Mina fiskar dör! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Deikoo
    • November 2017
    • 16

    #46
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Var det möjligtvis en koppartråd i plastväxternas stjälkar?
    Sorry, jo jag har ju 2st plastprydnader. Tänkte inte alls på dom. Dom är köpta på akvariebutik och dessutom kokta 2 gånger utan att de släppt ifrån sig något synligt iaf. Har svårt att se att någon av dessa är problemet.

    Jag fick ett tips av en ny kollega som har akvarium att skippa flingfodret o istället köra på någon typ av pellets eller vad man ska kalla det för.

    Aja, en sak i taget. Foderautomaten är nu borta. Får se om det hjälper. Annars ska jag byta foder.

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #47
      Jag tror ändå att det är syrebrist som Lilla Damen skrev. En sak att testa skulle vara att köra en luftpump och syresten några timmar på morgnarna.

      Alternativt kanske fiskarna blir stressade av något? Hur står akvariet placerat? Står småbarn och slår på rutan konstant?

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #48
        Ursprungligen postat av Sjöhane
        Jag tror ändå att det är syrebrist som Lilla Damen skrev. En sak att testa skulle vara att köra en luftpump och syresten några timmar på morgnarna.

        Alternativt kanske fiskarna blir stressade av något? Hur står akvariet placerat? Står småbarn och slår på rutan konstant?
        Inget fel på syrestenar, men de syresätter inte vattnet så värst effektivt, syresättning eller snarare gasutbyte sker i vattenytan när denna är i rörelse, se till att pumpens utlopp ligger i, eller strax under vattenytan, så att det blir en del cirkulation där. Syrestenen ger ju förvisso också en viss cirkulation, men många tror att det är bubblorna från denna som syresätter vattnet, kan så vara, i viss mån, men det krävs betydligt mindre bubblor för att syret skall tar upp i vattnet, på molekylnivå.

        Symptom på syrebrist är att de flesta fiskarna beter sig som guramier, de står under i vattenytan och kippar efter luft, innan de blir mer apatiska och faller in i medvetslöshet, för att sedan överföras till det eviga akvariet i himlen.

        Stör-ande moment, jag tänker då inte på den kaviarproducerade fisken... är av ondo. Blir ju alltid kompromisslösningar med sällskapsakvarium, de skall vara synliga, men det brukar sällan bli bra då det är för mycket liv och rörelse runt ikring. Iofs har jag lånat ut akvarier till caféer, väntrum och en vårdavdelning, har väl fått byta ut stresskänsliga fiskar, men det verkade som om även skalarer vande sig vid att det pågick aktiviteter utanför glasväggarna.

        Om det finns någon farlig metall eller annat material i dessa prydnader hjälper ju ingen kokning. Plast kan innehålla mjukgörande ämnen, flammskyddsmedel och jag-vet-inte-vad... jag minns en diskussion i akvarieföreningen för många år sedan, angående slangar och rör av polyvinylklorid, det som förkortas PVC, att det skulle vara farligt, minns nu inte vad i diskussionen mynnade ut, men själv använder jag en jättebillig grön trädgårdslang för vattenbyten, men eftersom jag byter så sällan blir väl aldrig koncentrationerna så värst höga.... Den slangen är nu närmare 40 år gammal, och blir stel som en pinne då man spolat kallt vatten genom den, så alla mjukgörande ämnen är sedan länge borta.

        Kommentar

        • Deikoo
          • November 2017
          • 16

          #49
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Inget fel på syrestenar, men de syresätter inte vattnet så värst effektivt, syresättning eller snarare gasutbyte sker i vattenytan när denna är i rörelse, se till att pumpens utlopp ligger i, eller strax under vattenytan, så att det blir en del cirkulation där. Syrestenen ger ju förvisso också en viss cirkulation, men många tror att det är bubblorna från denna som syresätter vattnet, kan så vara, i viss mån, men det krävs betydligt mindre bubblor för att syret skall tar upp i vattnet, på molekylnivå.

          Symptom på syrebrist är att de flesta fiskarna beter sig som guramier, de står under i vattenytan och kippar efter luft, innan de blir mer apatiska och faller in i medvetslöshet, för att sedan överföras till det eviga akvariet i himlen.

          Stör-ande moment, jag tänker då inte på den kaviarproducerade fisken... är av ondo. Blir ju alltid kompromisslösningar med sällskapsakvarium, de skall vara synliga, men det brukar sällan bli bra då det är för mycket liv och rörelse runt ikring. Iofs har jag lånat ut akvarier till caféer, väntrum och en vårdavdelning, har väl fått byta ut stresskänsliga fiskar, men det verkade som om även skalarer vande sig vid att det pågick aktiviteter utanför glasväggarna.

          Om det finns någon farlig metall eller annat material i dessa prydnader hjälper ju ingen kokning. Plast kan innehålla mjukgörande ämnen, flammskyddsmedel och jag-vet-inte-vad... jag minns en diskussion i akvarieföreningen för många år sedan, angående slangar och rör av polyvinylklorid, det som förkortas PVC, att det skulle vara farligt, minns nu inte vad i diskussionen mynnade ut, men själv använder jag en jättebillig grön trädgårdslang för vattenbyten, men eftersom jag byter så sällan blir väl aldrig koncentrationerna så värst höga.... Den slangen är nu närmare 40 år gammal, och blir stel som en pinne då man spolat kallt vatten genom den, så alla mjukgörande ämnen är sedan länge borta.
          Nej, jag håller med dig här. Jag har läst en del om syretillförsel i vattnet, o även om jag INTE hade haft något som helst syreutbyte mellan att jag startade upp igen för ca 4 veckor sedan tills nu, så hade mängden syre i vattnet inte varit något problem eftersom det är så få fiskar i vattnet, samt att jag har växter i akvariumet.
          Med det sagt så har jag ändå pumpen nära ytan och riktad snett mot ytan för att få så bra cirkulation som möjligt, o därmed så bra syresättning som möjligt.

