Problem med partiklar i vatten + växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TeamE

    • November 2017
    • 5

    Problem med partiklar i vatten + växter

    Nybörjare, har 2 st frågor rörande mitt akvarium.

    1. Om man tittar nära på vattnet ser det "dammigt" ut. Små partiklar åker omkring. Min misstanke är att det är algrelaterat, har fått ganska mycket alger på en av mina stenar. Något jag inte brytt mig om tidigare. Men så fort fiskarna är runt stenen och härjar ser man att det kommer fler partiklar. Är detta något jag kan få bort med ett större vattenbyte? Eller bör jag ta ut stenen och skrapa den?

    2. Mina växter har fått bruna fläckar på vissa blad. Andra blad ser ut att börja vittra bort. Vet tyvärr inte vilka växter det är, då jag bara köpte några jag tyckte såg bra ut i akvariebutiken. Bör jag tillsätta extra växtnäring eller har jag gett de för lite ljus? Brukar ha på ljuset ca 12-14 timmar per dag men det finns några dagar då jag slarvat när jag inte varit hemma så mycket.

    Övrig information om akvariet:

    54 liter, det har varit igång i 2 veckor. Har 5 st galaxyrasboror som verkar trivas bra. Matat väldigt restriktivt. 1 rot, 2 stenar. Ett antal växter.
    Tack på förhand.
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag kan svara på dina frågor, men hakar även på med en egen fråga.

    1. Din misstanke kan stämma, det finns algsporer i allt akvarievatten.
    Låt stenen vara som den är, gör iallafall inget vattenbyte för den sakens skull. Möjligen kan du ju ta upp den aktuella stenan och skrubba den med en nagelborste, men troligtvis har du samma algpåväxt om 14 dagar igen, eller kanske snabbare.

    Min fråga, förr fanns det ett medel som klumpade ihop mindre partiklar i vattnet, så små att dom annars passerar rakt igenom de mest finmaskiga filtermateralet, finns detta medel kvar på marknaden? Och vad heter det?
    -Jag har en lättare "Lützendimma" då jag har ganska mycket vit eller snarare grå lera i bottenmaterialet, jag tror inte detta fastnar i filtren.

    2. Sänk belysningstiden till 10 h! mer eller mindre, gynnar bara olika alger. Det finns inprogrammerat i växternas tillväxt-DNA att de växer och har igång fotosyntesen i ungefär tio timmar per dygn.

    Mörka fläckat, särskilt på svärdsplantor av olika arter med stora blad, beror oftast på näringsbrist. Jag har under väldigt många år kört med ogödslad trädgårdstorv och Panduros lera, som numera heter "blomsterlera" brukar fungera väldigt bra, men som skrivits, leran färgar vattnet, särskillt då man gjort små bollar av den och stoppar ned under växtrötterna i det redan fyllda akvariet. Det finns olika sorters växtnäring man häller i vattnet, men du måste även göda växterna underifrån. Nytt akvariegrus är närmast sterilt, innehåller inga näringsämnen.
    Bruna fläckar och ffa hål i bladen kan även tyda på att du har sniglar eller snäckor som äter upp dina växter, men näringsbrist är nog mest adekvat.

    Du har nu ett litet akvarium, svårt att få balans i sådan, men ha is i magen, fixa litet växtnäring och håll sedan händerna borta, "dammsug" inte botten, låt skiten ligga kvar, det blir till näring åt växterna! Men håll koll på hur fiskarna andas och beteer sig i övrigt, lätt att då obalans i små behållare med nitritchocker etc... Men fiskbeståndet är ju inte så stort så det är nog ingen fara. Köp hem några snabbväxande växter också, exempelvis Elodea densa, vattenpesten, den växer lika snabbt som antalet anmälda snuskgubbar på #metoo....
    Senast redigerad av Björn J.; 04 December 2017, 12:19.

    Kommentar

    • TeamE

      • November 2017
      • 5

      #3
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Jag kan svara på dina frågor, men hakar även på med en egen fråga.

