Varför dör fiskar av övermatning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Varför dör fiskar av övermatning?

    Det här är något jag funderat länge på, inte hittat något svar och har inte riktigt kommit fram till något vettigt fast det är en så självklar sak för akvarister.

    Varje gång man läser om tips till nya akvarister står det en massa om att man absolut inte ska mata för mycket för då dör fiskarna.
    Jag har själv förlorat fiskar till övermatning tidigare (eller ja, jag gissar på att det var felet) så det är inget nytt och inget jag motsättet mig såklart, men vad är det som de faktiskt dör av?
    Mina två "teorier" hittills är att de antingen äter ihjäl sig eller att vattenvärdena blir alltför dåliga av all överbliven mat/bajs

    Om det är att de äter ihjäl sig så kan jag tycka det är konstigt men är för litebiolog för att ge mig in i det på detalj. Om det är vattenvärdena: vad exakt är det, är det bara kvävet eller kan det vara något annat? Går inte detta ”bota” med mer vattenbyten eller är denna peak för snabb för nya akvarium för att det ska hinna märkas? Eller om det är något helt annat såklart
    Tacksam för svar
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2885

    #2
    Jo, precis som du säger är det vattenkvaliteten det handlar om. Mer frekventa delvattenbyten och bättre biologiska filter är nödvändigt vid kraftigare utfodring. I ett nyinrett akvarium är dock inte den nödvändiga bakteriefloran på plats vilket kan leda till för höga värden av nitrit och ev. ammoniak pga. avsaknad av bl.a. nitrifikationsbakterier. Därför bör man mata sparsamt i ett nytt akvarium samtidigt som man inte skall ha för mycket fisk i akvariet från början. Enligt mig är heller inte tätare delvattenbyten just i början fel. Jag har aldrig sett några negativa konsekvenser av detta eller sett att det skulle påverka "incyklingen" av akvariet negativt. Men det kan ändå ta upp till ett halvår eller mer innan ett akvarium är i balans och rätt bakterieflora etc.är på plats. Man brukar ju säga att det är betydligt lättare att mata ihjäl fiskarna än att svälta ihjäl dom, vilket stämmer rätt bra. Finns mycket i akvarielitteraturen eller på nätet att läsa om nitrifikationsprocessen ifall man vill fördjupa sig i detta.

    Kommentar

    • hivemindhermit
      • September 2017
      • 214

      #3
      FishLore.com har en artikel som förklarar kvävecykeln rätt bra, tycker jag. Sen är det klart att en kan byta vatten för att sänka nitrithalten, men det är säkrare och trevligare för alla inblandade att låta bli att övermata från början

      De flesta djur äter "för mycket" om de får chansen. Mat finns sällan i överflöd i naturen så de måste passa på när det erbjuds. En ska alltså inte förlita sig på vad fiskarna verkar "vilja ha" när en matar - det är förmodligen betydligt mer än de faktiskt behöver.
      The aquarium nitrogen cycle is a very important process for the establishment of beneficial bacteria in the aquarium and in the filter media.
      /Alex
      375 + 112 liter drömmar

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        De kan faktiskt "äta ihjäl sig" men då handlar det om pellets som sväller (som en del (inte alla) gör). Då kan fisken sprängas om de äter riktigt mycket.

        Oftast handlar det dock om det som ni redan antagit - dvs att man matar så mycket att vattnet förstörs av "ouppäten" mat - dvs då äter de ju INTE ihjäl sig

        Hörde en vetenskapsman i radion igår (minns inte sammanhanget och ens vilket program det var) som påstod att fiskarna att fiskar kan äta ihjäl sig, men det kan de alltså inte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2885

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          De kan faktiskt "äta ihjäl sig" men då handlar det om pellets som sväller (som en del (inte alla) gör). Då kan fisken sprängas om de äter riktigt mycket.

