Får fiskarna plats i mitt nya kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Jag tänte på odessabarben, den har väl lika myckat att göra med Odessa i Ukrakna som den norska flaggtetran i Norge och Kongotetran i Kongofloden...
    Jag har aldrig haft sådana, men har hört några olika versioner om hur den kom till Europa, i Odessa som ligger i Ukraina, finns det små barber där? Nej.
    Puntius padamya, heter den iallafall, lär finnas i Mekongflodens delta, bland annat. Utbredningsområdet är iallafall många riktnummerområden, även landsnummer stort.
    Men det finns några olika historier hur en sovjetryss från Ukraina kom till någon akvariefiskmarknad i Moskva med sådana här barber som han hade döpt till odessabarb... Men liksom med nilabboren finns det några divergerande varianter av denna storty.

    Kommentar

    • Mrfabbe
      • November 2017
      • 140

      #17
      Ursprungligen postat av Björn J.
      Jag tänte på odessabarben, den har väl lika myckat att göra med Odessa i Ukrakna som den norska flaggtetran i Norge och Kongotetran i Kongofloden...
      Jag har aldrig haft sådana, men har hört några olika versioner om hur den kom till Europa, i Odessa som ligger i Ukraina, finns det små barber där? Nej.
      Puntius padamya, heter den iallafall, lär finnas i Mekongflodens delta, bland annat. Utbredningsområdet är iallafall många riktnummerområden, även landsnummer stort.
      Men det finns några olika historier hur en sovjetryss från Ukraina kom till någon akvariefiskmarknad i Moskva med sådana här barber som han hade döpt till odessabarb... Men liksom med nilabboren finns det några divergerande varianter av denna storty.
      Nej du har helt rätt, vet inte varför de fått dem namnen men som du säger har de säkert helt att göra med vad en handlare/importör valde att kalla den för att det skulle vara ett attraktivt förenklat namn för den personens marknad. Det var därför jag valde att lista namnen även i latin, för att inte förvirringar skulle ske. Oavsett namn så är dina norska flaggtetror vackra fiskar


      Hur många barber och colombia tetror hade varit lämpligt i mitt 270l kar för att de alla ska må bra och trivas tror du?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #18
        Jag har 25 colombianska tetror i mitt nya Trigon 350.
        Tillsammans med stora hantlar och siamensiar.
        Idag flyttade även fjärilscikliderna in. Fisksoppan känns komplett.

        Men du kan väl ha runt 20-25 columbiatetror du också, om det inte är en massa andra fiskar som konkurrerar om simutrymmet mitt på, och litet i övre vattenlagret.
        Det är väl så man får tänka, vilken nivå i akvariet skall de tilltänkta fiskarna vistas? Finns det andra fiskar där som konkurerar om mat och utrymme?

        Sedan tänker man likadant om de olika vattenlagren. Och som jag tidigare skrev om bottnen, se till att bottenlevande arter inte konkurrerar, har sina olika behov om ex.v. syddade grottor eller fria ytor tillgodosedda.

        Kommentar

        • Mrfabbe
          • November 2017
          • 140

          #19
          Ja, chansen är väl att Colombiatetran och Odessabarben båda befinner sig i det mellersta skiktet av vattnet. Och även konkurrerar om mat, båda arterna skall vara ''Aggressiva till Mycket Aggressiva när det kommer till maten. Malarna får nog vara ifred på botten från både barber och tetror.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #20
            Som sagt inga problem att blanda fiskar från olika håll i världen bara dom har liknande krav och passar ihop. Har själv i princip aldrig haft ett biotopakvarium även om jag helst inte blandar fiskar hur som helst. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man tycker ger ett bra intryck och ser intressant ut etc. Jag hade nog satsat på 8-10 Odessabarber och 15-20 Columbiatetra vad gäller antalet. Nä det gäller pH så finns bara CO2 som funkar i långa loppet vad jag vet. Labbade förr med allt ifrån torv till jonbytare, pH-sänkande preparat osv. men det funkar inte i längden. CO2 är ju ett enkelt sätt att styra pH och ger samtidigt växterna deras viktigaste näring. Vi verkar bara vara Göteborgare i din tråd, nu är vi tre :-)

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ja vi är alla från sammma 031-biotop....

