Yngelkar utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus1010
    • August 2017
    • 35

    Yngelkar utan pump?

    Hej

    Tror ni att det kan funka att ha ett yngelkar i några veckor till de växt till sig lite helt utan pump? Kar på ca 10 liter men en massa hornsärv & vattenpest i.
    Guppy-yngel

    edit. Hur ofta & mkt behövs isf vattenbyten? Har läst lite att detta kan funka bra men behöver lite mer info gärna
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Nja du lär nog göra nästan 100% vattenbyte varannan dag eftersom du måste ju mata ynglen ofta och vattnet blir då fort dåligt! Bättre att förbereda med en litet luftdrivet svampfilter som får gå ett par veckor i det ordinarie akvariet som du sen kan flytta över till yngelkaret!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • marcus1010
      • August 2017
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Nja du lär nog göra nästan 100% vattenbyte varannan dag eftersom du måste ju mata ynglen ofta och vattnet blir då fort dåligt! Bättre att förbereda med en litet luftdrivet svampfilter som får gå ett par veckor i det ordinarie akvariet som du sen kan flytta över till yngelkaret!
      Ok tack för att du svarar. Jag har dock läst lite om detta & en del verkar säga att det funkar? Bara man har mkt växter. Vattenbyten är inga problem så sätt. Jag har tänkt ha det knökat med hornsärv men även flera andra växter där.
      Men jag vet inte, kanske får ha dem så länge det går i det pyttelilla yngelkaret i det större akvariet. Känns bara trist att ha dem där, så litet....

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #4
        Finns en anledning till att fiskodlare och vanliga akvarister använder filter. Om du planerar att ersätta filtreringen med en gäng växter så kom ihåg att bara växter som VÄXER gör nytta för vattenkvalitén, växter som dör belastar vattnet precis som fiskar... Därför måste du se till att ha en ordentlig växtbelysning tll ditt yngelkar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • marcus1010
          • August 2017
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Finns en anledning till att fiskodlare och vanliga akvarister använder filter. Om du planerar att ersätta filtreringen med en gäng växter så kom ihåg att bara växter som VÄXER gör nytta för vattenkvalitén, växter som dör belastar vattnet precis som fiskar... Därför måste du se till att ha en ordentlig växtbelysning tll ditt yngelkar!
          Hej

          Bra tips, tack! Ska fortsätta fundera.

          Kommentar

          • marcus1010
            • August 2017
            • 35

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Finns en anledning till att fiskodlare och vanliga akvarister använder filter. Om du planerar att ersätta filtreringen med en gäng växter så kom ihåg att bara växter som VÄXER gör nytta för vattenkvalitén, växter som dör belastar vattnet precis som fiskar... Därför måste du se till att ha en ordentlig växtbelysning tll ditt yngelkar!
            Får jag fråga en sak till om jag skaffar en ny luftpump. Jag kan ingenting om pumpar osv. Jag länkar till två billiga nedan, funkar de? El saknas ngn del? Känns som det måste finnas en motor också? Ström? Ja vad tror du/ni - Kan dessa funka?

            Discover affordable items for your home and life needs. Enjoy our money back guarantee, frequent discounts, flat rate shipping (select markets), and more.


            Discover affordable items for your home and life needs. Enjoy our money back guarantee, frequent discounts, flat rate shipping (select markets), and more.


