Funkar denna kombo?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    Funkar denna kombo?

    Kommer i början av nästa år att starta upp mitt första kar och skulle önska lite feedback vad gäller det urval av fisk som jag tänkt mig.
    128 liter, ganska mycket växter (bl.a. flytväxter) har jag tänkt mig. Ett par större stenar, nån rot, finare sand.

    Planerade invånare:

    Kolglödstetra, ett stim på 15 individer.
    Trebands-pansarmal, en mindre grupp.
    Amanoräka, en mindre grupp.
    Grön bågfensciklid, hane + hona.
    Dvärggurami, en hane plus två eller tre honor.

    Skulle detta funka i ovanstående kar?
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Jag tycker dock att Grön bågfensciklid kan vara lite stökiga mot varandra.

    Kommentar

    • Yaz
      • October 2017
      • 80

      #3
      Ursprungligen postat av Christer5
      Jag tycker dock att Grön bågfensciklid kan vara lite stökiga mot varandra.
      Ja, jag har läst lite om det i artbeskrivningen, men jag fick intrycket att det i högre grad gäller om akvariet är mindre, åtminstone under 100 liter?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Bågfenscikliden, heter den fortfarande Nannacara anomala? Både den gröna och den bruna är ju rätt så produktiv, halva tiden lekande och romvaktande, halva tiden yngelvaktande. Däremellan är det egentligen ingen tid, ja lätt överdrivet. Men som Christer skriver så vaktar den sitt revir både mot artfränder och andra fiskar. Hanen kan vara rätt så het på honan, nästan så att han skulle hamna på ett akvaristist #metoo..
        Det brukar fungera bättre med harem, en hane flera honor, i ett större akvarium.
        Det brukar stå i artbeskrivningarna att den är fridsam mot andra akvarieinnevånarna, utom när den leker, men den leker ju väldigt ofta.

        Inget ont om denna fina ciklid i övrigt, för det är egentlien en "snäll" ciklid, tillhör väl inte de absolut vanligaste mindre cikliderna heller, och är en "mindre ciklid" ingen dvärgciklid... (Undrar var gränsen går?).

        Kolglödstetran har jag aldrig hört talas om... Men om den ser ut som en fisk som en gång kallades "svart glödbandstetra" vet jag ungefär vad det är för en fisk, det finns väl omkring 200-300 olika fiskar som mer eller mindre vidlyftigt räknas in i den något spretiga gruppen laxtandkarpar som benämns "tetror". Men kolglödestetran är väl förstås en Hyphessobrycon av något slag....

        Näväl, och skit samma...
        Dvärggurami, Colisa lalia? (eller har den ockå bytt namn) i övre vattenskiken strax under vattenytan, okey!
        Kolglödstetror nånstans ovanför mitten, okey!
        Pansarmalar och bågfensciklider på botten, inte helt okey, här blir det konflikter.
        Inte så att de dödar varandra på något vis, men som Krister skriver "stökigt". Dessutom konkurrerar dom om maten som faller ned på bottnen.
        Cikliderna kan ju simma uppåt och äta i större utsträckning än vad pansarmalarna gör, och cikliderna håller bottnen ren från det som är ätbart för pansarmalarna. Skall du ha pansarmalar i samma akvarium som bottenlevande ciklider måste du stödmata malarna med fodertabletter som sjunker. Visserligen äter cikliderna också av fodertabletterna, så lägg i så att alla blir mätta!

        Räkor köper jag färska på Olskrokstorget om fredagarna, om de inte är för dyra, dessa kommer oftast från Skagerack och Kattegatt eller Nordsjön, man kan ibland se att det finns olika arter, trots att dom är kokta...
        Tropiska räkor i akvariet har jag kanske bara haft någon enstaka gång och då av "misstag" då jag vunnit dem på lotteri eller liknande...
        Men dom håller väl sig strax ovanför botten också? Och drar väl kanske de kortaste strået då ciklider och malar håller igång, kan tänkas...