              Mina blåa fjärilsciklider flyttade in i det stora akvariet i fredags. Dom trivs ju där, men syns dåligt trots att dom inte gömmer sig, är på något sätt för lika colombiatetrorna, ja inte alla lika egentligen, men de håller sig i samma vattenlager som tetrorna, har ungefär,samma storlek. I det lilla akvariet hade de en mer intensiv blå färg från något fåningt juwlrör jag köpte, och där höll de sig mer på bottnen.
              Så det kan hända att de får flytta tillbaka, men att veva runt med stora håvar i nyplanterade akvarium brukar bara sluta på ett sätt...

              Bra att webmaster kunde få igång forumet igen!

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #22
                Titta på Aphyocharax anisitsi den äter inte på växterna och går högt.

                Kommentar

                • Delta2004
                  • November 2016
                  • 77

                  #23
                  Jag har vuxna odessabarber och de är inte i närheten av 10 cm, utan snarare 6-7. De går med tigerbarber och jag uppfattar de lika snabba och lika tuffa i beteende. Som tigerbarber håller de sig i medelsta-nedre delen av karet.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #24
                    Tommy på Zootrop, Kaggeledstorget, hade allafall i förra veckan ett stim dolkstygnstetror, de lär vara rätt ovanliga nu. Dom är görfina!
                    Snälla och anspråkslösa är dom också! Dom är litet rundare i formen och brukar hållas sig strax ovanför mitten i akvariet.
                    Jag hade ju redan haft dolkstygnen x flera under årens lopp, så jag valde columbiatetran istaller som jag då köpte några veckor tidigare. Men jag tycker columbiatetran nu ser litet alldaglig och halvblek ut, om jag hade valt idag hade jag nog valt en mer förgstark tetra, eller kanske en rasbora.

                    Rasbororna är ju Asiens motsvarighet till Sydamerikas tetror, trots att dom är karpar, ja med litet god vilja kan man kanskw jämföra dem. Ja det finns ju faktiskt en kilfläckstetra också, så håll i sär dem!

                    I många olika omgångrar har jag i växtakvarium satt in den vanliga kilfläcksrasboran, inte alls märkvärdig, men den syns bra i växtakvariet, håller sig oftast simmandes mot strömmen(!) den gillar att simma i pumpens utloppström, och när man med slang eller hink pytsar i vatten i akvariet. Blir väldigt upplivad då det kommer i några liter kallt vatten. Lär gå att få i lek i akvarium också, sägs det.
                    Enligt denna webplatsens artbeskrivning skall den hållas med andra barber, odessabarber kanske..?
                    I butiken ser kilfläcksrasboran väldigt tråkig och intetsägande ut, brukar också vara billig. Men den färgar ut och piggnar till om den kommer i ett någorlunda välplanterat sällskapsakvarium.

                    Nu har du väl fått för många förslag att det kaske känns förvirrat?

                    Kommentar

                    • Mrfabbe
                      • November 2017
                      • 140

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Som sagt inga problem att blanda fiskar från olika håll i världen bara dom har liknande krav och passar ihop. Har själv i princip aldrig haft ett biotopakvarium även om jag helst inte blandar fiskar hur som helst. Det är ju upp till var och en att bestämma vad man tycker ger ett bra intryck och ser intressant ut etc. Jag hade nog satsat på 8-10 Odessabarber och 15-20 Columbiatetra vad gäller antalet. Nä det gäller pH så finns bara CO2 som funkar i långa loppet vad jag vet. Labbade förr med allt ifrån torv till jonbytare, pH-sänkande preparat osv. men det funkar inte i längden. CO2 är ju ett enkelt sätt att styra pH och ger samtidigt växterna deras viktigaste näring. Vi verkar bara vara Göteborgare i din tråd, nu är vi tre :-)
                      Tack för svaret Sleaper och även alla ni andra!! Verkligen vad jag behövde nu!

