Mina fiskar dör! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deikoo
    • November 2017
    • 16

    Mina fiskar dör! Hjälp!

    Detta är mitt första inlägg och som rubriken lyder så har jag lite problem.

    Detta är mitt första akvarium. Aldrig haft ett tidigare. Det är ett 60 liters akvarie (Komplett sats från Juwel)
    Jag började med att hälla i vatten, det fick stå några dagar igång. Jag hällde sedan i vattenberedningsmedel som jag blivit rekommenderad av Zoo affären att ha i. Fick stå ytterligare 2-3 dagar igång. Jag la sedan i inredning med stenar, levande växter, en rot o lite grottor. Hällde även i lite växtnäring på detta. Fick stå ytterligare några dagar igång.

    Vi köpte sedan 2st black mollys, 2 st gul molly samt 4st otocinclus malar.
    Första gången jag matade dom var efter 2 dagar. Tror det var dagen efter så dog en mal. någon dag senare dog en gul molly och sedan dog en till mal någon dag efter detta.

    Jag åkte o köpte vattentest (6 i 1).

    Samliga värden visar bra. Nitrat ligger konstant mellan 10-25 beroende på tidpunkt. Nitrit 0, hårdhet mellan 4-6. PH 7. Temp i akvarie är 26 grader.

    Vi åkte då till affären igen. Köpte en ny gul molly samt 2 malar och 6st guppys. Jag vet att det är i mesta laget men han i affären tyckte det var OK, men inte mer fisk än så.
    Detta var i lördags. Testade vattnet lördag, söndag, måndag. Bra värden. Ingen nitrit. Nitrat har inte stuckit iväg något alls. PH bra osv osv.
    Ingen mat på söndag eller måndag. I måndags så dog min "gamla" gula molly.
    På tisdagkväll matade jag. Testade vattnet efter en timme. Samma värden som tidigare.
    Idag så har en av de "gamla" malarna dött.

    Inget vattenbyte är gjort pga bra värden.

    Vad är det som händer???
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Ja det är jättesvårt att peka på orsaken för det är ett komplext system och finns saker som vi inte har kunskap om och ämnen som vi inte kan mäta men som fisken reagerar negativt på... Du kanske ska göra ett ganska stort vattenbyte (använd också vattenberedning) ifalll det finns skadliga rester från någon akvarieinredning tex.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Deikoo
      • November 2017
      • 16

      #3
      Tack för tipset. Får prova det. Tycker dock det är märkligt att mina "gamla" fiskar dog när jag fick i de nya. Kan det vara stress? Är gul molly känsligare än svart, eller är det bara tillfällighet?
      Dagen innan mollyn dog så såg det ut som att den "dammsög" ytan under säkert 1 timmes tid. Jag trodde att det var pga hunger, men det kanske berodde på något annat?

      Att malarna dog i första läget trodde han i zoo affären berodde på att det var för nytt. Det var helt enkelt inga alger i akvariet.

      Det blev ju förresten lite vattenbyte i samband med att jag satte i de nya fiskarna. Eftersom jag mixade zoo vattnet med vatten från akvariet så gick det åt några liter totalt som jag sedan fick fylla på. Jag beredde det vattnet med vattenberedning också innan jag pytsade i det i akvariet.

      Kommentar

      • Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

        #4
        Ett vattenbyte brukar innebära att man byter ungefär en tredjedel av vattnet. Att en fisk "dammsuger" ytan är ett tecken på att något är väldigt fel, kan tex bero på dåligt med syre i vattnet. Hur har du det med yt-rörelse i akvariet... någon pump eller luftpump som sätter fart på vattnet?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          ...Fast i det här fallet bör man ha kunskap om arten (molly) och det är helt normalt att dem dammsuger ytan, de jagar helt enkelt mat som kan flyta på ytan!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #6
            Okey... ber om ursäkt.

            Kommentar

            • Deikoo
              • November 2017
              • 16

              #7
              åheim // Tack för infon om Mollyn. Det var även en hona som var på o sprätte med stjärten på hanen som var uppe vid vattnet. För en oinsatt så såg det ut som att den ville bli befruktad. Men det kan väl inte haft påverkan ?

              Läste någonstans att Mollysarna inte vill ha för mycket rörelse i vattnet samt att man ska undvika att låta pumpen gå för nära ytan så att det blir mycket syre i akvariet. Är det korrekt?
              Pumpen är för 80l och vattenutblåset ligger ca 5cm under ytan, så det blir ju hyfsad fart på vattnet. Helst skulle jag vilja ha den högre upp, men efter det jag läste om syret så känns det svårt att få till det.
              Du verkar ju väldigt kunnig, Hur skulle du satt upp pumpen ?

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1022

                #8
                Ursprungligen postat av Deikoo
                åheim // Tack för infon om Mollyn. Det var även en hona som var på o sprätte med stjärten på hanen som var uppe vid vattnet. För en oinsatt så såg det ut som att den ville bli befruktad. Men det kan väl inte haft påverkan ?

