Tigerbarber kompabilitet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ninjaa
    • February 2018
    • 10

    Tigerbarber kompabilitet

    240 liter

    Jag tänkte stoppa ner 20 tigerbarber och 1 eldstjärt i detta akvarium. Har ni förslag på fler kompatibla fiskar?
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Nu har jag ingen erfarenhet av någon av de två arterna men tigerbarb och speciellt eldstjärt är väl inte särskilt kompatibla med vare sig varann eller andra mindre arter när man läser artbeskrivningarna.
    Senast redigerad av åheim; 08 February 2018, 10:12.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Nu har jag ingen erfarenhet av någon av de två arterna men tigerbarb och speciellt eldstjärt är väl inte särskilt kompatibla med vare sig varann eller andra mindre arter när man läser artbeskrivningarna.
      Jag har ju under alla år jag haft akvarium undvikit i stort sett båda dessa arter också, jo jag har haft tigerbarber, eller om det var fembandsbarb någon kortare period, men tyckte väl att dessa var litet väl stökiga mot andra fiskar. Visserligen blir tigerbarberna bättre och snällare mot andra fiskar om man håller dem i stim, enstaka individer blir lätt huligana.
      Nej, håller med Åheim, välj bort i alla fall någon av dessa.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Finns ju gott om andra barber som är lika tigerbarben men är betydligt fredligare (ex. fembandsbarb), så välj någon sådan istället. Eldstjärt går väll, så länge den hålls ensam, riskerar att bli problem om du senare försöker lägga till någon fisk med liknande färg/kroppsform.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Finns ju gott om andra barber som är lika tigerbarben men är betydligt fredligare (ex. fembandsbarb), så välj någon sådan istället. Eldstjärt går väll, så länge den hålls ensam, riskerar att bli problem om du senare försöker lägga till någon fisk med liknande färg/kroppsform.
          Jaha... Då var det tigerbarber jag hade den gången. Men jag hade fembandsbarber en gång också, dom var inte helt lätta dom heller.
          Sedan dess har jag aldrig skaffat barber, men det kan ju hända att jag där missat någonting, lär ju finnas trevliga sådana också...

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Ninjaa
            Tack för era svar!

            Hm, jag tänkte att de skulle pass tillsammans då de har någorlunda liknande temperament.

            Tigerbarben är ju amazing! Om jag väljer bort eldstjärten och behåller ett stort stim tigerbarber... Förslag på ytterligare fiskar att ha i karet? Gärna någon större fisk och ingen stimfisk.
            Tja... någon tuffare och hårdför ciklkid kanske... definitivt inte någon fisk som har långa vackra fenor.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Tigerbarber funkar ypperligt med annan fisk såvida de inte är störst och starkast eller för få.
              Tex paletter och många andra ciklider kan man ha med tigrar.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                London, sommaren 2014, lobbyn i ett hotell inte långt från Paddingon station.
                Det stod ett någorlunda välskött akvarium en bit bort från receptionsdisken.
                I detta 5-6 st tigerbarber några mindre oidentifierade danior samt skalarer med sönderbitna fenor. Nu var väl detta troligtvis fiskar odlade i Asien, men kanske brittiskodlade, vad vet jag..?
                Men i allafall så bekräftade de mina fördomar mot just tigerbarber. Jag tror inte att skalarerna hade ett självskadebeteende, eller att de mindre daniorna skulle vara fenbitare.

                Litet off topic, men vid samma londonresa besökte jag tillsammans med sonen en zoobutik, dom hade inte så mycket fiskar, men väl många större burfåglar.
                Då ägaren förstod att vi var svenskar, berättade han att "De norskblå papegojorna" var slutsålda... Det var tydligen bara på de brittiska öarna och i Sverige som Monty-Pythons sketch med den döda papegojan gick hem.

                Men hursomhelst, liksom med andra typer av husdjur, får man även favoriter och hatobjekt bland akvariefiskarna.
                Så hoppas att trådskaparen eller andra som läser någon gång provar tigerbarber och skapar sina egna erfarenheter... men med vissa fiskarter skall man ju ändå vara litet på sin vakt emot, en del dras med mer än ett observandum.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Både eldstjärtar och tigerbarber kan ju vara rätt hårdföra, och borde väl på pappret kunna fungera ihop utan att den ena arten så att säga trycker ner den andra. Men i verkligheten kanske det inte funkar så bra. Man kan ju testa, men ha i åtanke att man kan behöva sära på dem.

                  Angående liknande barber, så är nog purpurhuvudsbarben den som är mest lik tigerbarben utseendemässigt. Den verkar ha ett vänligare temperament än tigerbarben. Men med det sagt såg jag i en butik en gång en ensam purpurhuvudsbarbhane som gick med ett gäng vuxna Hypsophrys nicaraguense, och den verkade rätt rabiat, och jagade runt (de mycket större) cikliderna. Men som sagt, den var ensam.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Ninjaa
                    • February 2018
                    • 10

                    #10
                    Tack för fortsatta svar! Jag har ännu inte införskaffat omtalade fiskar men det jag mest oroar mig för är eldstjärtens beteende, framför allt i vuxen ålder. Därtill kan det ju visa sig att någon av barberna har en extra aggressiv natur som kan skapa problem. Men som sagt, jag får väl testa och se hur det fungerar!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Eldstjärt i ett "vanligt" sällskapskar, med lugna och timida fiskar är definitivt inte att rekommendera. Men tigerbarber är ju själva inga dunungar, så kanske kanske, men bara kanske...

                      Eldstjärtar avskyr allt och alla verkar det som, men mest sina egna artfränder, eller liknande, närbesläktade arter, som regnbågshajen. Men det var visst nå'n som lyckades odla eldstjärt, men han hade väl över 10 stycken tillsammans, om jag minns rätt.

                      Apropå regnbågshajen, så kanske den kan vara ett alternativ till eldstjärten? Den kan visserligen också befinna sig en del på den södra sidan om väluppfostrad, men brukar vara något snällare än eldstjärten.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2875

                        #12
                        Fembandsbarb verkar helt harmlösa mot andra fiskar så den är ett alternativ till tigerbarben. Har haft femband med flera andra fiskar utan problem. Dom verkar helt ointresserad av andra fiskar vad jag sett. För närvarande har jag ett stim fembandsbarber tillsammans med kolglödstetra, otocinclus, och marmorgurami, inga som helst problem.

                        Kommentar

                        • Ninjaa
                          • February 2018
                          • 10

                          #13
                          Regnbågshaj kan såklart vara ett alternativ! Antingen det eller köra ett gäng corydoras istället

                          Kommentar

                          • Ninjaa
                            • February 2018
                            • 10

                            #14
                            Jag hade tigerbarber för ett antal år sedan och jag är dessvärre helt såld på dem. Inget kan ersätta dem

                            Kommentar

                            Arbetssätt...