                      Du fick mig att tänka om en del faktiskt, det är kanon att jag kan styra det med Co2 då jag köpt ett system för detta. Men vad gäller arterna så har jag faktiskt bestämt mig att jag varvar ner lite, vill se hur mycket det känns med Odessabarberna först så väntar jag några månader innan jag tar beslut om jag ska lägga till tetrorna. Vattnet kommer vara högt strömfört och vet inte om det trivs i det.

                      Idag tog jag final decision och jag börjar med 14 Odessabarber (Punthia Padamya) och 4 Sewellia Lineoata och en 15 amano räkor. Sen känner jag på det några månader och ser efter om jag vill lägga till tetror, eller efter era rekommendationer kanske hellre Rasboror. Den neongröna rasboran ser onekligen ut som en intressant fisk. Med tanke på omställningen vad gäller arter så blir ju detta nästan en asiatisk flod biotop nu istället.

                      Tack igen allihopa. Jag tänkte när akvariet landar från japan om någon månad så startar jag en ''Projekt'' tråd så kan ni få se hur utvecklingen går för mig med bilder etc

                      Kul att du är från rätt sida av landet du med Sleaper
                      Senast redigerad av Mrfabbe; 10 December 2017, 20:19.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #26
                        Låter som ett bra beslut. Kolla in Drottningrasbora som jag tycker är något vackrare än Kilfläcksrasbora även om dom är rätt lika. Jag har i nuläget ett Lido 200 med Fembandsbarber tillsammans med Glödbandandstetra vilket funkar bra. Barberna håller till i den nedre regionen medan tetrorna rör sig mer i den övre delen av akvariet. Håller ihop i stim ganska och blandar sig inte gärna. Måste slå ett slag för fembandsbarben som är riktigt en färggrann och vacker barb, den är också fredlig.

                        Kommentar

                        • Mrfabbe
                          • November 2017
                          • 140

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Låter som ett bra beslut. Kolla in Drottningrasbora som jag tycker är något vackrare än Kilfläcksrasbora även om dom är rätt lika. Jag har i nuläget ett Lido 200 med Fembandsbarber tillsammans med Glödbandandstetra vilket funkar bra. Barberna håller till i den nedre regionen medan tetrorna rör sig mer i den övre delen av akvariet. Håller ihop i stim ganska och blandar sig inte gärna. Måste slå ett slag för fembandsbarben som är riktigt en färggrann och vacker barb, den är också fredlig.
                          Det är kul att du säger det, min kontaktperson som jag köpt grejerna av som känns mycket kunnig pratade också varmt om både Fembandsbarben och Drottningrasboran. Drottningrasboran gav han som förslag på kompisar till mina odessabarber och fembandsbarben som ett alternativ istället för odessabarber. Men jag är så inställd på att Odessabarben är huvudfisken för detta nu kommande asiatiska akvarium så den vill jag verkligen ha. Och efter att ha lyssnat på dig så känner jag att det är helt rätt beslut att låta dem få gå själva till en början och sen låta ev rasboror komma in. Han på butiken pratade även varmt om ''Sundadanio axelrodi'' som art istället för tetror. Då även han var lite skeptiskt till att hålla båda de arterna, inte för att det inte skulle gå men för att något annat hade varit bättre.

                          Hur tror du Sewellian funkar med räkor och barber, den tar dom inte väl?

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #28
                            Jag har inga dagspriser, men drottningrasboran är väl rätt så dyr, kilfläcksrasboran är det väl närmast neontetrapris på!
                            Apråpå "neon" så dinns det inga neongröna rasbororor, ej heller några neongröna svärdbärare, inga neongröna skyddsvästar, eller överhuvudtaget något som är neongrönt, det är nämligen omöjligt, då alla självlysande färger förutom rött inte kan vara "neonfärgat".

