Mina fiskar dör! Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Lätt att misstänka förgiftning om fiskarna en efter en faller ifrån och innan dess bete sig som du skriver.
    Rannsaka dig själv, vad har du inrett akvariet med? Rötter som inte är mangrove? Otvättad sand eller grus?
    Eller är det zoohandlarn som säljer sjuka fiskar till dig..?
    Om jag hade varit du, hade jag nog tappat sugen vid det här laget.
    Men du tycks ha energi kvar... Töm hela akvariet, släng bort inredningsmaterialet, tvätta akvariet med klorinlösning, skölj x flera. Köp ny sand/grus, som du sköljer noggrant innan du lägger i den. Rötter köper du i zoobuiken, skall vara mangrove. Kan tvättas innan den också.
    Fyll upp, plantera, lägg i gammalt filtermaterial från etablerat och friskt akvarium, eller köp bakteriekultur på burk och häll i filterbehållaren. Låt det hela vara i gång några veckor, sedan släpper du in billiga fiskar, kanske ett gäng guppy. Om dom klarar sig och ser pigga ut, och kanske får yngel kan jag ju tycka att det verkar vara ok att göra nya försk med dyrare fiskar.

    Eller du föresten, vad har du för vatten? Kommunalt ledningsvatten eller från egen brunn? Egna brunnar kan vara luriga... Det kan finnas spårämnen, mineraler som kan vara skadliga. Koppar i vattnet är direkt dödligt för akvariefiskar (ja naturligtvis för andra fiskar också, människor lagrar koppar i kroppen och i stora koncentrationer blir det nervskador).

    Kommentar

    • Deikoo
      • November 2017
      • 16

      #17
      Suck, det ser ut som att två guppys till ska lämna in. Kvar är i sånt fall 3 mollys, 2 guppys och 2 malar.

      Jag har en mangrove rot i. Den kokade jag innan jag satte i den. Jag har även 2 dekorationsgrottor. Även dessa kokade jag, likaså 3 större stenar från trädgården som också är kokade innan de sattes i.
      Det enda jag inte kokat är växterna och botten gruset. Gruset sköljde jag sjukt noga innan jag stoppade i det.

      Dessa två guppysar ser ut att vara orkeslösa. Lägger sig under pumpen och håller sig där omkring. Förmodligen för att vattnet är stilla där.

      Det ser dessutom ut som att båda gula mollysarna är gravida (från fiskaffären). Ska bli intressant att se hur det går.

      Kommentar

      • Deikoo
        • November 2017
        • 16

        #18
        Förresten så använder vi kommunalt vatten. Har i beredning när jag gör delbyten enligt instruktioner.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Cu, koppar?
          Långskott kanske, men när jag var ung och oerfaren lyckades jag ta död på en massa skalareyngel med en bit koppartråd, som jag hade bundit upp ett utströmmarrör med.... Det glömmer jag aldrig.

          Temperaturen? Du kanske har skrivit det, men vad har du för temp? Både för varmt och för kallt vatten kan ta kål på fiskarna.

          Kommentar

          • Deikoo
            • November 2017
            • 16

            #20
            Ursprungligen postat av Björn J.
            Cu, koppar?
            Långskott kanske, men när jag var ung och oerfaren lyckades jag ta död på en massa skalareyngel med en bit koppartråd, som jag hade bundit upp ett utströmmarrör med.... Det glömmer jag aldrig.

            Temperaturen? Du kanske har skrivit det, men vad har du för temp? Både för varmt och för kallt vatten kan ta kål på fiskarna.
            Inget koppar i vattnet här. Det enda jag har haft i förutom vanliga akvariesaker är fiskelina (band fast en växt). Den är iofs borta eftersom växten tydligen inte gillade det (fast det var butikens råd)

            Det verkar som den ena guppysen hämtat sig, men den andra verkar ha det riktigt tungt. Förmodligen någon timme kvar bara.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Ledsen, beklagar, kan inte komma på något mer.
              Men mitt råd kvartsår, töm akvariet och börja om med ny inredning!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #22
                Det känns ju spontant som du inte har nåt att förlora just nu och om jag var i det läget skulle jag tömma 70-80% av vattnet och fylla upp och blanda upp 1 dl salt och hälla i.... sen bara observera!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • hivemindhermit
                  • September 2017
                  • 214

                  #23
                  Jag har läst om tråden och fick ett par tankar.