        Du skall nog inte tänka så mycket på totalvolymen i liter, utan om bottnens yta i kvadratdecimeter, du du har bottenlevande fiskar som konkurerar om detta område. Istället för bågfenscikliderna skulle jag kunna tänka mig paletter, som även gärna befinner sig litet högre upp i akvariet, eller kanske blå fjärilsciklid, även om dessa val inte är helt självklara de heller.

        Däremot är det väldig bra tänkt med flytväxterna, dessa gillar dvärgguramisarna, och om cirkulationen inte är för krafig och luften ovanför vattenytan är rätt så varm, börjar dvärguramin gärna bygga skumbo och leka. Men dessvärre är det svårt att dra upp deras yngel, då de är väldigt små. Man får mata med infussorier och liknande.

        Jag hade nog skippat pansarmalarna i just det akvariet. Dom är förvisso väldigt trevliga, men jag gillar små ciklider bättre.
        Räkor vet jag inte så mycket om, än då att de är goda på smörgås med majonäs och skivor av (höns-)ägg till ett trevligt vitt vin.
        Men jag hade några tropiska räkor, röda med svarta ränder en gång, dom gillade javamossan.
        Tetrorna och dvärgurmaisarna hade jag ju också valt, ävensom just den tertan känns ny för mig, men det är nog en art som hette något annat tidigare...

        Edit:
        Jo jag brukar se till att det finns fiskar i alla nivåer, uppifrån och ned och att de då inte konkurerar för mycket om sina respektive områden. Jag brukar också undvika "fisksoppor" (utom då på bra fiskrestauranger) bättre med fler individer av samma art än enstaka individer av flera olika arter. Exempelvis bättre med ett tilltaget homogent stim av någon käck tetra än två eller tre mindre stim.
        Senast redigerad av Björn J.; 05 December 2017, 14:12.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag skulle nog satsa på Pansarmalar (Corydoras) och minst sex stycken,mycket trevliga fiskar det finns många olika så du hitta säker en som du gillar,dom går på botten och äter upp överblivit foder,man matar dom bäst med tabletttfoder.

          Tetror finns det många trevliga att välja på,den du nämner tror jag är lite skygg och trivs med med andra mindre arter.
          Senast redigerad av Christer5; 05 December 2017, 14:23.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag skulle nog satsa på Pansarmalar (Corydoras) och minst sex stycken,mycket trevliga fiskar det finns många olika så du hitta säker en som du gillar,dom går på botten och äter upp överblivit foder,man matar dom bäst med tabletttfoder.

            Tetror finns det många trevliga att välja på,den du nämner tror jag är lite skygg och trivs med med andra mindre arter.
            Alltså hellre corydoras än ciklider?
            Javisst, det är ju naturligtvis ett annat bra alternativ. Ävensom ett par yngelvaktande mindre ciklider på botten alltid är roligt och spännande.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Jag skulle inte med mitt första akvarium köpa ciklider, bättre vänta till en annan gång, men det är jag det

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #8
                Håller med om att du bör välja antingen corys eller ciklider. Tror dock inte du får något problem med räkorna och bottenlevande fiskar - räkorna klättrar omkring överallt och letar mat, så så länge du har ordentligt med växter och annan inredning är det ingen fara. Ha gärna filter med exponerad "svamp" så räkorna kan "beta" på den!

                Kolglödstetror är underbart fina när de trivs. Flytväxter, eller långa växter som ligger över ytan, är ett måste. Men tänk på att de är pyttesmå - i ett såpass stort akvarium kommer 15 kolglödstetror försvinna. Satsa på 20 åtminstone.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ja det finns ju minst lika många (oftast fler) åsikter än vad det finns akvarister.
                  Tja... det finns väl egentligen inga bra "nybörjarfiskar" möjligen sådana som är tillverkade av plast...

