Filter till 200L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Timt
    • November 2017
    • 2

    Filter till 200L

    Hallå!
    Första posten här men har läst här en god stund.

    Är i stånd att starta upp mitt andra akvarium, ett 200L. Har ett par funderingar angående filtret.

    Har mer eller mindre bestämt mig för att skaffa ett ytterfilter till det här karet. Men den stora frågan är vilket.

    Är jag helt dum som står och funderar på ett fluval fx4/6 eller något av eheims större filter som egentligen är till för betydligt större kar?
    Riskerar jag att bygga en tvättmaskin och få fiskarna att fara runt i akvariet som om det vore full storm?

    Tanken med att skaffa ett större filter nu är att jag har tänkt mig att uppgradera till ett kar runt 500-1000L om ett par månader och då flytta filtret från mitt 125L till mitt 200L och införskaffa ett nytt filter till 125an.

    /En glad nybörjare som är glad för all hjälp han kan få.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det beror ju på vad du ska ha för fisk i karet. Vissa arter klarar turbulens bättre än andra.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Vet inte hur just fx4/6 är konstruerade, men det bör väl finnas en funktion så att du kan dra ner på flödet så att du inte behöver köra på fullt ös. Har själv olika Eheim ytterfilter, på vissa av deras modeller kan man i princip reglera flödet från 0-100 % på pumpen.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Sneglar själv på detta ytterfilter. Tycker om iden med inbyggt förfilter och värmare.
        Green Aqua Aquascaping Store and Gallery. Dedicated shop for all planted aquarium and aquatic plant fans and lovers. Speed delivery within the EU and wide and unique range of accessories and equipments made us one of the leaders in Europe. Highly skilled professional staff and aquascapers including the founders gives you the best possible support on your next aquarium project.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Om/ när doppvärmaren går sönder så måste det finnas möjlighet att koppla ur den så den måste ha egen strömförsörjning!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Om/ när doppvärmaren går sönder så måste det finnas möjlighet att koppla ur den så den måste ha egen strömförsörjning!
            Jo, den har en egen strömförsörjning. Verkar även som att det går att komplettera modeller utan med doppvärmare efteråt.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72
              Det beror ju på vad du ska ha för fisk i karet. Vissa arter klarar turbulens bättre än andra.
              Här är grundförutsättningen! Vad skall du ha i akvariet?
              Skall du ha exempelvis ha flera stora afrikanska ciklider, så behöver du ordentlig cirkulation. Motsatt ett växtakvarium, bra med god cirkulation men långsam sådan.
              Å andra sidan är det sällan fel med en överkapacitet, större filterbehållare, längre tid mellan rengöring och filterbyte. När filtret är rengjort har du en kraftig cirkulation, senare minskar denna beroende på filtrets fyllnad.
              Själv har jag tröttnat på söliga ytterfilter, kör nu standrad eller lätt överdimensionerade innerfilter.
              Om jag vore i dina kläder hade jag köpt så stort filter jag hade haft plats och råd med, och strypt det med en kulventil från exempelvis Ehiem på insuget, då är det mindre risk för läckage.

              Kommentar

              • Timt
                • November 2017
                • 2

                #8
                Tack för alla goda råd!
                Lutar åt att det blir en eheim av större modell

                Är lite osäker på vad jag ska ha för fiskar i akvariet ännu, är ruskigt sugen på både diskus och scalarer men det får nog vänta tills nästa akvarium införskaffas så jag kan bygga upp något större som håller rätt mått.

                Jag försöker hitta en fisk jag verkligen gillar att bygga akvariet runt, så övriga invånare får vänta tills jag har bestämt mig för vad "huvudnummret" eller vad man ska kalla det ska vara. Vattnet jag har här verkar passa bäst för syd/mellanamerika efter vad jag har läst. Det och att jag älskar att ha stora rötter och växter i karet gör att jag mest har letat bland bestånden av fisk där.

                Är ju förälskad i malar av olika sorter också så lutar emot att köra ett bestånd pansarmalar och ett par stycken L-malar i botten oavsett.

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  En trevlig, färgglad och snäll ciklid från norra Sydamerika är hantelcikliden. Jag har själv rödbukiga sådana. Har hadt lek och rom flera gånger, men inte tagit vara på detta. Då mina hantlar bott i olika sällskapsakvarier. Till hanteln passar litet större tetror, gärna de som är litet rundare i formen. Dolkstygnstetror är ju jättefina men tycks vara svåra att få tag på nu. Jag har colombiatetror tillsammans med hantlarna, samt fjärilsciklider och ett stim siamensisar, malar har jag inga, ännu... jag är litet fundersam om födotillgången på botten räcker till exempelvis några corydoraspansarmalar, fjärilscikliderna håller ju botten ren från mat.

                  Eheim har ju gott rykte, nästan som BMW och Mercedes i bilvärlden. Men smakar det så kostar det. De senaste ytterfiltren jag haft har varit Fluval, och dessa har varit väldigt bra de också. Men nu har jag slutat med ytterfilter. Innerfilter är numera riktigt bra, och bekvämare.

                  Kommentar

                  • David Johansson
                    • March 2012
                    • 12

                    #10
                    Jag har ett 125 cm, 200L växtakvarium där jag kör ett av Eheims större ytterfilter för akvarier upp till 600L. Stryper inte flödet på nåt sätt och det fungerar hur bra som helst. Oavsett vilket märke du väljer tycker jag inte du behöver oroa dig för flöden uppåt 1200 l/h om det är ett avlångt akvarium.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...