Tömma allt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus1010
    • August 2017
    • 35

    Tömma allt

    En fråga till...
    Akvariet har nu vart igång ca 1 månad. Jag har lite bekymmer att få växterna att sitta fast samt har tänkt göra om lite. Blev inte bra senast.
    Är så himla svårt att greja under tiden det är så pass mkt vatten samt alla fiskar i karet.

    För att undvika att det byts för mkt vatten tänkte jag höra om jag kan tömma en del av vattnet i en bytta som jag efter att arbetet är klart tömmer tillbaka?
    För att verkligen kunna arbeta & få det bra behöver jag få ut typ allt vatten. Men tror ni detta kan skada fiskarna? De får under tiden vara i ett kar intill. Arbetet tar kanske 30-60min.

    60 liters kar
    några neontetra + några guppys i det nu samt 2 malar

    Jag undviker att göra rent botten & pump i samband med detta för att inte göra av med för mkt goda bakterier på ens.

    För gör jag inte såhär blir det svårt att få det bra för en gång skull. Så less på att hålla på att greja med växter som flyter upp / inredning som inte blir bra.
    Kan ju såklart vänta ngn månad ytterligare om det skulle hjälpa?
  • åheim
    • April 2006
    • 13109

    #2
    Den största påfrestningen för fisken är nog vara flytten... men tar man det bara lugnt vid infångadet och lägger ner dem i ett annat kar med samma vatten så ska det väl funka bra!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • marcus1010
      • August 2017
      • 35

      #3
      Ok låter tryggt. tack

      Kommentar

      • cube10025
        • August 2012
        • 25

        #4
        Jag har ett 450l akvarium, har hänt nån gång att jag behövt tömma allt, botten bytte bland annat. Jag har 3 spänner som jag sparar vatten samt fiskar och räkor. Låter vattnet vara kvar i filter (Har ytterfilter dock) och fyller på akvariet till hälften, lägger i 2 spänner kollar tempen och lägger i sista spannen med fiskar. Fyller på resterande sakta. Har gått bra för mina fiskar och räkor.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Säkert inga problem men varför måste så mycket vatten ut för att fixa till växterna?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #6
            Ett akvarie som varit igång en månad räknas som ett nystartat akvarium och har nog inte hunnit producerat så många goda bakterier, tyvärr.
            Får jag fråga hur mycket sand du har i akvariet, eftersom växterna flyter upp? Har du provat att lägga en sten nära växten på dess rötter (tillfälligt)?

            Kommentar

            Arbetssätt...