Funkar denna kombo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Ursprungligen postat av Soffan74
    funderar på ett par grön bågfensciklider till mitt 100 liters. Funkar det?
    Det finns en annan aktiv tråd om dessa små trevliga ciklider, men visst funkar det, hanen kan vara het på honan innan leken, och efter leken jagar honan bort hanen, som istället vaktar revirets yttre gränser, och det gör han i allmänhet väldigt effektivt.
    Min erfarenhet är att den bruna varianten, brun bågfensciklid Nannacara tenia är något lugnare och tar mindre revir, men då jag inte haft dem samtidigt eller ens i samma eller likadana akvarier kan den jämförlsen vara rätt subjektiv.
    Hursomhelt gillar dessa tätplanterade akvarier och en del släta stenar att lägga rommen på.

    Kommentar

    • Soffan74

      • March 2017
      • 158

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Det finns en annan aktiv tråd om dessa små trevliga ciklider, men visst funkar det, hanen kan vara het på honan innan leken, och efter leken jagar honan bort hanen, som istället vaktar revirets yttre gränser, och det gör han i allmänhet väldigt effektivt.
      Min erfarenhet är att den bruna varianten, brun bågfensciklid Nannacara tenia är något lugnare och tar mindre revir, men då jag inte haft dem samtidigt eller ens i samma eller likadana akvarier kan den jämförlsen vara rätt subjektiv.
      Hursomhelt gillar dessa tätplanterade akvarier och en del släta stenar att lägga rommen på.
      ok, inte grottor?
      svåra att få tag i?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Många ciklider funkar utmärkt i ett sällskapskar, som kurvciklid (Laetacara curviceps), och dess nära släkting, Laetacara dorsiger. Dessa arter är lugna, med betydligt starkare parband än bågfenorna, som kan vara rätt "på" varandra (hanen är på honan innan leken, efter leken är det tvärtom). Även nyckelhålscikliden (Cleithracara maronii), som är en av mina absoluta favoriter, är en rätt lugn och trevlig ciklid, där båda föräldrarna hjälps åt med yngelvården.

        Vissa ciklider är dock för hårdföra vid leken för att pansarmalar ska trivas med dem som sällskap. Pansarmalar simmar tillsynes planlöst omkring och letar mat på botten, vilket oundvikligen för dem in i skottlinjen för yngelvaktande ciklider, vilket kan resultera i stressade pansarmalar med trasiga fenor. Vissa pansarmalar har dessutom giftiga bröstfenstaggar, som cikliderna nog helst slipper se "the business end" av.

        Björn: med kolglödstetra avses förmodligen Hyphessobrycon amandae, även kallad eldtetra, en trevlig liten (ca 3 cm) art som väl närmast skulle kunna beskrivas som bärnstensfärgad.

        Hur som helst, några bilder på kurvciklid, dorsiger, och nyckelhålsciklid...
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Shepard; 03 March 2018, 19:57.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av Soffan74

          ok, inte grottor?
          svåra att få tag i?
          Vi har nu två aktiva trådar om bågfensciklder, men vad gör det.

          Nej det är väl inte så svårt att få tag i grottor, som jag skrev i den andra tråden, små blomkrukor, halva kokosnötsskal, silikonlimmade stenformationer, eller färdiga grottor från zoobutikens tillbehörshylla. Det finns även bra grottor till terrarier, som kanske kan funka om de inte flyter.

          Eller menade du att dessa fiskar är svåra att få tag i...?
          Kurvcikliden och den gröna bågfenscikliden såg jag hos den "fiskhandlaren" jag brukar besöka häromdagen.
          Men dom tillhör väl inte precis de absolut vanligaste akvariefiskarna, misstänker att du inte hittar dem i de stora butikskedjornas försäljningsakvarier.


          Ursprungligen postat av Shepard
          Björn: med kolglödstetra avses förmodligen Hyphessobrycon amandae, även kallad eldtetra, en trevlig liten (ca 3 cm) art som väl närmast skulle kunna beskrivas som bärnstensfärgad.
          Jaha... den känner jag som "gnisttetra" kärt barn har ju många namn, men just den tetran har jag aldrig haft. Däremot har jag haft en ännu mindre tetra en gång i ett litet akvarium jag hade på skrivbordet på mitt jobb. Det kan ha varit en afrikanska tetra, Lepidarchus adonis, eller snarare en närbesläktad art. Den blev minst fem år gammal, lika lång tid som jag hade det (tråkiga) jobbet.
          Senast redigerad av Björn J.; 04 March 2018, 16:41.

          Kommentar

          Arbetssätt...