Får fiskarna plats i mitt nya kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrfabbe
    • November 2017
    • 140

    Får fiskarna plats i mitt nya kar?

    Hej!

    Jag har ett nytt 270L - L:90 H:50 D:60 Kar på ingång från Japan som är mitt första riktiga aquascape projekt.

    Jag kommer använda mig av ADA's produkter i karet uteslutande i stort sett och använda Co2.

    Jag behöver verkligen hjälp med att veta hur många jag bör ha av respektive art och om jag kan ha respektive art i ovanstående akvarium.

    1.Pethia padamya
    Odessabarb

    2.Hemigrammus erythrozonus
    Glödbandstetra

    3.Hyphessobrycon columbianus
    Colombiatetra

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Mrfabbe; 04 December 2017, 22:34.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2875

    #2
    När det gäller Odessabarb kan det inte bli så många, den kan ju bli ca. 10cm. (Denna hade jag valt bort, passar inte så väl i ett växtkar heller). Fembandsbarb är ett bättre alt. isf.
    Glödbandstetra och Colombiatetra skulle jag satsa på ca. 15-20 av varje. Eller hellre fler av en av sorterna. Ett större stim av t.ex. göbandstetra blir nog mer effektfullt än en blandning av två arter. Komplettera ev. med någon dvärgchiklid.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #3
      Både glödbands- och colombiatetran är trevliga stimmiga fiskar som verkligen bildar fina stim!
      Trevliga och anspråklösa är de också, men dessa båda arter bildar ett stim tillsammans!
      Men det kanske du inte bryr dig om? Eller vill du ha två olika stim?
      Det var nu många år sedan, men jag hade glödband, dolkstygn och kongotetra i ett något större akavarium, visst hände det att dom delvis simmade i samma stim, men för det mesta bildade dom tre, nåja, iallafall två olika stim.
      Dolkstygn lär vara svåra att få tag på numera sägs det, men även den är en väldigt trevlig tetra.

      Men som Sleaper antyder är det mer effektfullt med ett större stim, än två mindre stim.

      Kommentar

      • Mrfabbe
        • November 2017
        • 140

        #4
        Hej och tack för svaren! Jag har läst här på zoopet att Odessabarben inte skall bli mer än 6-7cm i fullvuxen tillstånd, tråkigt att den inte passar i så litet kar då det var den jag var mest sugen på.

        Jag visste inte att de stimmade ihop, jag sökte faktiskt att få två olika stimm. Om jag hade tagit kardinaler eller neontetror istället, hade de också stimmat med Colombiatetran då?

        Tack på förhand!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2875

          #5
          Ursprungligen postat av Mrfabbe
          Hej och tack för svaren! Jag har läst här på zoopet att Odessabarben inte skall bli mer än 6-7cm i fullvuxen tillstånd, tråkigt att den inte passar i så litet kar då det var den jag var mest sugen på.

          Jag visste inte att de stimmade ihop, jag sökte faktiskt att få två olika stimm. Om jag hade tagit kardinaler eller neontetror istället, hade de också stimmat med Colombiatetran då?

          Tack på förhand!
          Det tråkiga med "stimfisk" är dom ofta stimmar när dom är nya i akvariet, men att arterna sen blandar sig rätt mycket. Spelar nog ingen större roll vilka fiskar man väljer i det hänseendet. Därför kan det vara snyggt med en art av stimfisk.

          Kommentar

          • Mrfabbe
            • November 2017
            • 140

            #6
            Fick idag veta att min akvariebänk jag köpt ihop med akvariet var slut, så därför får jag nu en annan bänk och ett större akvarium på köpet, det blir ett 270 liters istället. Borde väl öka möjligheten för Odessabarben ytterligare? Om jag får välja en fisk att ha i akvariet är det just den fisken.

            Vet någon om det går att hålla Amano räkor ihop med Odessabarb?

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2875

              #7
              Kanske fungerar med Amano, men mindre räkor uppfattas nog som mat. Ett litet stim med Odessa tillsammans med t.ex. ett stim Kilfläcks- eller Drottningrasbora kunde bli fint.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Det är väl ett utpräglat beteende hos olika stimfiskar att blida stim med andra stimfiskar, skydd, föda etc.