      1. Din misstanke kan stämma, det finns algsporer i allt akvarievatten.
      Låt stenen vara som den är, gör iallafall inget vattenbyte för den sakens skull. Möjligen kan du ju ta upp den aktuella stenan och skrubba den med en nagelborste, men troligtvis har du samma algpåväxt om 14 dagar igen, eller kanske snabbare.

      Min fråga, förr fanns det ett medel som klumpade ihop mindre partiklar i vattnet, så små att dom annars passerar rakt igenom de mest finmaskiga filtermateralet, finns detta medel kvar på marknaden? Och vad heter det?
      -Jag har en lättare "Lützendimma" då jag har ganska mycket vit eller snarare grå lera i bottenmaterialet, jag tror inte detta fastnar i filtren.

      2. Sänk belysningstiden till 10 h! mer eller mindre, gynnar bara olika alger. Det finns inprogrammerat i växternas tillväxt-DNA att de växer och har igång fotosyntesen i ungefär tio timmar per dygn.

      Mörka fläckat, särskilt på svärdsplantor av olika arter med stora blad, beror oftast på näringsbrist. Jag har under väldigt många år kört med ogödslad trädgårdstorv och Panduros lera, som numera heter "blomsterlera" brukar fungera väldigt bra, men som skrivits, leran färgar vattnet, särskillt då man gjort små bollar av den och stoppar ned under växtrötterna i det redan fyllda akvariet. Det finns olika sorters växtnäring man häller i vattnet, men du måste även göda växterna underifrån. Nytt akvariegrus är närmast sterilt, innehåller inga näringsämnen.
      Bruna fläckar och ffa hål i bladen kan även tyda på att du har sniglar eller snäckor som äter upp dina växter, men näringsbrist är nog mest adekvat.

      Du har nu ett litet akvarium, svårt att få balans i sådan, men ha is i magen, fixa litet växtnäring och håll sedan händerna borta, "dammsug" inte botten, låt skiten ligga kvar, det blir till näring åt växterna! Men håll koll på hur fiskarna andas och beteer sig i övrigt, lätt att då obalans i små behållare med nitritchocker etc... Men fiskbeståndet är ju inte så stort så det är nog ingen fara. Köp hem några snabbväxande växter också, exempelvis Elodea densa, vattenpesten, den växer lika snabbt som antalet anmälda snuskgubbar på #metoo....
      Tackar så mycket för svaret! Ska korrigera ljustiderna. Angående växterna så stämmer det faktiskt med sniglar/snäckor. Jag har fått 2 st. Kan plocka ut de djuren om det är att föredra. Ska även kolla in förslaget på växt, framför allt om det blir aktuellt att slänga några av de mer luggslitna.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Äh, göd de luggslitna och låt den få en ny chans.
        Det finns många olika sorters sniglar och snäckor, en del kommer in som objudna gäster, andra är eftertraktade och köps i zoobutiken. Jag undviker alltid alla sådana... Även om de är ett naturligt inslag i en biotop.

        Medlet jag for efter klumpar ihop mikrosmå löst svävande partiklar, så att de sedan kan fastna i filtermaterialet.
        Undrar vad det heter och om det ens finns kvar?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.
          Äh, göd de luggslitna och låt den få en ny chans.
          Det finns många olika sorters sniglar och snäckor, en del kommer in som objudna gäster, andra är eftertraktade och köps i zoobutiken. Jag undviker alltid alla sådana... Även om de är ett naturligt inslag i en biotop.

