som reserv och evakuering.

        Men inte för ty, jag fick väl ett sådant litet akvarium som barn, hade det i några år, innan jag fick tillgång till ett rum i källaren där man så småningom räknade den samlade akvarievolymen i kubikmeter... Dessutom en och annan reptil stundtals, och en del andra mystiska smådjur. Jo där fanns en ordentlig modelljärnväg också, dock något fuktskadad...

        Men ok, nu är det inne med nanoakvarium. och dom är små, mindre ibland än vad du tänkt dig, men det är en speciell gren av akvariehobbyn.
        Innan begreppet "nanoakvarium" var uppfunnet, hade jag ett litet 30 litersakvarium på skrivbordet på jobbet, med "dvärgtetror" och en luftdriven pump, en liten svärdsplanta och en skrivbordslampa från Ikea med 10 watts halogenlampa i... och det funkade ju hur bra som helst. Men något vidare sällskapsakvarium var det ju inte.

        Kommentar

        • conversano
          • March 2018
          • 14

          #5
          Inte alls! Jag frågar eftersom att jag vill lära mig Jag är verkligen inte ute efter ett fullproppat akvarium heller, två eller tre fiskar max, eller kanske ett litet stim i ett tätt planterat akvarium. Jag tycker biotopakvarium och ”species only” verkar jätteintressant. Det är vad jag försöker eftersträva i viss mån iallafall. ”Fisksoppa” verkar bara fult och jobbigt.

          Det var bl.a. därför jag undrade om en ensam honungsgursmi funkade med andra fiskar (speciellt med andra fiskar från Asien då alltså).

          Jag har tyvärr lite platsbrist, men kan ev. få plats med ett 90L? Är det en förbättring eller är det inte lönt?
          Senast redigerad av conversano; 05 March 2018, 18:35.

          Kommentar

          • Pouyanation
            • February 2018
            • 45

            #6
            I min 54 L växtakvarium bor 7 neontetror och 8 drottningrasbora. Drottningrasboror är hur fina som helst tycker jag och blivit rätt trendiga de senaste åren då de är typ experter på att stimma. Alla har huvuden åt samma håll hela tiden och simmar från ena sidan till andra nästan 24/7. De ändrar färg med tiden också från ljus till mörk metallik rosa/orange. Gillar de skarpt. Kommer nog ha de i större stim typ 50-60 st i ett mycket större kar i framtiden.
            Senast redigerad av Pouyanation; 05 March 2018, 19:54.

            Kommentar

            • conversano
              • March 2018
              • 14

              #7
              Hade en grupp små regnbågsfiskar funkat? Tex. Pseudomugil furcatus? Står att de ska ha 60L, men är det i underkant eller överkant? Vill ju inte att de ska trängas.

              I Papapua Nya Guinea ska de visst återfinnas tillsammans med påfågelsgobi, hade de funkat i ett större akvarium? (Hur mycket större?)

              Ursäkta om jag gör det krångligt för er.
              Senast redigerad av conversano; 05 March 2018, 22:39.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Om honungsguramin kan du läsa https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234&SOK=1.
                Litet dubbla budskap i den artbeskrivningen, enligt ikonen eller symbolen 40 liter, enligt texten 80 liter, men det kanske gäller ensam fisk respektive ett par..?
                jag tycker ju man skall ha ett par. Jag har själv aldrig haft honunsguramin, men vet att den förutom sammetsjukan även lätt drabbas av andra farsoter som akvariefiskar kan få, känslig med andra ord.

                Regnbågsfiskar i allmänhet gillar ju att kunna ta ordentliga simturer, och jag tror att de flesta av dessa skulle tycka att det är trångt i ditt tilltänkta akvarium, även om de fysiskt får plats.
                Så guramitanken är väl egentligen bra så långt, guramis i allmänhet är ju rätt stationära, de simmar inte omkring så himla mycket, även om undantag hos de större arterna finns.

                En fisk vi med en gång, utan diskussion, kan utesluta är Rhincodon typus, det är ju visserligen oss få förunnat att ha en grupp, ett stim eller ens ett par av den arten... bäst att infoga två smilys här!
                Inte ens om du multiplicerar din akvarievolym med 1000 lämpar sig denna art... Men nu är det jag som krånglar till det..

                Kommentar

                • conversano
                  • March 2018
                  • 14

                  #9
                  Broskfiskar är ju uteslutna... Men tack för hjälpen. Jag får klura lite på hur jag ska få plats med ett ca. 100L, men det verkar väl som det största minsta akvarium jag kan sakffa för att gurami eller andra fiskar jag nämnt ska trivas.
                  Senast redigerad av conversano; 06 March 2018, 15:05.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Undrar om man numera kan köpa adonistetror, de blir bara 2cm långa.
                    Men jag har inte sett sådana på många år.
                    Ja man hajjar ju lätt att just broskfiskar är olämpliga.
                    Men en grupp av små tetror och en hel del växter!?

                    Kommentar

                    • conversano
                      • March 2018
                      • 14

                      #11
                      Just något sådant jag tänkt mig (i 60L). Eller kanske två pygmegurami. Det får räcka.
                      Biotop, etc får jag skaffa 100L+ för antar jag.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Ursprungligen postat av conversano
                        Just något sådant jag tänkt mig (i 60L). Eller kanske två pygmegurami. Det får räcka.
                        Biotop, etc får jag skaffa 100L+ för antar jag.
                        Storleken begränsar ju inte en biotop. Med litet fantasi och några fotografier från nätet eller från någon bok kan du ju fixa en liten bäckbiotop i en syltburk om det vill sig väl.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...