          Oftast handlar det dock om det som ni redan antagit - dvs att man matar så mycket att vattnet förstörs av "ouppäten" mat - dvs då äter de ju INTE ihjäl sig

          Hörde en vetenskapsman i radion igår (minns inte sammanhanget och ens vilket program det var) som påstod att fiskarna att fiskar kan äta ihjäl sig, men det kan de alltså inte
          Precis det man menar när man säger "att det är lättare att mata ihjäl än att svälta ihjäl" osv. Det handlar alltså om att man försämrar vattnet genom att man övermatar, inte att fiskarna äter ihjäl sig.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1026

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper

            Precis det man menar när man säger "att det är lättare att mata ihjäl än att svälta ihjäl" osv. Det handlar alltså om att man försämrar vattnet genom att man övermatar, inte att fiskarna äter ihjäl sig.
            Men fiskar bör väl också kunna få övervikt med allt vad det för med sig?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr72

              Men fiskar bör väl också kunna få övervikt med allt vad det för med sig?
              Ja absolut - fiskar likaväl som människor kan dö av biverkningar pga fetma och även av felaktig kost
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • hivemindhermit
                • September 2017
                • 214

                #8
                Som sagt, djur äter gärna mer än de behöver när de kan. Det var det som var min poäng ovan - även om all mat blir uppäten kan du ha matat för mycket. Det är inte bara oäten mat som höjer nitrithalterna utan även fiskars avföring. Mer mat => mer avföring => sämre vatten.
                /Alex
                375 + 112 liter drömmar

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Då var det som jag trodde i grunden, skönt.
                  The nitrgoegen cykel har jag hyfsat bra koll på, även om jag fortfarande har svårt för att hålla vilken som är vilken av NO2 och NO3 .
                  Höll i en föreläsning inför mina kursare om den för ett tag sen så man tycker ju att man det borde ha satt sig...
                  Det där med att svällande pellets låter läskigt, kanske passar in i tipsen om att mata lite flera gånger per dag istället för massa en gång. Sen med övervikt kan vi ju bara se hur det påverkar livskvalitén för oss människor med det metabola syndromet m.m

                  Men då kommer en följdfråga: varför värdesätter man den här cykeln så högt då egentligen?
                  Kan man egentligen inte bara byta ut allt vatten en gång i veckan? Jag tänker med en tillräckligt stor vattenmängd, lagom mycket fisk och matning så borde inte vattenvärdena svajja alltför mycket. Kan stora vattenbyten skada fiskarna på något sätt, om man utgår ifrån att det inte är alltför extrema värdeskillnader? Kan se att de skadar bakteriekulturen då all deras mat försvinner men om man inte fokuserar på att ha en cykel kanske det inte gör något?

                  Kan även tänka mig att med en stor balja och massa växter borde man inte behöva några vattenbyten alls ur ett rent kväveperspektiv - blir lite som de där små slutna ekosystemen som folk sätter upp i flaskor. Fast detta kanske tar ett tag att uppnå med balans av fiskar/växter/bakteriekultur m.m? Finns det någon som lyckats med liknande?

                  I mitt akvarium som jag har nu byter jag ut 50% av vattnet varje vecka men jag matar väldigt friskt och har inga växter men har helt slutat skrubba väggar och att slamsuga då det helt enkelt inte behövs. Har även funderat så att sätta igång ett odlingssystem över akvariet, helst med kvävefixerande växter, där vattnet får cirkulera och därmed använda akvarievattnet som gödslingsmedel och utefter det göra mindre vattenbyten. Detta har också något fancy ord som jag inte kommer på.

                  Har läst om folk som tillsätter rent kväve i sina nystartade akvarium och låter det bara stå tills cykeln har kommit igång och efter det gjort ett stort vattenbyte och stoppat i växter och fiskar. Då behöver man inte "stå ut" med att vänta på att det hela ska komma igång. De har inte heller något substrat eller inredning när detta görs så inget kväve kan gömma sig någonstans. Gillar den här teorin även om jag själv har svårt att se hur man ska upprätthålla den här balansen så inte alla bakterier bara dör när väl näringen från kvävet tas bort - tar ju ändå ett tag innan fiskarna börjar producera avföring och nya växter att börja brytas ner. Sen har jag själv inte lyckats hitta rent kväve i det formatet som behövs men har läst att man teoretiskt skulle kunna tillsätta en enorm näve foder och få samma effekt. Vad tror ni om detta?