                Neon och kardinaltetror bör du inte blanda, visst de trivs bra tillsammans, men neontetrorna kommer att framstå som bleka och sjuka i sällskap med de färgstarkare kardinalerna.

                Kardinal och Colombiatetra kan ju funka bra, de har olika färg och olika kroppsform, samt skiljer sig i storlek, kan nog funka tillsammans även om de kanske bildar stim tillsammans.

                Kommentar

                • Mrfabbe
                  • November 2017
                  • 140

                  #9
                  Hej igen och tack för alla bra svar!

                  Jag har nu läst på en hel del och kommit fram till att det kan gå att hålla Amanoräka ihop med Odessabarb om barb stimmet är hyfsat stort och det finns gömställen för räkan.

                  Då jag inte gillar iden av att Colombiatetran stimmar ihop med glödbandstetra så har jag valt att inte ta en chansning och skippar därför glödbandstetran.

                  Men jag har en till fråga, hade det gått att hålla 1-2 Apistogramma ihop med följande arter som jag bestämt mig för i karet: Ancistrus, Amanoräka, Colombiatetra och Odessabarb.

                  Mvh

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2875

                    #10
                    Vissa kanske skulle säga att Odessabarb inte passar in i ett akvarium med dvärgciklider, tetror från sydamerika. Ett "stilfel" om man säger så men inga problem i sig. Ancistrus kan ge sig på svärdsplantor kan man tänka på.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Stilfel... fiskar från olika världsdelar... tja, kanske det, men i ett sällskapsakvarium är väl ungerfär allting tillåtet.
                      Jag har exempelvis siamensisar tillsammans med sydamerikanska ciklider, tetror och sydamerkanska växter med javamossa och javaormbunke. I vatten från Götetebogs va-verk och elen till belysningen kommer väl från Ringhals.... Jag har väl ett stim med kilfläcksrasboror tillsammans med fjärilsciklider någonstans också... Vattenloppor, cyklops och mygglarver infångade lokalt.

                      Det som styr är väl att fiskarna trivs ihop, vill ha samma temeperatur och ungerfär samma vattenvärden i övrigt.

                      Men vill man ha ett strikt biotopakvarium, amazonasbäck eller afrikanske förkastningssjö är man ju mer bunden till rätt sorts fiskar och eventuellt av växer och kanske andra djur.

                      Sedan artakvarium, där man då bara har en eller kanske några enstaka arter.
                      Jag har mina norska flaggtetror i ett artakvarium, ville väl ha dem i ett biotopakvarium, men trots idoga resor i Joutenheimen, på Hardangervidda och längs Flåmsbanen har jag ännu ej funnit bäcken där dessa lever i vilt tillstånd. Fann dom däremot i en zoologisk affär i Oslo, var dom möjligen viltfångade?
                      -Ja akkurat, sade innehavaren! I en bäck nära Rjukan. Gillade att leka i tungt vatten.

                      Kommentar

                      • Mrfabbe
                        • November 2017
                        • 140

                        #12
                        Jag hör dig Sleaper, samtidigt skulle man isåfall kunna ta det steget längre hävda att i stort sett alla biotop akvarium har stora brister i det anseendet. Ett ''Amazonas'' biotop akvarium har ofta arter från olika delar av just Amazonas floden, det i sig blir problem då Amazonas har oerhört olika biotoper i sitt enorma flodsystem, många av arterna som är populära i dessa akvarium kommer hundratals mil ifrån varandra även om de lever i samma flodsystem. Colombiatetran kommer från ett flod/å system i norra Colombia vid gränsen till Panama, väldigt olik biotop jämfört med Amazonas, du har här bland annat en hel del sten i vattnet och runt om kring, vilket är en bristvara i hela Amazonas. Odessabarben härstammar från en kort och ganska isolerad sträcka av ett liknande flod/å system med en faktiskt väldigt lik biotop. Jag låter Apistogramman vara fram tills nu, karet får startas med de två ovanstående arterna så får jag utgå därifrån sen om jag inte skulle bli nöjd.

                        Min idé den här gången är att skapa ett så vackert och inbjudande akvarium som möjligt, det skall väcka nyfikenhet hos åskådaren med en naturlig känsla, som en video från en bäck. Biotop akvarium är väldigt intressant och något jag absolut vill prova på när det finns mer utrymme, då jag känner att ett stort akvarium krävs för att verkligen låta fiskarna leva det bästa liv dom har rätt till.

