Mina fiskar dör! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #31
    På den tiden akvarieföreningen var i gång besökte jag väldigt sällan nån "fiskaffär" alltid var det någon som odlade någon intressant fisk eller växt, det var byteshandel. Alla fiskar och växter var väl anpassade till det "göteborgska akvarievattnet". I stort sett kom allt vatten från samma källa(!) alltså Göta älv och Göteborgs VA-verk. Visst hände det att det uppkom problem när man lanserade nya fiskar i ett etablerat akvarium, men med försiktig lansering enligt tipsen ovan, och en hel del kunskap gick det för det mesta bra.

    Akvarieföreningen är avsomnad, och kontaktnätet med andra akvarister något begränsat, varför jag handlar i en fiskinriktad zoobutik väldigt nära där jag bor, vi ligger utefter samma huvudvattenledning, så vattnet i tappkranarna borde vara identiskt.
    Varför jag då skriver detta...? Jag har ju inga direkta aquageologiska kunskaper om hur vattnet är på olika orter är, hur olika va-verk bereder sitt vatten, men kan ju gott tänka mig att vattenkvalitén i zoo-butikens vattenledning kan skilja sig från den du har hemma. Men du skriver innan att du har kommunalt vatten, och sannolikt har ju Arken det också, där du inhandlat dina fiskar och växter, så det borde ju inte vara något problem. Sedan kan man ju undra hur ofta arken byter vatten... ?

    Sedan om nu du haft otur och drabbats av sjukdoms- eller parasitutbrott kanske du skulle välja annan zoobutik nästa gång..?
    Jag skrev i annat inlägg om den lokala Arken butiken som jag ansåg vara rätt kass, och när det flöt döda fiskar i några akvarier, där fiskarnas namn var felaktiga, felstavade eller särskrivna på dymoetiketterna... I just DEN Arkenbutiken, behöver ju inte betyta att alla sådana butiker är kassa... Men så har jag roat mig att besöka andra arken och även butik tillhörande en annan butikskedja... nä, suck, hjälp.... allmäna känslan var väl att jag inte ens skulle köpa tuggben till hunden där.
    Jag är väl bortskömd av den goda kvalitet som Tommy med Zootrop på Kaggeledstorget håller, dessvärre har han inte alltid så mycket växter, men de han har är av bra kvalitet. Ja Zootrop är en "fiskaffär" punkt slut! Skall du ha andra djur eller kattsand och hundkoppel går du ut på Kaggeledstorget till den kompletterande zoobutiken där, där finns "allt" utom akvariefisk.

    Den aktuella arken ligger några hundra meter därifrån, i ett relativt nyöppnat "Mammons tempel" men det finns väl ingen anledning att gå dit, om du inte skall äta svenska hambugare, hemelktronik, sängar eller vill träna på gym... Ja det finns en ju statlig butik som säljer jästa, brända och destillerade drycker förpackade på flaska, burk eller box, alldeles i närområdet också.

    Vad jag försöker förmedla, även om jag är partisk, är väl att man skall välja sina butiker där man handlar noga. Jag tror att det kan vara farligt för zoobranchen att stormarknader slentrianmässigt kränger ut fiskar av lägre kvalitet, och där personalen helt eller delvis saknar kunskap om vad det är de säljer.
    Exempelvis så kollade jag på flytväst till hunden, och den butiksanställde visste inte vad en "Tysk schäferhund" var för ras, än mindre vilken flytväst den skulle ha. Lika illa var det när samma anställde butiksmedarbetare rekommenderade glödbandstetror till en tonåring som hade skalarer i sitt 200litersakvarium... Och inte heller visste att de små söta "plecosarna" så småningom blir halvmeter stora nattaktiva monster... Så ett stim om tio sådana är direkt olämpligt i samma 200litersakvarium, även om det tar några år innan de är fullvuxna...

    Ja hundflytvästen inhandlades senare i en båttillbehörsbutik, storlek L för schäfrar, retirerar, storpudlar och hundar i liknande storlek i 15-40 kg klassen...
    Husse och matte fick också nya flytvöstar i rätt storlek, himla tur att det finns specialbutiker för alla intresseområden, eller hur!?

    Nåväl, det blev ett långt inlägg, delvis ot, där jag sammanfattningsvis säger:
    HANDLA I EN ANNAN BUTIK NÄSTA GÅNG!