                  Kanske bara blev en massa svamlande från mitt håll som inte har någon bra grund egentligen men tycker om att leka med teorierna, även om jag i praktiken bara lyckats få slöjstjärtar att trivas hos mig...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
                    Kan även tänka mig att med en stor balja och massa växter borde man inte behöva några vattenbyten alls ur ett rent kväveperspektiv - blir lite som de där små slutna ekosystemen som folk sätter upp i flaskor. Fast detta kanske tar ett tag att uppnå med balans av fiskar/växter/bakteriekultur m.m? Finns det någon som lyckats med liknande?
                    Körde själv ett 17 liters akvarium (inget stort men ändå ) i åtminstone 5 år utan att byta vatten (däremot ersattes det som dunstade) och jag hade inte ens ett filter i det. Detta funkade utmärkt
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 October 2017, 17:46.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • hivemindhermit
                      • September 2017
                      • 214

                      #11
                      Knappast något svammel, du är nåt på spåren här Slöj-T. Att få till ett helt fungerande slutet ekosystem är i stort sett omöjligt, men visst finns det många som sysslar med att få till mer eller mindre självförsörjande vattenmiljöer. Googla på walstad method, det är en bra början!

                      Sen skulle jag väl inte säga att kvävecykeln "värdesätts" - det är ett kretslopp som existerar och som de som sysslar med akvaristik måste förhålla sig till. Antingen kan en streta emot den genom att städa febrilt och byta ut vattnet som du föreslår, eller så kan en jobba med den genom att skapa goda betingelser för nitrifierande bakterier och ha massor med växter. Det senare är betydligt mindre arbetsintensivt, men kräver kanske att en läser på lite mer, för att inte bli ren algodling.
                      ​​​​
                      /Alex
                      375 + 112 liter drömmar

                      Kommentar

                      • hivemindhermit
                        • September 2017
                        • 214

                        #12
                        Här är ett akvarium som jag finner oerhört inspirerande:
                        A forum community dedicated to Aquatic tank owners and enthusiasts. Come join the discussion about flora, fauna, health, housing, filters, care, classifieds, and more!

                        Bilderna i tråden är trasiga men googla på Toms mud bucket!
                        /Alex
                        375 + 112 liter drömmar

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Att tro att man kan skapa ett ekosystem i ett akvarium så är man lite (läs mycket) naiv och man måste förstå hur komplex och avancerad naturen är. Det är bara en tidsfråga innan det kraschar så är det bara. Men visst kan du få det att fungera en ganska lång tid om du vet vad du sysslar med men det är inte en hållbar hållning och å kanske man ska reflektera över att väldigt många faktiskt inte kan få det att funka ens med filter och vattenbyten
                          Grundläggande felet som folk ofta gör är att de matar för mycket. Det gäller att hitta en bra och lagom balans.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13126

                            #14
                            Växter och fisk behöver bl.a spårämnen som kommer till genom vattenbyten så obalanser och brister kommer ju påverka dessa negativt.
                            Senast redigerad av åheim; 25 October 2017, 18:37.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • hivemindhermit
                              • September 2017
                              • 214

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Men visst kan du få det att fungera en ganska lång tid om du vet vad du sysslar med men det är inte en hållbar hållning och å kanske man ska reflektera över att väldigt många faktiskt inte kan få det att funka ens med filter och vattenbyten
                              Varför skulle det inte vara en "hållbar hållning" att vilja ha ett så hållbart ekosystem som möjligt? Jag förstår inte riktigt ditt perspektiv här. Menar du att avråda folk från att ens försöka efterlikna naturen så gott det går?

                              Min erfarenhet är att det är betydligt lättare att arbeta med naturen än mot den. Att "många inte får det att funka med filter och vattenbyten" skulle jag tippa har att göra just med detta - en försöker hålla rent själv och rubbar ständigt balansen i de system som försöker bildas, vilket gör att en måste städa ännu mer, och så vidare.

                              Att arbeta med naturen innebär inte att en kan dumpa en massa växter och fisk i en sluten balja och tro att allt ska sköta sig självt - självklart krävs det en massa kunskap och ofta en del experimenterande innan en hittar en balans som fungerar. Och det finns inget akvarium som HELT sköter sig själv. Allra minst måste en tillsätta vatten då och då för att ersätta det som avdunstar.
                              /Alex
                              375 + 112 liter drömmar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...