                Läste någonstans att Mollysarna inte vill ha för mycket rörelse i vattnet samt att man ska undvika att låta pumpen gå för nära ytan så att det blir mycket syre i akvariet. Är det korrekt?
                Pumpen är för 80l och vattenutblåset ligger ca 5cm under ytan, så det blir ju hyfsad fart på vattnet. Helst skulle jag vilja ha den högre upp, men efter det jag läste om syret så känns det svårt att få till det.
                Du verkar ju väldigt kunnig, Hur skulle du satt upp pumpen ?
                Det kan inte bli för mycket syre i vattnet, hur stark pump har du?

                Kommentar

                • Deikoo
                  • November 2017
                  • 16

                  #9
                  Det är en Juwel bioflow 300. Alltså 300l/timme

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1022

                    #10
                    Ursprungligen postat av Deikoo
                    Det är en Juwel bioflow 300. Alltså 300l/timme
                    Då är pumpen iaf inte för stark.

                    Kommentar

                    • PJAxe
                      • January 2017
                      • 37

                      #11
                      Du nämnde aldrig ammonium värdet har du kollat det? Ibland sticker det iväg i början. Flytväxter är bra på att hålla ordning på vattnet.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Rent generellt beteende vid syrebrist är att fiskarna "andas" snabbt, kolla munnen och gälarnas rörelser, om dom har likson en flämtande andnig kan man misstänka syrebrist.
                        Det där utstömmarröret som du fick med i akvariekiget från Juvel, använd det! Vinkla upp det så att du får utsrömningen så nära ytan som det går, utan att det kaviterar, alltså drar ned sig luft, porlar. Se till all det är rörelse i ytvattnet, där byter syre och koldioxid plats.

                        Labyrintfiskar, alltså guramis, är inte så känsliga för syrefattigt vatten, då dom även andas atmosfäriskt syre, dom snappar luft uppe vid ytan. Det måste dom kunna göra. Deras gälar är inte så effektiva så dom måste kunna snappa luft, det låter motsägelsefullt, men man kan faktsikt dränka dessa fiskar om man fyller upp med vatten ända upp till täckglasen, och dom kan få "lunginflammation" alltså i labyrintorganet om luften ovanför ytan är kall.

                        Mollynesior är rätt känsliga tycker jag. Dom är mer mottagliga för vita pricken och andra sjukdomar och angrepp.
                        Men man kan ju bara gissa, då jag inte sett dina döda fiskar... Förgiftning? Något i inredningen som inte var rengjort? Har du limmat fast något med Juwels lim (=silikon) inuti akvariet? Om du också misstänker förgiftning, lägg i det där aktiva kolet som du fick med akvariet, men det är bara verksamt några timmar eller någon dag.
                        Kabomban är nu inte längre tillåten inom EU men vattenpesten, Elodea densa, är ju bra att ha i nystartade akvarier, den tar upp en del oönskade ämnen.
                        Ja vattebbyte är redan föreslaget... Men skaffa inga andra fiskar nu, låt det stabilisera sig, lägg i litet snabbväxande växter som exempalvis vattenpesten.
                        Mata försiktigt.
                        Nästa gång en fisk dör, undersök den, notera avvikelser, vita prickar? Konstiga gälar? Parasiter som maskar etc i gälar eller från tarmöppningen? Blek färg? Uppsvullen buk? Fenor som inte veckar ut sig? Ja det finns massvis med symptom.

                        Kommentar

                        • hivemindhermit
                          • September 2017
                          • 214

                          #13
                          Björn, vilket lim från Juwel är det som skulle kunna orsaka fiskdöd?
                          /Alex
                          375 + 112 liter drömmar

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Ursprungligen postat av hivemindhermit
                            Björn, vilket lim från Juwel är det som skulle kunna orsaka fiskdöd?
                            Ja egentligen inte bara Juwels "lim" utan all form av silikonlim som inte har härdat klart.
                            När silikon härdar avgår det ättika, och om det blir för höga halter av det så mår fiskarna dåligt eller rent av dör.
                            Så om man limmat något med silikon (eller annat lim) låt det härda ordentligt och fyll upp akvariet med vatten och töm ut några gånger!

                            Sedan känner väl alla till att det bara är "akvariesilikon" man kan använda i akvarier, bygg- och speciellt våtrumssilikon innehåller antimögelmedel och det dödar fiskar och skadar växterna.

                            Kommentar

                            • Deikoo
                              • November 2017
                              • 16

                              #15
                              Jag läste era inlägg lite sent. Detta är så sjukt, varje gång jag satt i fiskar, då har gamla dött.
                              De har mått fint sedan sista fiskdöden. Jag har bytt vatten varannan vecka ca. Testerna ser fina ut (som vanligt).
                              Jag köpte en mal till och en ny gul molly.
                              Som ett brev på posten så har nu 2 guppys och en svart molly dött. Guppysarna hittar jag inte ens! Svarta mollyn dog ikväll så den ska jag undersöka nu.
                              Den avslutade livet genom att vara desorienterad, var krokig och skum. Gälarna var öppna nästan hela tiden på henne, men å andra sidan, så som hon betedde sig så ska jag nog inte dra några slut av det.

                              Ammoniaken är noll btw.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...