Vad är det som flyter runt i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jackie
    • November 2017
    • 4

    Vad är det som flyter runt i mitt akvarium?

    Skaffade för en månad sedan mitt första akavarium (väldigt roligt och spännande). Har upptäckt några små klumpar som flyter omkring, som jag undrar vad det är för något? Kan nämna att jag i mitt akvarium har två guldgurami, två marmorgurami, två ancistrus och tio Schultztetror. Är det någon som vet?
    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Jackie; 04 December 2017, 12:19.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    En snigel!
    Vanlig förekommande i akvarium, skrev just i en annan tråd att vissa akvarister vill ha sniglar, andra bryr sig inte, och vissa, som jag själv, gör allt för att eliminera dem. De kan nämligen ge sig på växterna, ja vissa av alla arterna iallafall.

    Mekanisk elimination, tryck sönder dem mot rutan, så äter fiskarna upp köttet.
    Kemisk elimination, det dinns antisnigenlåmedel att köpa, dessa medel brukar funka så att de löser upp kalket i snäckornas skal.
    Fiskar som jobbar, Botior, praktbotian och skunkbotian brukar vara bra på att käka upp dessa odjur. Dom tar även dess larver.

    Tänk på att dessa snäckor är hermafroditer, de är tvekönade och kan befrukta sig själva. Och kan då föröka sig väldigt snabbt.

    Kommentar

    • Jackie
      • November 2017
      • 4

      #3
      Oj då, tack för ditt svar. Hur har de kommit dit? Kan de ha kommit med någon växt?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av Jackie
        Oj då, tack för ditt svar. Hur har de kommit dit? Kan de ha kommit med någon växt?
        Ja sannolikt!
        Växter som kommer från andra egna eller kompisars akvarium, liksom från mindre noggräknade zoohandlare skall man skölja ordentligt innan man planterar den. Förr använde man alun, men undrar om inte det förbjöds.... Det fanns iallafall bland rakkivar, rakborstar och raktvålarna i Färg och Parfymaffärerna, eftersom man även duttade på detta medel då man skurit sig med rakkniven.
        -Men nu finns det väl knappast några Färg och parfymaffärer heller.. Vart är världen på väg?

        Kommentar

        • Jackie
          • November 2017
          • 4

          #5
          Haha, ja det kan man undra. Tack snälla för ditt svar, nu förstår jag bättre

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Vi har en stor snigel här hemma, på gatan där jag bor, han bär ut Göteborgs-Posten... Och nätupplagan kostar pengar.... Suck.

            Kommentar

            Arbetssätt...