Starta om akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rikala
    • January 2015
    • 10

    Starta om akvarium

    Jag har ett akvarium som jag vill starta om då fiskarna fick en virusinfektion som döda alla fiskar jag har köpt (har försökt köpa nya under tidens gång men de dog också). Uppmätta vattenvärden har vart ok.

    Jag vill nu starta om akvariet. Hur skall jag göra rent det? Jag tänkte slänga alla växter och sand. Köpa ny sand och växter. Köpa nytt filter. Hur gör jag lämpligast rent akvariet, pump och doppvärmare så att det inte kommer vara något virus kvar?
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Jag har ej haft detta problemet men jag har jobbat på labb där vi använde 70% etanol eller 45% isopropanol for ytdesinfektion, så det är vad jag skulle ta. (Vi hade då medlet i sprayflaskor och torkade av med hushållspapper.) Alkoholen dunstar bort snabbt.

    Se denna länk t ex https://www.apotea.se/dax-ytdesinfektion-plus-1000-ml

    Sörj för god ventilation, t ex använd det ute på balkongen.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2881

      #3
      Sprids inte virus från individ till individ? Är akvariet tomt på levande innevånare så väl smittspridningen isf. borta? Vad för slags virus/sjukdom handlar det om? Visst mått av virus och parasiter finns väl alltid hos allt levande, men utgör inget problem förän imunförsvaret är nedsatt på grund av dåliga förhållanden. När det gäller akvariefiskar kan det vara för låg vattnetemperatur, dålig vattenkvalitet etc. som är den triggande faktorn. Detta är mina gissningar.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Sprids inte virus från individ till individ? Är akvariet tomt på levande innevånare så väl smittspridningen isf. borta? Vad för slags virus/sjukdom handlar det om? Visst mått av virus och parasiter finns väl alltid hos allt levande, men utgör inget problem förän imunförsvaret är nedsatt på grund av dåliga förhållanden. När det gäller akvariefiskar kan det vara för låg vattnetemperatur, dålig vattenkvalitet etc. som är den triggande faktorn. Detta är mina gissningar.
        Det är ju bara i virtuella akvarium som Crtl+alt+del fungerar till omstart.

        Visst är det så att akvariets innevånare kan smitta varandra med parasiter och sjukdomar. Och naturligtvis avhängt av hälsotillståndet och hur bra immunförsvaret fungerar.
        Risken är ju ändå att man får tillbaka sjukdom, parasiter eller virus om man sätter tillbaka samma fiskar i ett aldrig så väl rengjort akvarium... Men nu hade ju alla dina fiskar gått in i himlen, så den varningen lämnar vi till alla andra som läser på forumet.

        Jag har i andra sammanhang varit delaktig i sanerandet lokaler och fordon där det vistats smittade patienter, eller djur.
        Det finns en hel del hälsovådliga preparat som är nästan lika farliga som det man sanerar bort. Ibland har vi kört sådana i högtryckstvätten, men det funkar inte i ett akvarium.

        MEN, Virkon tar det mesta, finns på apoteket, rätt dyrt, används nu när man drabbats av vinterkräksjukan, vanligt Klorin är inte att förakta, föremål från inredningen kan man ju koka en stund.
        Sedan vet vi ju att all typ av alkohol dödar... inte bara bakterier och parasiter... 70% handsprit kan man ju tvätta med, även T-röd.

        Jag hade nog övervägt att fylla akvariet med en ganska stark klorinlösning och låta det stå över natten, för att sedan skölja ur x flera.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2881

          #5
          Parasiter och bakterier är ju en sak men virus är ju en annan femma, om man säger så. Men man måste nog veta mer om symtomen för att avgöra vad som krävs. Kan ju vara någon form av förgiftning på grund av något i inredningen? Så det blir fria gissningar i brist på mer info. Har själv aldrig hört eller varit med om att fiskarna drabbats av virus...

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Parasiter och bakterier är ju en sak men virus är ju en annan femma, om man säger så. Men man måste nog veta mer om symtomen för att avgöra vad som krävs. Kan ju vara någon form av förgiftning på grund av något i inredningen? Så det blir fria gissningar i brist på mer info. Har själv aldrig hört eller varit med om att fiskarna drabbats av virus...
            Det är nog direkt ovanligt, tänkte väl på något annat under tiden jag skrev.... Virus är ju annars väldigt svårt att bli av med.

            Kommentar

            • stefant
              • January 2009
              • 783

              #7
              Har tänkt på detta och ett bad är nog bättre än spray. Virkon eller Klorin som Björn skriver är nog bra. Vad gäller Virkon ska det väl vara Virkon S eller Virkon Aquatic.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av stefant
                Har tänkt på detta och ett bad är nog bättre än spray. Virkon eller Klorin som Björn skriver är nog bra. Vad gäller Virkon ska det väl vara Virkon S eller Virkon Aquatic.
                Virkon Aquatic låter ju naturligtvis bra, men vanlig Virkon S är bra nog, detta används på vårdinrättningar när man sanerar efter infekterade patienter, bland annat just nu i vinterkräksjukas tid.
                Iofs kan tvätt med hett (över 70 grader c.) vatten, klorin eller vanlig handsprit vara bra det också.

                Jag hade en gång ett behandlings- /karantänsakvarium som det hade gått sjuka fiskar i, i det hällde jag en stark klorinlösning och det fick stå med den i över natten. Ett innerfilter rensades på filtermaterial och fick pumpa runt lösningen och blev då samtidigt desinfekterat.

                Efter ursköljning och tvätt drog jag upp ciklidyngel i detta med gott resultat.

                Jag hade en väldigt sunktig vattentank i min då nyinköpta båt, en färskvattentank som enligt förra ägaren förorsakat magsjuka (han prutade själv ned priset ordentligt pga denna) och jag testade med klorinmetoden där, fick upprepas, alla slangar och pumpen byttes också, nu funkar det, ingen har blivit sjuk, vattnet smaka bra, och det man främst brukar märka är att te och kaffe smakar illa om det är föroreningar i vattentankar. Nu vet jag ju inte om te- och kaffemetoden funkar på akvarievatten... men man kan kanske ändå tillgodogöra sig erfarenheter av klorinsköljning och klorintvätt.
                Möjligen kan silikonfogar bli vit-grå-dimmiga av klorinet, gäller ej svart silikon.

                -Var god skölj!

                Kommentar

                • rikala
                  • January 2015
                  • 10

                  #9
                  Använde mig av rengöring för flaskor (som man har till öltillverkning), tror det är något liknande klorin. Sköljde flera gånger, även all utrusting fick ligga i detta.

                  Hade två små malar kvar och några snäckor samt någon amanoräka. Fiskarna fick stora bölder som "exploderade", t.ex. tappade en stjärtfenan när bölden sprack. Detta började efter doppvärmaren gick sönder (antar att fiskarna hade viruset latent, men utbredde sig då de blev stressade av den lägre temperaturen). Köpte ny doppvärmare och så småningom nya fiskar, men alla nya fick samma symptom. Väntade tills inga fiskar hade symptom och köpte nya igen, bara för att få uppleva samma resultat igen. Hade även provat lite olika mediciner.

                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Beklagar. Använde du rengöringen först och sedan startade om med de två malarna, snäckor och amanoräka som hade överlevt utbrotten fram tills dess?

                    Kommentar

                    • rikala
                      • January 2015
                      • 10

                      #11
                      Vågade tyvärr inte behålla något, alla fick en för tidig död tyvärr. Numera fungerar akvariet bra.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...