Mina fiskar dör! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • åheim
    svarade
    Det känns ju spontant som du inte har nåt att förlora just nu och om jag var i det läget skulle jag tömma 70-80% av vattnet och fylla upp och blanda upp 1 dl salt och hälla i.... sen bara observera!

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ledsen, beklagar, kan inte komma på något mer.
    Men mitt råd kvartsår, töm akvariet och börja om med ny inredning!

    Lämna en kommentar:


  • Deikoo
    svarade
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Cu, koppar?
    Långskott kanske, men när jag var ung och oerfaren lyckades jag ta död på en massa skalareyngel med en bit koppartråd, som jag hade bundit upp ett utströmmarrör med.... Det glömmer jag aldrig.

    Temperaturen? Du kanske har skrivit det, men vad har du för temp? Både för varmt och för kallt vatten kan ta kål på fiskarna.
    Inget koppar i vattnet här. Det enda jag har haft i förutom vanliga akvariesaker är fiskelina (band fast en växt). Den är iofs borta eftersom växten tydligen inte gillade det (fast det var butikens råd)

    Det verkar som den ena guppysen hämtat sig, men den andra verkar ha det riktigt tungt. Förmodligen någon timme kvar bara.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Cu, koppar?
    Långskott kanske, men när jag var ung och oerfaren lyckades jag ta död på en massa skalareyngel med en bit koppartråd, som jag hade bundit upp ett utströmmarrör med.... Det glömmer jag aldrig.

    Temperaturen? Du kanske har skrivit det, men vad har du för temp? Både för varmt och för kallt vatten kan ta kål på fiskarna.

    Lämna en kommentar:


  • Deikoo
    svarade
    Förresten så använder vi kommunalt vatten. Har i beredning när jag gör delbyten enligt instruktioner.

    Lämna en kommentar:


  • Deikoo
    svarade
    Suck, det ser ut som att två guppys till ska lämna in. Kvar är i sånt fall 3 mollys, 2 guppys och 2 malar.

    Jag har en mangrove rot i. Den kokade jag innan jag satte i den. Jag har även 2 dekorationsgrottor. Även dessa kokade jag, likaså 3 större stenar från trädgården som också är kokade innan de sattes i.
    Det enda jag inte kokat är växterna och botten gruset. Gruset sköljde jag sjukt noga innan jag stoppade i det.

    Dessa två guppysar ser ut att vara orkeslösa. Lägger sig under pumpen och håller sig där omkring. Förmodligen för att vattnet är stilla där.

    Det ser dessutom ut som att båda gula mollysarna är gravida (från fiskaffären). Ska bli intressant att se hur det går.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Lätt att misstänka förgiftning om fiskarna en efter en faller ifrån och innan dess bete sig som du skriver.
    Rannsaka dig själv, vad har du inrett akvariet med? Rötter som inte är mangrove? Otvättad sand eller grus?
    Eller är det zoohandlarn som säljer sjuka fiskar till dig..?
    Om jag hade varit du, hade jag nog tappat sugen vid det här laget.
    Men du tycks ha energi kvar... Töm hela akvariet, släng bort inredningsmaterialet, tvätta akvariet med klorinlösning, skölj x flera. Köp ny sand/grus, som du sköljer noggrant innan du lägger i den. Rötter köper du i zoobuiken, skall vara mangrove. Kan tvättas innan den också.
    Fyll upp, plantera, lägg i gammalt filtermaterial från etablerat och friskt akvarium, eller köp bakteriekultur på burk och häll i filterbehållaren. Låt det hela vara i gång några veckor, sedan släpper du in billiga fiskar, kanske ett gäng guppy. Om dom klarar sig och ser pigga ut, och kanske får yngel kan jag ju tycka att det verkar vara ok att göra nya försk med dyrare fiskar.

    Eller du föresten, vad har du för vatten? Kommunalt ledningsvatten eller från egen brunn? Egna brunnar kan vara luriga... Det kan finnas spårämnen, mineraler som kan vara skadliga. Koppar i vattnet är direkt dödligt för akvariefiskar (ja naturligtvis för andra fiskar också, människor lagrar koppar i kroppen och i stora koncentrationer blir det nervskador).

    Lämna en kommentar:


  • Deikoo
    svarade
    Jag läste era inlägg lite sent. Detta är så sjukt, varje gång jag satt i fiskar, då har gamla dött.
    De har mått fint sedan sista fiskdöden. Jag har bytt vatten varannan vecka ca. Testerna ser fina ut (som vanligt).
    Jag köpte en mal till och en ny gul molly.
    Som ett brev på posten så har nu 2 guppys och en svart molly dött. Guppysarna hittar jag inte ens! Svarta mollyn dog ikväll så den ska jag undersöka nu.
    Den avslutade livet genom att vara desorienterad, var krokig och skum. Gälarna var öppna nästan hela tiden på henne, men å andra sidan, så som hon betedde sig så ska jag nog inte dra några slut av det.