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #32
      Vattnet i tappkranarna kanske är identiskt, men en har ju ingen aning om vad zoobutiken använder för eventuella vattenberedningsmedel, buffertar eller annat för att få någorlunda stabil miljö. Så nog kan det vara annorlunda trots delat kommunalt vatten.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #33
        Ursprungligen postat av hivemindhermit
        Vattnet i tappkranarna kanske är identiskt, men en har ju ingen aning om vad zoobutiken använder för eventuella vattenberedningsmedel, buffertar eller annat för att få någorlunda stabil miljö. Så nog kan det vara annorlunda trots delat kommunalt vatten.
        Just det, eller om de använder något överhuvudtaget. Jag har sett hur man tappar i direkt från en vattenkran via vattenslang i akvarierna, även i mer seriösa zoobutiker. Och när man inte kan skilja en kardinaltetra från en neontetra har jag svårt att se att man har kunskap om eventuella vattenberedningspreparat, det är förvisso lätt att generalisera.
        Men vad jag menar är att från början är ju vattnet kanske identiskt, men vi har ju olika material i våra pumpar och filter, så där kan det ju skilja.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #34
          Har läst tråden från början. Tänkte om det stod något om ifall akvariet och dess utrustning var begagnat eller nytt. Tror inte det stod något konkret om det, eller missade jag det?
          Hur som helst, läser denna tråden och tycker den påminner om ett liknade "fall" här på forumet för längesedan. Kan tyvärr inte hitta den tråden. Men just den trådskaparen hade också stora problem med att fiskar oförklarligt dog. Tråden blev längre och länge, folk kom med både vettiga och galna förslag på möjliga orsaker. Alla var angelägna om att vilja finna problemet. Till sist hittade trådskaparen problemet själv. Personen hade satt i en doppvärmare, begagnad. Och på den doppvärmaren fanns en klick med målarfärg som hade missats. Denna färgklick utsöndra tydligen något som tog död på hans fisk. Allt blev frid och fröjd när doppvärmaren kasserades. Med andra ord ett riktigt osannolikt långskott som troligen ingen utomstående skulle komma på eller föreslå som åtgärd.
          Det var därför som jag inledningsvis frågar om ditt akvarium är nytt eller begagnat?
          Lägger denna texten bara för att tipsa om att tänka utanför boxen, i hopp om att finna orsaken till ditt problem.

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            #35
            Ursprungligen postat av ICC
            Har läst tråden från början. Tänkte om det stod något om ifall akvariet och dess utrustning var begagnat eller nytt. Tror inte det stod något konkret om det, eller missade jag det?
            Hur som helst, läser denna tråden och tycker den påminner om ett liknade "fall" här på forumet för längesedan. Kan tyvärr inte hitta den tråden. Men just den trådskaparen hade också stora problem med att fiskar oförklarligt dog. Tråden blev längre och länge, folk kom med både vettiga och galna förslag på möjliga orsaker. Alla var angelägna om att vilja finna problemet. Till sist hittade trådskaparen problemet själv. Personen hade satt i en doppvärmare, begagnad. Och på den doppvärmaren fanns en klick med målarfärg som hade missats. Denna färgklick utsöndra tydligen något som tog död på hans fisk. Allt blev frid och fröjd när doppvärmaren kasserades. Med andra ord ett riktigt osannolikt långskott som troligen ingen utomstående skulle komma på eller föreslå som åtgärd.
            Det var därför som jag inledningsvis frågar om ditt akvarium är nytt eller begagnat?
            Lägger denna texten bara för att tipsa om att tänka utanför boxen, i hopp om att finna orsaken till ditt problem.
            Precis så kan det vara ICC, ngt som inte ”syns” när man läser text och inte har karet framför sig. En liten detalj..
            Jag hoppas trådskaparen på det ena eller andra sättet kommer tillrätta med problemet och får börja njuta av sin hobby.
            // Annicka

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #36
              Ursprungligen postat av hivemindhermit
              Vattnet i tappkranarna kanske är identiskt, men en har ju ingen aning om vad zoobutiken använder för eventuella vattenberedningsmedel, buffertar eller annat för att få någorlunda stabil miljö. Så nog kan det vara annorlunda trots delat kommunalt vatten.
              Jo så kan det va men jag håller det för mer troligt att dem byter mycket vatten, butiker brukar göra det eftersom systemen kan vara ganska hårt belastade och vatten är billigt. Vattenberedning är däremot mycket dyrt...