                  Först och främst, Otocinclus är en ökänt känslig fisk. Den behöver bra vattenvärden och framför allt ordentligt med biofilm och mjuka alger att äta. Har en tur kan en lära dem att äta grönsaker och kanske till och med algtabletter, annars måste en aktivt odla alger åt dem, annars kommer de svälta ihjäl om de överlever stressen av flytten. Så att Otosar dör är inget konstigt.

                  För det andra, mollies är ofta känsliga om de är hårt avlade, och både de och guppies är fiskar som trivs bäst i hårt vatten. Så det kan helt enkelt vara så att du har haft otur med de fiskar du köpt - de har råkat vara extra känsliga och ditt vatten är lite för mjukt och surt för dem.

                  Om du vill kan du testa att försöka göra vattnet hårdare och mer basiskt, men då kommer Otocinclusmalarna att trivas ännu sämre, eftersom de vill ha mjukt och surt.
                  /Alex
                  375 + 112 liter drömmar

                  Kommentar

                  • hivemindhermit
                    • September 2017
                    • 214

                    #24
                    Förresten: Hur gjorde du när du tillsatte dina nya fiskar?
                    /Alex
                    375 + 112 liter drömmar

                    Kommentar

                    • Deikoo
                      • November 2017
                      • 16

                      #25
                      Ursprungligen postat av hivemindhermit
                      Förresten: Hur gjorde du när du tillsatte dina nya fiskar?
                      Intressant att de malarna är så känsliga.
                      Från det att jag skrev sist o fram till den 22a dec (vi åkte bort då) så har fler fiskar dött. Däremot så fick mollyn yngel (6st och 3 levde när vi åkte, inget yngelkar eller dyl)
                      Vi har nu 1 octocinlusmal, en annan mål vad den nu heter. Haha.
                      Vi har 2 gula mollys och 1 guppy.

                      Vattenhårdheten ligger på normalvärden enl test. Ph på ganska precis 7 och har legat sjukt stabilt där.

                      När jag tillsätter fiskarna så lägger jag påsen i vattnet så att vattnet får samma temp (ca30 min). Sedan häller jag i en mugg av akvarievattnet 3 gånger med 5 min mellanrum innan jag sedan tar håven o flyttar över fisken.

                      Jag misstänker att jag fått över någon sjukdom eller liknande.
                      Kan man bli av med sjukdomen om jag kokar allt i akvariet, inkl botten gruset, och startar om på nytt, med befintliga fiskar? Eller måste jag ta nya fiskar?

                      Ska bli intressant att se hur många som lever när vi kommer hem på nyårsdagen.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #26
                        Ja man kan koka i princip allt av inredningen som får plats i grytan och tål värme.
                        De flesta mikroorganismer är döda redan vid 70 grader celcius, definitivt avlidna vid 100 grader.
                        Stora rötter etc. borde man ju kunna frysa istället, jag är litet osäker på det, men misstänker att dessa tropiska farsoter inte kan överleva någon vecka i frysen... men jag är som sagt osäker.
                        Bagaget efter utlandsresor till Asien, Afrika och Säffle brukar alltid hamna i frysen vid hemkomsten.
                        Till Säffle åker jag endast för kaffets skull!

                        Du introducerar nya fiskar på rätt sätt!
                        Som jag skrivit tidigare (och som du också tror) är det ju lätt att misstänka sjukdom eller en parasit som i sin tur orsakar sjukdom.
                        Man brukar kunna notera avvikelser när man studerar döda fiskar, som jag skrivit innan, studera gälarna, kroppen, resta fjäll, bleka färger, uppsvälld buk, munnen, fenorna...
                        Låna en relativt färsk akvariebok på biblioteket och se om den har ett kapitel om sjukdomar och parasiter, läs och begrunda.