    Ammoniaken är noll btw.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av hivemindhermit
    Björn, vilket lim från Juwel är det som skulle kunna orsaka fiskdöd?
    Ja egentligen inte bara Juwels "lim" utan all form av silikonlim som inte har härdat klart.
    När silikon härdar avgår det ättika, och om det blir för höga halter av det så mår fiskarna dåligt eller rent av dör.
    Så om man limmat något med silikon (eller annat lim) låt det härda ordentligt och fyll upp akvariet med vatten och töm ut några gånger!

    Sedan känner väl alla till att det bara är "akvariesilikon" man kan använda i akvarier, bygg- och speciellt våtrumssilikon innehåller antimögelmedel och det dödar fiskar och skadar växterna.

    Lämna en kommentar:


  • hivemindhermit
    svarade
    Björn, vilket lim från Juwel är det som skulle kunna orsaka fiskdöd?

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Rent generellt beteende vid syrebrist är att fiskarna "andas" snabbt, kolla munnen och gälarnas rörelser, om dom har likson en flämtande andnig kan man misstänka syrebrist.
    Det där utstömmarröret som du fick med i akvariekiget från Juvel, använd det! Vinkla upp det så att du får utsrömningen så nära ytan som det går, utan att det kaviterar, alltså drar ned sig luft, porlar. Se till all det är rörelse i ytvattnet, där byter syre och koldioxid plats.

    Labyrintfiskar, alltså guramis, är inte så känsliga för syrefattigt vatten, då dom även andas atmosfäriskt syre, dom snappar luft uppe vid ytan. Det måste dom kunna göra. Deras gälar är inte så effektiva så dom måste kunna snappa luft, det låter motsägelsefullt, men man kan faktsikt dränka dessa fiskar om man fyller upp med vatten ända upp till täckglasen, och dom kan få "lunginflammation" alltså i labyrintorganet om luften ovanför ytan är kall.

    Mollynesior är rätt känsliga tycker jag. Dom är mer mottagliga för vita pricken och andra sjukdomar och angrepp.
    Men man kan ju bara gissa, då jag inte sett dina döda fiskar... Förgiftning? Något i inredningen som inte var rengjort? Har du limmat fast något med Juwels lim (=silikon) inuti akvariet? Om du också misstänker förgiftning, lägg i det där aktiva kolet som du fick med akvariet, men det är bara verksamt några timmar eller någon dag.
    Kabomban är nu inte längre tillåten inom EU men vattenpesten, Elodea densa, är ju bra att ha i nystartade akvarier, den tar upp en del oönskade ämnen.
    Ja vattebbyte är redan föreslaget... Men skaffa inga andra fiskar nu, låt det stabilisera sig, lägg i litet snabbväxande växter som exempalvis vattenpesten.
    Mata försiktigt.
    Nästa gång en fisk dör, undersök den, notera avvikelser, vita prickar? Konstiga gälar? Parasiter som maskar etc i gälar eller från tarmöppningen? Blek färg? Uppsvullen buk? Fenor som inte veckar ut sig? Ja det finns massvis med symptom.

    Lämna en kommentar:


  • PJAxe
    svarade
    Du nämnde aldrig ammonium värdet har du kollat det? Ibland sticker det iväg i början. Flytväxter är bra på att hålla ordning på vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av Deikoo
    Det är en Juwel bioflow 300. Alltså 300l/timme
    Då är pumpen iaf inte för stark.

    Lämna en kommentar:


  • Deikoo
    svarade
    Det är en Juwel bioflow 300. Alltså 300l/timme

    Lämna en kommentar:


  • stefanr72
    svarade
    Ursprungligen postat av Deikoo
    åheim // Tack för infon om Mollyn. Det var även en hona som var på o sprätte med stjärten på hanen som var uppe vid vattnet. För en oinsatt så såg det ut som att den ville bli befruktad. Men det kan väl inte haft påverkan ?

    Läste någonstans att Mollysarna inte vill ha för mycket rörelse i vattnet samt att man ska undvika att låta pumpen gå för nära ytan så att det blir mycket syre i akvariet. Är det korrekt?
    Pumpen är för 80l och vattenutblåset ligger ca 5cm under ytan, så det blir ju hyfsad fart på vattnet. Helst skulle jag vilja ha den högre upp, men efter det jag läste om syret så känns det svårt att få till det.
    Du verkar ju väldigt kunnig, Hur skulle du satt upp pumpen ?
    Det kan inte bli för mycket syre i vattnet, hur stark pump har du?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...