              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #37
                Ursprungligen postat av ICC
                Har läst tråden från början. Tänkte om det stod något om ifall akvariet och dess utrustning var begagnat eller nytt. Tror inte det stod något konkret om det, eller missade jag det?
                Hur som helst, läser denna tråden och tycker den påminner om ett liknade "fall" här på forumet för längesedan. Kan tyvärr inte hitta den tråden. Men just den trådskaparen hade också stora problem med att fiskar oförklarligt dog. Tråden blev längre och länge, folk kom med både vettiga och galna förslag på möjliga orsaker. Alla var angelägna om att vilja finna problemet. Till sist hittade trådskaparen problemet själv. Personen hade satt i en doppvärmare, begagnad. Och på den doppvärmaren fanns en klick med målarfärg som hade missats. Denna färgklick utsöndra tydligen något som tog död på hans fisk. Allt blev frid och fröjd när doppvärmaren kasserades. Med andra ord ett riktigt osannolikt långskott som troligen ingen utomstående skulle komma på eller föreslå som åtgärd.
                Det var därför som jag inledningsvis frågar om ditt akvarium är nytt eller begagnat?
                Lägger denna texten bara för att tipsa om att tänka utanför boxen, i hopp om att finna orsaken till ditt problem.
                Det finns trådar som nu är aktuella som innehåller sjutusen svar, jag har inte ens öppnat dessa.
                Men din historia med fägklicken på doppvärmaren påminner mig om en liknande.

                Det var på den tiden det ansågs snyggt att måla bakrutan med blå färg, sagt och gjort, en medlem i akvarieföreningen i femtioårsåldern, gjorde sålunda, han målade bakrutan blå.... på insidan..... Ja det kanske blev snyggt efter dåtidens mått mätt, men efter ett tag utsöndrades väl det en del giftiga ämnen i vattnet, fiskarna simmade uppochned, innan de dog, växterna vissnade. Andra som målade sina bakrutor strök på färgen på utsidan....

                Samme gubbe hade en ärvt fastighet i skärgården, han hade köpt en aluminiumbåt, det var direkt ovanligt på denna tid att ha aluminiumbåtar i Kattegatts elektrolyt. Denna aluminiumbåt målades med kopparbaserad bottenfärg för att förhindra påväxt av alger och framförallt havstulpaner. Efter en säsong i vattnet hade hade han världens största sil eller durkslag.
                Gissa vad han hade för yrkesproffesion? Han var målare, och i akvarieföreningen gick han under smeknamnet "Picasso" (han bodde nämligen granne med en familj som heter Monet, om dom var en släkt till den franske konstnären förtäljer inte historien).

                Kommentar

                • Manon
                  • January 2009
                  • 27

                  #38
                  Hur har det gått med fiskarna och akvariet? Råkar inte vara så att det är fel på fiskfodert? Fel sort eller helt enkel en dålig burk, kanske övermatning.
                  Försöker bara spota ut lite ideer.

                  Inte så att stenen du hämtade i trädgården råkar innehålla för mycket metaller?

                  Hoppas det löser sig!

                  Kommentar

                  • Deikoo
                    • November 2017
                    • 16

                    #39
                    Läge för en uppdatering igen.

                    Vill börja med att tacka för alla era svar, höga som låga. Jag har nu provat det mesta kan jag säga. Fiskarna fortsätter att dö
                    Ett stort plus finns dock som är glädjande (även fast fiskarna dör), o det är att vi fick fler yngel i början på året. Det var en liten Molly som fick dom så det blev bara 4st. ALLA har överlevt hittills!! De växer verkligen så det knakar. Tyvärr så är dessa de enda mollysarna som är kvar. Mamman klarade sig inte.
                    Jag har ju börjat se ett mönster när fiskarna dör. Det är att de blir väldigt slöa. Ofta så är det slöa i 2-3 dagar samtidigt som de inte vill äta innan de dör.

