Första akvariet - hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishdood
    • October 2017
    • 2

    Första akvariet - hjälp!

    Hej på er!
    Jag är en total nybörjare som fattat intresse för akvariefisk. Har tänkt skaffa mig ett 100-150 liters akvarium och försöker läsa på lite i förväg så jag inte tar död på stackarna och en sak jag har svårt att få koll på är vad man egentligen ska göra med akvarium och vatten innan man faktiskt tillsätter sina fiskar. Läser på vissa sajter om vad som för mig verkar vara komplicerat baltande med ammoniak och tester, och vissa påstår att man inte måste göra något alls. Vad är det som gäller egentligen?

    Ser även såna här produkter http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...8890?rrec=true som ju ser bra ut på papper - men räcker de till?

    Tacksam för svar - ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag.
  • fishdood
    • October 2017
    • 2

    #2
    Kan väl tillägga också att jag egentligen inte tänkt ha så mycket fisk i mitt akvarium, dock gör jag fortfarande lite efterforskningar kring vad som är möjligt och rimligt. Helst skulle jag bara ha 2-3 slöjstjärtar då det var sådana jag hade hemmavid när jag var yngre (då dock i skål... tur att man vet bättre nu för tiden)

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Hej! Du kan nog få varierande svar på din fråga.
      Jag har aldrig tillsatt någon form av vattenberedning och det har fungerat fint. Däremot är det bra att ha koll på vattnet särskilt vid uppstart och det får du genom tester, nitrit och pH-test bör du ha.
      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Väljer du slöjstjärtar så ska dem gå själva för dem blir som du kanske vet duktigt stora (fast dem blev antagligen inte så stora i skålen du hade dem i förr i tiden)! Sen äter dem övrig fisk om den får plats i munnen... Du bör satsa på minst 100L. Vid uppstart är den ju en hjälp att kunna tillsätta startbakterier för att få en mjukare start eftersom det annars tar ett par veckor innan bakterier börjar etableras! Kraftigt biologisk filter (stor filtermassa) är viktigt så det klarar belastningen.
        När det gäller tester så är Kh det enda jag kollar upp, antingen uppgift från kommunen eller egen dropptest. Ett Kh över 4 är bra att ha för då håller sig Ph stabilt över tid. Men har man lågt Kh (under 3) så måste man vara noga med veckovisa delvattenbyten för att inte riskera att Ph sjunker allt för låg vilket kan slå ut allt i akvariet!

        effektiva biologiska filter: https://www.youtube.com/watch?v=J3dyXBpmbNQ&t=883s
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...