Kardinaltetror dör - möjliga orsaker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det låter lite som neonsjukan fast då brukar de ju ofta blekna också

    Lämna en kommentar:


  • Henrik.J
    startade ett ämne Kardinaltetror dör - möjliga orsaker?

    Kardinaltetror dör - möjliga orsaker?

    Har efter många års uppehåll skaffat akvarium igen (180 L, Juvel). Startade för lite drygt 2 månader sen med 10 kardinaler och ett par mosaikgurami. Har sen fyllt på med fisk ett par gånger, inkl 7 kardinaler till. Vattenvärdena har varit bra eller åtminstone okej vid varje mätning så här långt.

    Med undantag för en honungsgurami som dog efter några dar så verkar övriga arter i akvariet bara må bra (utöver redan nämnda: ancistrus, pansarmal, platy, gul molly samt några amanoräkor). Men kardinaltetrorna... Första veckorna verkade de pigga, åt med god aptit och simmade ivrigt omkring. Men efter 3-4 veckor började de falla ifrån i stadig takt. De äter heller inte lika ivrigt som tidigare och står mycket vid ytan och liksom "kippar" efter andan, vilket jag inte tyckte de gjorde i början. Igår var det 7 kvar av de ursprungliga 17. Åkte till akvarieaffären och snackade lite med försäljaren om tänkbara orsaker. Det slutade i varje fall med att jag gjorde ett påfyllnadsköp om 10 st som introducerades i akvariet på sedvanligt vis. Allt såg relativt bra ut och det nypåfyllda stimmet simmade runt med ganska bra energi.

    I morse när jag klev upp satt sju döda fiskar i insuget till filtret!

    Dagen innan hade jag bytt vatten och haft i Happylife filterkultur. Mätning med remsa visade följande uppskattade värden:

    - Nitrat (No): 25
    - Nitrit (NO2): 0
    - Hårdhet (GH): 14
    - Karbonat (KH): 6
    - PH: 7,4
    - Klor: 0

    Några teorier om vad som kan vara boven? Akvariekillen sa - vilket jag också läst här - att tetror kan vara lite känsliga och rekommenderade tätare vattenbyten (jag har bytt ca 40-45% varannan vecka hittills)
Arbetssätt...