                            Det är ett utbrett språkligt fel att kalla alla andra färger förutom rött för "neonrött". Då man låter en elektrisk ström passera genom ett lysrör med neongas lyser detta i röd färg, visserligen kan det förekomma nyansskillnader pga gasens koncentration, men det lyser rött!
                            Lysrör till reklamskyltar etc i andra färger än rött, innehåller andra gaser eller blandningar olika gaser eller andra lysämnen.
                            Så kan man då undra hur neontetran fick sitt namn, var det för den röda färgen, eller den blå? Hoppas att det var för den röda, för det är rätt.
                            Och ännu bättre, den "svarta neontetran" ja man kan bli mörkrädd för mindre... fel fisk, rätt färg!
                            Jag bezzervisser? Nejdå, inte alls. Bara irriterad på att nu i flera generationer har man använt språket fel, och ordet "neongrönt" har blivit etablerat.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #29
                              Jag tror inte det har med någon färg att göra att det finns fisk som tex kallas neontetra. Jag tror det kommer sig av att de fullkomligen lyser under vissa förhållanden och det är ju det blåa som lyser.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Björn J.
                                • November 2017
                                • 1049

                                #30
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Jag tror inte det har med någon färg att göra att det finns fisk som tex kallas neontetra. Jag tror det kommer sig av att de fullkomligen lyser under vissa förhållanden och det är ju det blåa som lyser.
                                Och det är väl personerna som myntar populärnamnen oavsett om det gäller fiskar eller andra saker, som är okunniga om språkbruket.

                                Jag hörde en historia från en något äldre akvarist i GAF en gång;
                                Det blev en fullkomlig succe när neontetrorna kom ut i handeln i Göteborg första gången, det var ett parti viltfångade fiskar som kom, alla häpnades över dess färgprakt. Dyra var dom också, även skalaren var dyr på denna tid, omräknat i dagens penningvärde hade skalarerna halva "diskuspriset" sades det. Och neontetrorna kostade lika mycket, eller i bland mer än en skalare.... En av stadens zoobutiker hade ett "jättestort" akvarium, på nästan 150liter i sitt skyltfönster, i detta hade man inrett med rötter och humusfärgat vatten, och häri gick det ett stort stim med neontetror och skalarer.... Man kan ju undra hur länge de dyra neontetrorna klarade sig, hade kanske varit billigare att mata skalarerna med oxfilé och hummer....
                                Silikonet hade ännu inte kommit, så alla akvarier var fogade i kitt, det var sällan det var helt tätt, och detta begränsade akvariernas storlek. Ett akvarium på 100 liter ansågs vara stort. Ytterfilter och doppvärmare som vi känner dem idag fanns inte, det var ofta luftpumpsdrivna skumgummifilter, och redan som nya, halvfarliga doppvärmare och värmeslingor att gräva ned i gruset eller att placera under akvariet, oftast dessutom utan inbyggd termostat, sådan fick man ordna på annat sätt. Själv hade jag en "värmematta" som en snäll vän till familjen tillverkat, "Elektriske Johansson" kallades han. Det var innehållet från en värmefläkt inbyggt i en aluminiumlåda som var placerad under akvariet. Med en termostat i en liten låda bredvid, den blev aldrig för varm, men kanske inte höll mer än 20° ändå...

                                Så blev neontetrorna billigare, så billiga att fler kunde köpa dem och hade råd med stim. Klimax kom ju en del år senare när man "hittade" en ännu mer självlysande tetra, kardinaltetran, och den var också dyr när den introducerades, jag vet inte vilket år det var, kan ha varit i slutet av 1970-talet då jag minns att kardinaltetran kostade 19,95kr styck, en skalare kostade då runt 15kr, guppis 1kr styck.... Platy och svärdbärare kostade en femma.

                                I samma tid kom ju de stora afrikanska cikliderna, dom var också dyra då, lika färggranna som korallrevsfiskar, alla utom jag köpte Malawi eller Tanganikaciklider. Ja sjön hette då Nyassasjön, Malawisjön alltså, och "Tant Zania" kallar den fortfarande så.
                                Tänk er det, några praktfulla cilkider från Nyassasjön. eller då "nyassacilkider"...
                                Senast redigerad av Björn J.; 11 December 2017, 15:03.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...