            Om jag ska kolla efter ngt annat om dessa inte är bra, vad för pump kan vara lämplig till så litet akvarium?
            Jag har en som är lämpad för upp till 40 liter men känns som den kommer skapa storm i detta lilla?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              #7
              Vet inte riktigt vad du länkade till men verkade vara motordrivet innerfilter?
              En luftpump driver ett "spongefilter" . Du sätter en luftslang från luftpumpen till filtret.
              Luftpump: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...mp-130-lh.html
              Spongefilter: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/svampfilter/
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • marcus1010
                • August 2017
                • 35

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Vet inte riktigt vad du länkade till men verkade vara motordrivet innerfilter?
                En luftpump driver ett "spongefilter" . Du sätter en luftslang från luftpumpen till filtret.
                Luftpump: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...mp-130-lh.html
                Spongefilter: https://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/svampfilter/
                Ok nu ska vi se. Tyvärr kvarstår mina frågor men nu ska vi se om det inte går att bena ut.
                Länk 2 du gav där till filtret, hur drivs det? Jag fattar inte för jag ser ingen strömsladd?? Det var lämpligt till yngel har jag sett men behöver veta om jag behöver komplettera med ngt? Vill ha enklast möjligast för tillfällig lösning bara.
                Min nästa fråga är angående båda dessa länkar; Hur vet man vad som är lämpligt till så litet kar som 10 liter? Det står inte ngnstans vad jag kan se vilken pump, filter som lämpar sig för så litet??
                Kan jag få svar på dessa frågor ska jag sluta krångla här

                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  #9
                  Srömsladden sitter i luftpumpen, och därifrån kopplar man en liten plastslang - likadan som den man har till en syresten - ... som sedan driver pumpen.

                  Kommentar

                  • marcus1010
                    • August 2017
                    • 35

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lilla Damen
                    Srömsladden sitter i luftpumpen, och därifrån kopplar man en liten plastslang - likadan som den man har till en syresten - ... som sedan driver pumpen.
                    Ok så det du ser i länk nr 2 ovan är endast ett filter som drivs av en luftpump?
                    Luftpumpen förstår jag sitter i väggen...

                    I din mening är jag med på detta:
                    Strömsladd i luftpump - ok
                    Plastslang från luftpump - ok
                    "som sedan driver pumpen" - Inte ok?? Pump & luftpump inte samma sak?`Isf förstår jag varför det blir snurrigt. I annat fall blir det en slang som driver pumpen & det förstår jag inte hur den ska kunna göra.
                    Jag undrar ju eg. kort vad som driver det/vad som får den att fylla sin funktion som i länk 2 kallas filter??? Strömsladd direkt från den el kopplas ngt ytterligare till den typ luftpump?

                    Kommentar

                    • marcus1010
                      • August 2017
                      • 35

                      #11
                      Tack
                      Var denna jag tänkte på: https://www.wish.com/search/akvarium#cid=53...17951519b560a7b
                      Kompletteras den med pump/luftpump?

                      Är denna en komplett både filter + pump? Inget ytterligare behövs? - https://www.wish.com/c/573eacffa6421c5d3041303f

                      Hur vet man hur mkt watt man behöver?
                      10 liters kar som sagt

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13109

                        #12
                        This is easy step by step video to show how to set up a bio sponge filter to use in either a cold or tropical water tank.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Lilla Damen
                          • February 2008
                          • 2649

                          #13
                          Man behöver inte förstå hur en sak fungerar för att använda den. Jag begriper inte hur en kaffebryggare fungerar, men använder en i allafall ...

                          Jag kallar det pump, varesig det handlar om ett innerfilter eller ett stort ytterfilter... men jag borde förstås skrivit filterpump.

                          "Pumpen" i min värld består av en behållaren som innehåller någon form av filtermaterial (om det sedan består av en skumgummisvamp, skumgummimatta, filtervadd, mackaroner eller något annat material beror helt och hållet på "pumpens" storlek).

                          I ett litet akvarium passar en liten "pump" driven av en luftpump bäst... så du behöver en luftpump, en bit plastslang och själva filterpumpen. Hur den sistnämnda ser ut är en smaksak, eftersom det finns hur många modeller som helst att välja på.
                          Senast redigerad av Lilla Damen; 06 October 2017, 11:44.

                          Kommentar

                          • marcus1010
                            • August 2017
                            • 35

                            #14
                            Ok jag är med
                            Tack!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...