          Medlet jag for efter klumpar ihop mikrosmå löst svävande partiklar, så att de sedan kan fastna i filtermaterialet.
          Undrar vad det heter och om det ens finns kvar?
          Finns ju: https://www.zoo.se/produkter/akvaris...ear-water.html
          eller mirakelmedlet: https://www.zoo.se/happy-life-liquid...beredning.html

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Tack för svaret! Det var alltså så enkelt, annars brukar ju sådana här preparat ha så knepiga namn...
            Vet du om dessa preparat verkligen funkar?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Ursprungligen postat av Björn J.
              Tack för svaret! Det var alltså så enkelt, annars brukar ju sådana här preparat ha så knepiga namn...
              Vet du om dessa preparat verkligen funkar?
              Nej, inte egentligen. Men att försöka att bli av med infusorier t.ex. funkar inte med sådana preparat. Det har jag testat. Bättre att försöka angripa anledningen till varför vattnet är inte klart.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper

                Nej, inte egentligen. Men att försöka att bli av med infusorier t.ex. funkar inte med sådana preparat. Det har jag testat. Bättre att försöka angripa anledningen till varför vattnet är inte klart.
                Ja att åtgärda symptomet är sällan det bästa. I mitt fall skulle det vara att ta ur allt bottenmaterial, men jag vet ju att det brukar ge med sig efter någon månad.
                Jag köper nog en sådan "klarvattenprodukt" och häller den direkt i filterbehållaren.

                Kommentar

                • hivemindhermit
                  • September 2017
                  • 214

                  #9
                  Om akvariet bara varit igång i två veckor är det inget att oroa sig för att det är lite dammigt. Låt det få tid att bilda en ordentlig mikroflora som städar åt dig, både i filtret och bottensubstratet. Flytande filtermedia kan hjälpa om du tycker det ser alldeles för fult ut. Ett annat tips är att skaffa en grupp amanoräkor, de är bra på att städa och käka alger.

                  Sen kan du gott sänka ljustiden ytterligare, om du inte har väldigt ljuskrävande växter i akvariet - och har du det kan du lika gärna låta dem dö för de kommer inte bli roliga i längden ändå. Ersätt dem med tåliga växter som inte är så kinkiga med ljusförhållandena. Skaffa en enkel timer så behöver du inte oroa dig för att glömma slå på eller stänga av. Om du vill ha ljuset på specifika tider går det bra att dela upp ljusperioden, t.ex. fyra timmar på morgonen och fyra timmar på kvällen.
                  /Alex
                  375 + 112 liter drömmar

                  Kommentar

                  • TeamE

                    • November 2017
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av hivemindhermit
                    Om akvariet bara varit igång i två veckor är det inget att oroa sig för att det är lite dammigt. Låt det få tid att bilda en ordentlig mikroflora som städar åt dig, både i filtret och bottensubstratet. Flytande filtermedia kan hjälpa om du tycker det ser alldeles för fult ut. Ett annat tips är att skaffa en grupp amanoräkor, de är bra på att städa och käka alger.

                    Sen kan du gott sänka ljustiden ytterligare, om du inte har väldigt ljuskrävande växter i akvariet - och har du det kan du lika gärna låta dem dö för de kommer inte bli roliga i längden ändå. Ersätt dem med tåliga växter som inte är så kinkiga med ljusförhållandena. Skaffa en enkel timer så behöver du inte oroa dig för att glömma slå på eller stänga av. Om du vill ha ljuset på specifika tider går det bra att dela upp ljusperioden, t.ex. fyra timmar på morgonen och fyra timmar på kvällen.
                    Ah utmärkt, Amanoräkor var nästa tilltänkta köp och timer verkar vara en bra idé också. Ska ta och köpa en till helgen.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Jag sölade ju med lera, lade färsk grå lera runt rötterna på nyplanterade växter, kunde väl räkna ut hur det skulle bli.. en dykare skulle väl sagt något om "obefintliga siktförhållanden" om det fanns anledning för sådana att dyka upp här hemma.
                      Men det klarande en del, men blev inte helt bra. Hällde idag i JBL's Clearol. Jaha.. Även om jag bara hällde i en kvarts rekommenderad dos, så såg det ut som om jag hade hällt i mjölk i akvariet, i ungefär två timmar, sedan klarnade det, hällde litet direkt i filtret också, och nu i kväll innan släckningen var det rätt klart.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...