                  Men någonstans måste man ju börja. Om man nu inte vill satsa på avel och uppfödning och bara tycker det är extra roligt om fiskarna nån gång kommer i lek, finns det ju en och annan liten ciklid (och även några litet större) att börja med. Själv hade jag inga ciklider i mitt första akvarium, visste inte ens vad det var för någonting. Senare blev det skalarer som lekte i ett 100litersakvarium.... Först därefter paletter.... Litet omvänd ordning kanske.

                  Men corydorasmalar är rätt oömma (iallafall de flesta arterna), robusta och anspråklösa då det gäller födan. Men de fastnar lätt med skäggtömmarna i finmaskiga håvar... Och under de senaste tjugo åren har det importerats många "nya" arter, det verkar som varje liten rännil i Amazonas har sin egen corydorasvariant.

                  Vitapricksjuka mollys och svärdbärare med krokiga ryggar eller sjukligt bleka platy passerade revy under sena delen av 1960-talet. Märkligt att jag inte tröttnade...

                  Kommentar

                  • Yaz
                    • October 2017
                    • 80

                    #10
                    Tack för respons!
                    Jag har försökt fördela de planerade invånarna över de olika nivåerna. Men det är klart man inte vill ha krig på botten. Kanske läge att byta ut cikliderna mot några andra då.

                    Plastfiskar går bort. De är så enformiga att titta på.

                    Ber för övrigt om ursäkt för att jag inte skrev de latinska namnen. Jag är (som synes) en dum amatör och visste inte vad som var kutym... Sorry.
                    Senast redigerad av Yaz; 06 December 2017, 10:25.

                    Kommentar

                    • Yaz
                      • October 2017
                      • 80

                      #11
                      Rekommenderas det att jag bara skippar cikliderna, eller kan jag ersätta dem med någon annan (som passar med de ovanstående nämnda)?

                      Tips på någon lämplig och snäll liten fisk som håller sig i karets mellanskikt?

                      Kolglödstetrorna är så fina, jag tänker satsa på dem. Men jag vet att de är små, så kanske 20 då.

                      Sex st malar är vad jag tänkt mig, lika många räkor.
                      Senast redigerad av Yaz; 06 December 2017, 10:47.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        En väldigt vacker och trevlig ciklid är Laetecara Dorsigera,köp fyra stycken så kan dom para ut sig.Rör inte växter eller pansarmalar.jag har haft under lek och det vara inga problem alls.

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Latrin är ett jäkla skitspråk, latin däremot, är ett dött språk med himla krånglig grammatik.
                          Usäkta, det var jag som började nämna de vetenskapliga namnen, dessa grundas inte alltid på latinet, grekiska och i sällsynta fall ingår även komponenter från engelska språket i fiskar (och kanske även andra djurs och växters) vetenskapliga namn. Jag är inte ens säker på att jag stavade rätt...

                          Många ciklider byter namn då vetenskapsfolk flyttar dem mellan olika familjer och släkten.... Hopplöst, när man äntligen lärt sig vad fisken heter har den bytt namn igen.... Nästan lika illa är det med växterna.

                          En väldigt närbesläktad art till dorsigeiera (den har tydligen inget svanskt populärnmn, ännu) är kurvcikliden, Latecara curviceps, håller sig runt tio centimeter. Men jag misstänker att det kan vara en litet bortglömd art, jag hade sådana på 1980-talet och hade litet odling på sådana.
                          Senast redigerad av Björn J.; 06 December 2017, 11:30. Anledning: feltänk

                          Kommentar

                          • Christer5
                            • July 2015
                            • 915

                            #14
                            Det bästa man kan göra är att skriva latinska namn för då blir det rätt

                            Kommentar

                            • Soffan74

                              • March 2017
                              • 158

                              #15
                              funderar på ett par grön bågfensciklider till mitt 100 liters. Funkar det?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...