mal som mår dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helen111
    • July 2017
    • 24

    mal som mår dåligt?

    Hej!
    Jag har haft ett 54-liters akvarium i ca tre veckor nu och bland invånarna finns en liten mal som jag nu ett par gånger trott varit död (eftersom jag inte har lyckats se den) men som senare ändå visat sig vara vid liv. I början rörde den sig över akvariets väggar och stenar och var väldigt aktiv- man såg den jämt. Nu syns den knappast alls och men när den syns befinner den sig långa stunder på samma ställe och är nästan orörlig då. Jag börjar bekymra mig över om den inte mår riktigt bra, det verkar ju så. Jag läste någonstans att malar inte klarar sig på bara alger och att det rekommenderades gurka t ex. Så det har jag lagt i en bit och malen var på den och åt lite såg jag men nu är gurkan ointressant. Vad säger experterna här om det hela?
    Och en annan fråga: om en fisk dör, flyter den upp då eller vad händer med den?
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    En död fisk flyter ibland upp och ibland ligger den på botten så det varierar! Malen ger du maltabletter och så äter den det vanliga fiskfodret! Men var försiktig med maten eftersom akvariet bara är tre veckor och det finns inte finns tillräckligt med nitrifieringsbakterier och du riskerar att få höga halter nitrit och det dör fisken av.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Badgerslayer
      • May 2017
      • 13

      #3
      En mal är väl dessutom mest aktiv på natten och brukar hålla sig gömd på dagarna. Kan ju variera från mal till mal givetvis.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Badgerslayer
        En mal är väl dessutom mest aktiv på natten och brukar hålla sig gömd på dagarna. Kan ju variera från mal till mal givetvis.
        Ja det varierar väldigt mycket - finns många som är nattaktiva och även många arter som är dagaktiva. Så vad är det för mal?
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Helen111
          • July 2017
          • 24

          #5
          Jag vet tyvärr inte vad det är för sorts mal. Och inte står det på kvittot från zooaffären heller kollade jag nyss.. Men eftersom den var aktiv hela tiden först men inte nu så gissar jag att den väl normalt bör vara aktiv dagtid också. Trots att jag tycker att jag gett lite mat så kanske jag har gett för mycket ändå... Är det ett delvattenbyte som gäller nu då egentligen trots att man väl bör vara lite försiktig med det när akvariet är nytt? Ifall nitrithalten blivit för hög, skulle jag märka det på de andra fiskarna också? De verkar pigga i alla fall. Ska köpa fler växter till akvariet också, det kanske gör gott?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Du bör ta reda på vad det är för mal. Olika arter kräver olika vatten, olika arter kräver olika slags mat, olika arter är olika nitritkänsliga, olika arter är känsliga för olika saker etc. etc.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Helen111
              • July 2017
              • 24

              #7
              Efter lite googlande så tror jag att jag har en Ancistrusmal. Det känns ju väldigt trist om man i zooaffären inte upplyser om viktiga saker som t ex om någon fisk behöver annan mat än vanlig fiskmat när man berättar att man är nybörjare och behöver hjälp med allt typ.. Tack för era svar här.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Om det är en ancistrus så är dom normalt rätt tåliga. Huvudbasen i deras kost är vanligt grönfoder, men dom är inte extremt herbivora
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 August 2017, 12:35.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ancistrusar är extremt tråkiga i sitt normala beteende, väldigt inaktiva.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av pikachu
                    Ancistrusar är extremt tråkiga i sitt normala beteende, väldigt inaktiva.
                    Fast för att vara en L-mal är den ändå relativt aktiv

                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Beror på vad du jämför med.
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13123

                        #12
                        Ursprungligen postat av pikachu
                        Beror på vad du jämför med.
                        Vad?

                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av pikachu
                          Beror på vad du jämför med.
                          Det står ju redan - dvs de flesta andra L-malar

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...