                        Dessvärre är det ju inte ovanligt att fiskarna är friska och symptomfria bärare av diverse sjukdomar och parasiter när de kommer hem till akvaristen, många gånger går det bra, men dessa sjukdomar kan göra sig gällande vid miljöombyte eller stress. De nya fiskarna kan vara immuna, men sedan kan de smitta befintliga fiskar som redan finns i akvariet.
                        Jag känner akvarister med dyrbara fiskar såsom exempelvis diskusar och sådana som har korallrevsakvarier, som aldrig skulle komma på tanken att ens försiktigt släppa ned nya fiskar, eller andra djur i det stora huvudakvariet, utan att först haft dem i ett karantänsakvarium i x antal veckor.

                        Kommentar

                        • Deikoo
                          • November 2017
                          • 16

                          #27
                          Intressant det du skriver om sjukdomar. Jag har studerat dom så gott som en amatör utan kunskap kan. Det enda jag kan säga om utseendet på dom är egentligen att de är väldigt magra när de dör. För lite föda är det inte då jag uppenbart har överskott pga snäckor som frodas. De är iofs parasiter de också vad jag läst, men de flesta ska det ju inte vara någon fara med att få. Om jag har en snäll eller elak art låter jag vara osagt dock! När jag kokar skiten så lär ju inte dessa överleva heller!!

                          Kan jag förvara fiskarna i en hink under tiden jag gör iordning akvariumet igen ? Det lär ju ta ett dygn antar jag eftersom man har jobb o småbarn eller har du ett annat bättre förslag?

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #28
                            Det finns ju några olika kända inälvsparasiter som lägger beslag på all näring, eller rent av äter upp fiskarna inifrån.
                            Visst kan du förvara enskaka fiskar i en hink, ävensom en plastback är bättre då den ger en större vattenyta där gasutbytet sker.
                            Undet tiden fiskarna är i hinken eller backen så pass på att behandla dem mot förmodade parasiter, du vill ju inte ha tillbka sådant i det sanerade akvariet, ellwr hur?

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #29
                              Vilken otur du haft med ditt akvarium.! Om du väljer att rengöra ditt akvarium så grundligt som ovan så kan du lägga in rötter i ugnen en stund om de inte ryms i gryta. Nya växter och en liten ny tetra kanske. Om de gamla fiskarna fortfarande lever låt de då bli behandlade och vara kvar där de är(balja) tills du ser att de är pigga och friska. Den mal du valt är lite känslig för flytt så inte så lätt att klara livhanken på tyvärr. Akvariet kommer att vara rätt sterilt efter en sådan behandling, ingen växtmat alltså om du inte väljer att lägga ngt under gruset. Växtnäring i vattenkolumnen är bra att vara försiktig med från början. Tropica.com har guide för uppstart av akvarium. Likaså vilka växter som är ”easy” och förslag på hur ett akvarium kan planteras. Hoppas det ordnar sig.
                              Senast redigerad av Rufus; 28 December 2017, 08:52.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              • hivemindhermit
                                • September 2017
                                • 214

                                #30
                                Testa droppacklimatisering. Tar längre tid, men om det är stor skillnad mellan dina vattenvärden och affärens kan det vara viktigt.

                                Börja med att låta påsen ligga i akvariet 20min som vanligt. Sen kan du antingen öppna den och fästa i akvariet kant med en klämma, eller hälla över påsen innehåll i en bunke. Sen tar du en tunn slang, såna som används för luftpumpar, knyter ett par knutar på den, och leder den från akvariet till bunken, eller från en bunke med akvarievatten som du ställer ovanpå akvariet, till påsen med fiskar. Dra upp vatten i slangen med valfri metod för att få igång hävert. Justera knutarna tills du har ett flöde på 3-4 droppar i sekunden. När påsen/bunken börjar bli full, häll ut hälften av vattnet och fortsätt droppa i nytt. Gör om två gånger. Sen håvar du i fiskarna i akvariet!
                                /Alex
                                375 + 112 liter drömmar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...