                        Kul att du är från GBG Björn, då är vi två

                        Hur sköter jag mitt ph bäst vid vattenbyten för att hålla det stadigt runt 7? Vet att kranvattnet här i GBG är ca 8. Jag har ''PH-ner'' (läs sulfatsyra) som jag använts i hydroponic odling och sådant men är inget jättefan av att använda den sortens starka syror i vattnet mina fiskar ska leva i.

                        Har ni någon rekommendation av hur många av respektive ovanstående art jag bör ha i detta 270L akvarium för att fiskarna ska trivas som bäst?

                        Förutom fiskarna kommer de bo ihop med två stycken Blå Panaque (L239) och även ett gäng Amanoräkor.

                        Tack igen för all hjälp!

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          #13
                          Och Björn, låter häftigt med norska flaggtetror, jag visste inte ens att den arten existerade

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mrfabbe
                            Och Björn, låter häftigt med norska flaggtetror, jag visste inte ens att den arten existerade
                            Om den inte flyttats i taxiomin och bytt namn heter den Hyphessobrycon anisitsi, man jag har ett svagt minne av att det fanns några olika populärnmn..
                            Möjligen är den mer känd som "buenosairestetra" i övriga delar av landet, och inom EU, men utom EU i Norge...

                            Hursomhelst är ju Hyphessobrycon anisitsi oavsett populärnamnet en jättefin litet större tetra, lär kunna bli hela 12 cm i akvarium, men vanligare runt 7-8 cm.
                            Det var längesedan jag såg sådana, men om du då fixar en norsk eller argentinsk biotop, så kanske man skall hålla sig inom samma riktnummer- eller postnummerområde, så blir det rätt, dom har långa floder eller älvar även i dessa länder...

                            Kolla Wikipedeias bild på Hyphessobrycon anisitsi, där ser den väldigt trevlig och färggrann ut!

                            Den kan väl rycka litet i finbladiga växter, och vara litet tuff kom andra litet mindre fiskar, men är lätt att hålla, och är lätt att odla också. Jag hade sådana på 1980-talet, dom pajade kabomban, men den är ju ett minne blott. Hade dessa i ett tättplanterat akvarium där dom gick ensama och kanaske bortglömda, en dag fanns det yngel, men hag vet inte hur det gick till.
                            Senast redigerad av Björn J.; 08 December 2017, 21:01.

                            Kommentar

                            • Mrfabbe
                              • November 2017
                              • 140

                              #15
                              Ursprungligen postat av Björn J.

                              Om den inte flyttats i taxiomin och bytt namn heter den Hyphessobrycon anisitsi, man jag har ett svagt minne av att det fanns några olika populärnmn..
                              Möjligen är den mer känd som "buenosairestetra" i övriga delar av landet, och inom EU, men utom EU i Norge...

                              Hursomhelst är ju Hyphessobrycon anisitsi oavsett populärnamnet en jättefin litet större tetra, lär kunna bli hela 12 cm i akvarium, men vanligare runt 7-8 cm.
                              Det var längesedan jag såg sådana, men om du då fixar en norsk eller argentinsk biotop, så kanske man skall hålla sig inom samma riktnummer- eller postnummerområde, så blir det rätt, dom har långa floder eller älvar även i dessa länder...

                              Kolla Wikipedeias bild på Hyphessobrycon anisitsi, där ser den väldigt trevlig och färggrann ut!

                              Den kan väl rycka litet i finbladiga växter, och vara litet tuff kom andra litet mindre fiskar, men är lätt att hålla, och är lätt att odla också. Jag hade sådana på 1980-talet, dom pajade kabomban, men den är ju ett minne blott. Hade dessa i ett tättplanterat akvarium där dom gick ensama och kanaske bortglömda, en dag fanns det yngel, men hag vet inte hur det gick till.
                              Ja jag håller med dig Björn, det är en vacker fisk. Ja visst har dom det och de floderna bjuder på många vackra biotoper också. Gud vad mycket intressanta akvarium det hade gått att skapa om man bara hade pengar och plats.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...