Kardinaltetror dör - möjliga orsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik.J
    • July 2017
    • 7

    #16
    Tack för ert engagemang och ursäkta att jag inte svarat/laddat upp bilder!

    Gjorde ett nytt testinköp i lördags av 3 st. Lite inspirerad av frågan kring acklimatisering tog jag det väldigt långsamt denna gång: Efter vattenbyte och tillsättning av preparat (HappyLife) åkte jag till zooaffären. Väl hemma fick kardinalerna vara ligga i påsen i akvariet i närmare 8 timmar. Under den tiden hällde jag i akvarievatten 6-7 ggr med start efter ca 2 h. Lampan fick också lysa några timmar extra på natten och locket fick vara av för att få in mer syre från luften.

    Fyra dagar senare mår allihop fortfarande bra och simmar tillsammans med de fem jag hade kvar sen tidigare! Fortsätter det att gå bra blir det nog en fyra-fem till senare i julhelgen som får en lika lång invänjning.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      En text jag skrev till svenska Wikipedia för rätt länge sedan:

      "Neonsjuka eller Pleistophorasjukan

      Pleistophora är en sporbildande bakterie som orsakar en muskelsjukdom. Pleistophora drabbar flera arter av "lysande tetror" alltså neontetra, kardinaltetra, blå neontetra, glödbandstetra och liknande arter. Den kan även drabba andra fiskar, såväl tetror som andra akvariefiskar och även vilt levande fiskar. Symptom

      Drabbar speciellt neon-,kardinaltetror samt liknande arter. Sjukdomen är mycket farlig och smittsam. På angripna fiskar bleknar färgerna bort. Sedan fisken bleknat i färgprakten börjar den få svårt att simma. Drabbade fiskar kan också anta en avvikande kroppsställning. Drabbade fiskar dör ganska snabbt, oftast inom ett till tre dygn. Behandling

      Svår eller omöjlig att bota, evakuera genast sjuka exemplar, neonsjukan är mycket smittsam, om du har tur har sjukdomen inte spridit sig till övriga individer. Medicinering med Nifurpirinol har ibland gett positivt resultat. Men ofta dör drabbade fiskar. Var mycket uppmärksam på kvarvarande fiskar i akvariet under några veckor framåt, då nya sjukdomsutbrott kan komma."
      ----

      Läs även vad som står på denna webplats
      Läs även på om vita pricken!

      Dessvärre har jag en dålig erfarenhet en av Arkens zoobutiker I Göteborg, det behöver ju inte innebära att alla Arken är dåliga.
      I den arken hade man blandat neon- och kardinaltetror i samma akvarium, och på dymoetiketten med en "sär-skrivning" stod det att det var "Neon Fiskar" som såldes.
      Men byt zoobutik, det är mitt råd! Men det hjälper ju föga om du har en smittsam sjukdom i akvariet.

      De flesta kardinaltetrorna som säljs i Sverige är vildfångade, som redan skrivits är vildfångade fiskar i allmänhet känsligare för överflyttningar, temp. skillnader, sjukdomar och parasiter.
      Min erfarenhet av kardinaltetror är att de även är känsliga för höga nitrithalter. Däremot hade jag sjukdomen vita-pricken en gång i ett akvarium med kardinaltetror, bilbuksfiskar, ciklider och praktbotior. Först fick bilbukarna vitapricken, sedan praktbotiorna, de andra klarade sig. Eftersom jag upptäckte det snabbt och isolerade de drabbade fiskarna och kunde behandla dem i ett separat akvarium och inleda behandling snabbt, kunde nästan alla räddas. De andra fick en förebyggande behandling, halva dosen om jag nu minns rätt.

      Att fiskar står vid ytan och kippar efter andan brukar betyda att det råder syrebrist, detta gäller dock inte för labyrintfiskar, alltså guramier, dom skall göra så! Deras gälar har inte full syreupptagningskapacitet varför de måste komplettera med att ta upp atmosfäriskt syre genom sitt labyrintorgan.

      Kommentar

      Arbetssätt...