          Klart att det kan finnas konstiga saker i prydnaderna, men å andra sidan, vad är oddsen för det när de är köpta på stor zoo butik? Borde inte väldigt många ha råkat ut för samma problem då känner jag? Det borde vara väldigt mycket snack om att den o den prydnaden, från dessa leverantörer är giftiga osv. Jag menar, det borde kommit fram. Eller skulle jag vara den första? Visst, risken finns alltid, men den känns ju så väldigt minimal!


          Akvariet är placerat vid en vägg i vardagsrummet som vi inte går till så ofta. Barnet är inte där heller mer än 2-3 gånger om dagen o tittar. Han har nog aldrig slagit på rutan heller, så stress pga detta är uteslutet.

          Vid vattenbyte så använder jag också en vanlig trädgårdsslang, men nu när jag skriver detta så har jag ju konstruerat ett eget typ av filter för att kunna rengöra gruset samtidigt som jag suger upp vatten. Detta har jag satt fast med smältlim. Det låter ju också långsökt eftersom den bara är i kontakt med vattnet i max 1 min och sedan kommer nytt vatten i, så koncentrationerna i ev. gift från smältlimmet blir ju extremt liten... Snacka om att leta efter halmstrån...

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #50
            Växternas syresättningsförmåga är ju inte så stor i ett akvarium, det behövs mycket fler växter per cm2 bottenyta än vad som fysiskt får plats, i förhållande till samma mått som vattenytan och relaterat till dess upptagningsförmåga, om du nu förstår vad jag menar.
            Dessutom förbrukar ju växterna syre nattetid, då fotosyntesen går "baklänges", förenklad förklaring.

            Är smältlim giftigt? jag vet inte... men man tycker ju inte att det skulle avge några farligheter då det har härdat/stelnat.
            Kollade på en akvariväxtsida, http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=11778, där hade man inga toxiska erfarenheter av smältlim, men påpekar att vidhäftningsförmågan kan vara litet si och så med, och att smältlim finns i flera olika fabrikat och kvaliteter.

            Huruvida dekorationerna är toxiska är ju svårt att veta, lyft ur den och se om det blir bättre.

            Ja det känns nog ungefär som om vi letar efter ett halmstrå i en container fylld med nålar....

            Kommentar

            • Deikoo
              • November 2017
              • 16

              #51
              En liten uppdatering.
              Vi var idag på vinsta zoo i vällingby (aldrig pratat med dom innan). Han vi pratade med var riktigt trevlig och jag berättade hela vår historia från start till slut.
              Det första han säger är att han tror det är parasiter som drabbat oss. Tydligen så är molly och guppys väldigt känsliga för parasiter. Just eftersom vi startat om akvariet och det ändå har fortsatt så misstänker han att fiskarna blivit smittbärare/smittade. Det är tydligen rätt vanligt enligt honom att det tar någon/några veckor att fiskarna börjar dö ut (utan mer symptom att de blir slöa o slutar äta, precis som våra)

              Han tyckte vi skulle ta med oss 4 tetror hem då de står emot parasiterna bra (har jag för mig att han sa).

              Skulle dom dock också dö ut inom två veckor så skulle vi ta med vattenprov, men han ville ha feedback oavsett av oss.

              Han sa att de två som jobbar med fiskarna där är riktiga nördar och vill självklart att det ska gå bra för oss. De är själva uppfödare och laborerar en hel del med arter osv.

              Ska bli intressant att se hur detta blir, men bor ni nära vinsta zoo, åk in o snacka lite med dom. Verkar för mig vara sjukt kunniga, o framförallt trevliga!

              Uppdatering kommer till er också!

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #52
                Se där ja.
                Lätt att tappa bort sig i långa och utdragna diskussioner. Men redan i inlägg 27 och 28 kom parasiter upp i diskussionen.
                Inälvsparasiter förtär ju liksom fiskarna inifrån, dessa parasiter stjäl all näring ifrån fisken, så trots att de äter magrar de och svälter i alla fall, förenklad förklararing.
                Jag har nog aldrig sett det själv, men läst och hört talas om akvarister som sett små "maskar" som ibland kommer ut ur fiskarnas ändtarmsöppning. Det skrivs också om tunn vit trådliknande avföring som symptom, sådan avföring hade några av hade mina sjuka fiskar.
                Jag har också haft fiskar som drabbats av dessa parsiter för tre-fyra år sedan, har behandlat med Seras Flagellol och samtidigt med dubbel dos av Ektozon salt, enligt rekommendation.
                Det var regnbågsfiskar jag försökte behandla, det gick inte så bra, trots att jag hade flyttat över dem i annat akvarium. Men jag körde en behandling i stora akvariet också för att ta död på eventuella parasiter där, men hoppade då över saltet, då jag var rädd att detta skulle skada växterna, hur det nu var med det.
                Troligtvis satte jag in behandlingen för sent, hade ett stim på 10 regnbågsfiskar, hälften överlevde, och dessa flyttade sedermera tillbaka och fick nya kompisar.

                Kommentar

                Arbetssätt...