Vill börja om igen efter 35 år!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yaz
    • October 2017
    • 80

    #31
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Byter ni vatten?
    Det gör inte jag...
    jag fyller bara på det som fiskarna druckit upp...

    Eller så här är det;
    Mina akvarier får medvetet minimalt med skötsel, jag har alltid haft akvarier med mycket växter. Till nyligen hade jag ett väldigt välplanterat 350 liters hörnakvarium med nio dagsljuslysrör, då man skulle starta diverse akvarium på några förskolor skördade jag en del växter och gav bort, blev rätt tomt, men tänkte att det växer snart till sig igen. Men så började det läcka litet granna i en silikonfog, varför beslutet togs att avveckla detta och köpa ett nytt, istället för att försöka att foga om. Elförbrukningen med nio rör + doppvärmare och pump är ju rätt betydande också.
    Så nu har även det lilla växtakvariet skördats, eller snarare skattats ordentligt på cryptocoryner, valisnerier och näckrosor, som planterats i det nya Trigon 350 med LED-belysning, det kommer nog att ta minst ett år eller mer innan man kan säga att det är ett växtakvarium.

    Skötsel... tja jag "dammsuger" aldrig botten, när vattnet blir lätt grumligt tvättas filtermaterialet i kallt vatten och ibland sätts ett extra innerfilter in. Bottenmaterialet består av plattor av trädgårdstorv och under dessa skivor av keramiklera, (Bauhaus och Panduro). Ovanpå detta traditionellt akvariegrus.
    Avdunstat vatten fylls på varje vecka, var tredje vecka ungefär byter jag kanske 50 liter i det stora och kanske 10-20 liter i det lilla akvariet, oftast mindre mängd.
    När växtakvariet är i gång överdoserar jag ordentligt med flingfodret, men då jag ser att vattnet blir grumligt eller att det bildas en fet hinna på vattenytan håller jag igen med fodret, då får fiskar och växter mer mat än de kan äta upp.
    Jag byter vatten med en gammal trädgårdsslang, hävert vid urtappning till golvbrunnen i badrummet och påfyllning direkt från en kallvattenkran med kommunalt buffrat dricksvatten, tvärs emot vad som rekommenderas. Bara vid nystart av akvarium har jag hällt i (gratisprover) av Aquasafe eller liknande. I början när växtakvarium är i startfasen brukar jag hälla i växtgödning som jag då naturligtvis överdoserar...

    Växternas vissna blad tas ibland bort, men oftast får de sitta kvar och förmultna in i bottensedimentet. Jag har ju nu två Juwelakvarium och kör med någorlunda original Juwel filetermateriel, jag har iofs sågat till filterkuber av en större filtermatta inköpt på Hornbach, med en jusste bandsåg kan man förändra världen.

    Jag är bortrest emellanåt, laddar då Juwels nästan värdelösa foderautomater, dom ger ju nästan ingenting om de är laddade med flingfoder, kanske de funkar bättre med granulat?
    Men det verkar inte som om varesig fiskar eller växter mår dåligt av att fasta.

    Förr hade jag lysrör, Osram Lumilux, dagsljustyp, eller Philips TLD84. Nu är det lysdioder, vet inte hur dessa funkar i växtakvarium, ännu. 500watts halogen-byggstrålkastare har jag också haft ovanför öppna växtakvarium, detta i någorlunda offentlig miljö på en arbetsplats, där jag inte betalade elräkningen, svärdsplantorna blev över metern höga. Vallisneriorna blev minst två meter långa..

    Nyblivna akavrister är nere med nävarna alldeles för mycket i sina akvarium och stör växterna, låt det vara! Plantera en gång, justera några gånger och återplantera sådant som flutit upp till ytan och ge sedan fan i akvariet, mata försiktigt i början och se till att ha okomplicerade fiskar, snälla ciklider och anspråkslösa stimfiskar. När det börjar bildas alger köper man några siamensiska algätare, när dessa vuxit till sig i 10cm längder byts de ut mot mindre exemplar, iofs är dessa synnerligen svårfångade, särskilt i växtakvarium... Det är så med dessa att dom är algätare när de är små och blir allätare när de blir stora.

    Belysning vare sig mer eller mindre än 10 timmar per dygn, den tiden finns inprogrammerad i växternas DNA, längre (eller kortare) belysningstid gynnar algerna.
    Jag har belysningen kopplad över timers. Anser att de gamla mekaniska timrarna är bättre och lättare att programmera. Jag har varit ute för att billiga elektroniska gått sönder av EMK när lysrören släcks och då drosseln skickar ut en icke önskvärd puls bakvägen genom kabeln.

    Biotoper...?
    Tja, ni kanske redan räknat ut det, men jag har inget korellrevsakvarium, inte heller något afrikanskt ciklidakvarium. Jag håller mig med relativt enkla och anspråkslösa fiskar från Sydamerika liksom enklare fiskar från Afrika (kongotetror), rasboror och karpfiskar från Asien. Nån gång har jag väl haft australienska regnbågsfiskar också, och tigerbarber som varit uppfödda på leverpastej.
    Men det har förekommit celebriteter som sprutfiskar, diskusar, halvtumsskalarer, nån rocka (Ytterrockan, Ulster ulster), elefatnosfiskar (Nilfisk) olika pirayor och andra konstigheter, men den tiden och det intresset är förbi.
    Hammarhajar (Dunka banka) och sågfiskar (Capa capa) (som båda trivs i tång-bältet) har jag däremot aldrig haft, inte ens i verktygslådan. Däremot skulle jag kunna tänka mig något exemplar av den litterära bläckfisken (Ballographicus inkus)...

    Mitt koncept är att göra akvariet enkelt, billigt och lättskött. Se till att det i mångt och mycket sköter sig själv.
    Fiskar som jobbar och gör skäl för brödfödan är bra att ha:
    Olika botior, främst skunkbotian och den traditionella praktbotian är bra på att käka upp oinbjudna sniglar och snäckor. Den siamesiska algätaren är bra på att äta många sorters alger, oslagbar i växtakvarium, även platy och svärdbärare äter alger, om de inte får annan mat. Hantelcikliden och framförallt nyckelhålssikliden äter flytväxter som andmat.

    Nej, lycka till och krångla inte till det!
    Läsvärt för en vanlig simpel amatör som planerar uppstart av kar!

    Kommentar

    • mats08
      • January 2006
      • 121

      #32
      Klicka på bilden för större version

Namn: 2D15B865-F319-477C-9855-84F2B2D7C010.jpeg
Visningar: 70
Storlek: 326,6 KB
ID: 2374764
      Nu har jag satt igång. Rötterna ska modifieras lite, sen kommer de förmodligen hamna på högerkanten. På vänster sida blir det uppbyggt med sten och sand. Mer bilder lär komma efterhand.

      Kommentar

      • hivemindhermit
        • September 2017
        • 214

        #33
        Kul! Kanske starta en projekttråd?
        /Alex
        375 + 112 liter drömmar

        Kommentar

        • mats08
          • January 2006
          • 121

          #34
          Ursprungligen postat av hivemindhermit
          Kul! Kanske starta en projekttråd?
          Kanske det! Ska i så fall bara komma ihåg att fota lite också. Det är så mycket enklare att följa ett projekt som även är fotat och inte bara text. :-)

          Kommentar

          Arbetssätt...