                    För att svara på lite frågor som kommit upp. Allt i akveriet är splirrans nytt. Vi har inte limmat dit bakgrunden utan tejpat på den på baksidan. 2 dagar innan de sista ynglen kom så kokade jag ALLT!!!, grus, stenar, rötter, prydnader osv (förutom pump och värmare, de skurade jag av så ordentligt det bara gick.) Växterna tog jag upp. Sköljde o "skurade" dom i rinnande vatten. Allt för att få bort ev. parasiter osv. Vi hade ju fått en del snäckor sedan tidigare, dessa är nu helt borta.

                    Min enda gemensamma nämnare jag har haft under hela tiden, det är en automat matare som står på locket (Juwel). Jag börjar fundera på om det kan hända att det blir mögel eller dyl i fodret eftersom det är en fuktig miljö och att det är det som fiskarna dör av. Matförgiftning helt enkelt! Jag har bara haft den borta i 2 dagar hittills så kan ju inte svara på ännu om det blivit bättre, men någon som har varit med om något liknande?

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #40
                      Nej, har inte varit med om liknande, men har och har haft Juwels foderautomater i pluralis, visst fukt går upp i trumman och i denna blir det kondens, jag har kört två sådana under förra veckan då jag var bortrest, med ciklidpellets, flingfoder funkar dåligt i dessa, det klibbar ihop.
                      -Men visst jag kan förstå din teori. Ställ unden foderautomaten ett tag då och se om mollyynglen överlever.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #41
                        Vad har du för "prydnader"? Kom just att tänka på en episod. Vår husveterinär har med framgång under många år drivit upp malawi-yngel, men så för ett antal år sedan så dog alla yngel en efter en. Han kunde inte förstå vad som hände, men så plockade han bort dessa konstgjorda blommor och sanerade karet, sen blev allt frid å fröjd. Kanske avsöndrades något giftigt från dessa konstgjorda trots tillverkade för akvariebruk - färg eller nåt sånt, vem vet?

                        //Inger
                        Senast redigerad av Inger H; 01 February 2018, 13:56.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Deikoo
                          • November 2017
                          • 16

                          #42
                          Nej, har inte varit med om liknande, men har och har haft Juwels foderautomater i pluralis, visst fukt går upp i trumman och i denna blir det kondens, jag har kört två sådana under förra veckan då jag var bortrest, med ciklidpellets, flingfoder funkar dåligt i dessa, det klibbar ihop.
                          -Men visst jag kan förstå din teori. Ställ unden foderautomaten ett tag då och se om mollyynglen överlever.
                          Jag har kört flingfoder i den enda sen starten. Har inte klibbat ihop i trumman någon gång faktiskt. Dock så fastnar det lite varje gång den kör i luckan som blir äckligt.

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Vad har du för "prydnader"? Kom just att tänka på en episod. Vår husveterinär har med framgång under många år drivit upp malawi-yngel, men så för ett antal år sedan så dog alla yngel en efter en. Han kunde kunde inte förstå vad som hände, men så plockade han bort dessa konstgjorda blommor och sanerade karet, sen blev allt frid å fröjd. Kanske avsöndrades något giftigt från dessa konstgjorda trots tillverkade för akvariebruk - färg eller nåt sånt, vem vet?

                          //Inger
                          Tack för tipset, men jag har bara riktiga växter i akvariet. Det enda som inte är naturligt i akvariet är en liten termometer, pump med doppvärmare och en magnetstädare för rutorna.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #43
                            Ursprungligen postat av Deikoo
                            Jag har kört flingfoder i den enda sen starten. Har inte klibbat ihop i trumman någon gång faktiskt. Dock så fastnar det lite varje gång den kör i luckan som blir äckligt.



                            Tack för tipset, men jag har bara riktiga växter i akvariet. Det enda som inte är naturligt i akvariet är en liten termometer, pump med doppvärmare och en magnetstädare för rutorna.
                            Läste att du hade "prydnader", så därför min undran

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Björn J.
                              • November 2017
                              • 1049

                              #44
                              Var det möjligtvis en koppartråd i plastväxternas stjälkar?

                              Kommentar

                              • Deikoo
                                • November 2017
                                • 16

                                #45
                                Ursprungligen postat av Björn J.
                                Var det möjligtvis en koppartråd i plastväxternas stjälkar?
                                Har som sagt aldrig haft plastväxter... Tyvärr kanske man kan säga eftersom det kunde varit en trolig orsak då.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...