Biotopiskt Sydamerikanskt 450liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PJAxe
    svarade
    Jag har följande växter från Sydamerika:
    potamogeton gayi, limnobium laevigatum, staurogyne repensr, helanthium quadricostatus samt någon typ av Echinodorus. Alla har fungerat bra i mitt juwel kar. Ingen växer dock på rötter och stenar.

    ​​​

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Hej!
    Ja det har varit min ambition i alla år också, men för min del brukar det falla på att jag inte lyckas tå tag på, eller inte får en del sydamerikanska växter att överleva. Så det brukar bli en del annat från andra världsdelar än bara svärdsplantor... Jag har i alla år i huvudskap haft förutom olika svärdsplantor, vallisnerior (cosmopolit), cryptocoryner och asiatiska näckrosor... Föga biotopriktigt, men snyggt... Sedan är det väl egentligen så att det är sällan det egentligen växer växter under vattnet i alla Amazonas biflöden, det brukar växa mest i strandlinjen... Men inte för ty, en och annan echnoridorus kan man ju finna i vattnet, ibland.
    Vattenhyacinten är ju förvisso sydamerikansk, en flytväxt man snabbt tröttnar på.

    Som du hör på namnet så är ju javaormbunke och javamossan, tro det eller inte, typiskt sydamerikanska, dessa kommer från kommunen Javaquito utanför Riodelaplata...en by utan gata...

    En osann geografisk utläggning, men såväl javaormbunken och -mossan fäster på stenar, rötter eller på övrig inredning.

    Angående fiskar, ja skalarer är ju aldrig fel, snygg med ett stort skalarestim.
    Men som du redan själv är inne på så lär ju skalarerna betrakta kardinaltetrorna som ett nyttigt proteintillskott till torrfodret. Förvisså är det ju nyttigt att mata ciklider och andra fiskar med levande foder, men det finns billigare alternativ än kardinaltetror.... neontetror brukar vara billigare....
    Fjärilscikliderna kan konkurera om maten med ancistrusarna som du tänkt dig, båda äter ju från bottnen.

    Jag tror att du skall nöja dig med ett fåtal arter, ungefär som du själv föreslår, risken är ju annars "fisksoppa".
    Om du har tättslutande täckglas kan du ju ha ett stim med bilbuksfiskar, dom är väldigt trevliga, knappast hopplösa, men väl hoppglada.

    I växtakvarium bör ju inte ett stim med siamensisar saknas, men dessa är ju föga sydamerikanska dom heller...
    Jag själv har just nu hantelciklider och colombiatetra, tetrorna har ynglat av sig och flera yngel har klarat sig undan hantlarna. Vidare har jag fjärilsciklider och siamensis, punkt slut.

    Det är annars lätt att den nyblivne akvaristen köper fiskar ungefär som man köper lösgodis, några salta sillar, några salmialbalkar, tre röda ferrarri, sju romerska bågar, tio skolkritor och två skopor med häxvrål.... Funkar kanske då, men när det gäller fiskar är det bättre att
    då välja ett fåtal arter och fler av dessa istället. Som exempelvis tio skalarer och ett hundra kardinaltetror (så länge nu dessa överlever).
    Senast redigerad av Björn J.; 04 February 2018, 09:56.

    Lämna en kommentar:


  • Rille92
    startade ett ämne Biotopiskt Sydamerikanskt 450liters akvarium

    Biotopiskt Sydamerikanskt 450liters akvarium

    Hejsan som rubriken säger så tänkte jag försöka starta ett biotopiskt akvarium med temat sydamerika då jag fastnat för dom fiskarna och skulle vilja lyckas även få in växter från den miljön invånarna i akvariet kommer i stora drag vara följande

    Scalarer - ca. 10 st
    Fjärilsciklider- 6-8 st
    Kardinaltetror 50-100 st (vet att det finns risk att dom blir mat men tycker det är helt klart den finaste stimfisken)
    Några ancistrusmalar.
    om det finns plats så kanske en sort dvärg ciklid till men känner att det kanske riskerar att bli övebefolkat då

    Det som är svårare är ju växterna även om det finns en bra sökfunktion här på sidan men hade behövt lite hjälp om någon vet om man kan få någon av dom att växa på rötter eller stenar eller det bara finns från andra världsdelar.

    Tackar på förhand för alla tips som finns tänkte dela med mig av lite bilder på hur det går och inredning med tiden så kanske man kan få lite tips och ideer på vägen

    mvh Rille92
Arbetssätt...