Neontetra, guppy & patry

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus1010
    • August 2017
    • 35

    Neontetra, guppy & patry

    hej, har några frågor jag skulle bli glad att få svar på:

    1. Jag har inom kort patry, guppy & neontetra i 60l-akvarium, har läst att neontetra äter yngel. Tror ni det är kört att ha dessa tre arter ihop & få yngel hos guppy & patry?
    kommer inte separera på ngt sätt.
    i samma akvarium alltså. Vad bör jag isf tänka på?

    2. Vet att neontetra är svåra att föröka, men föder dessa tre levande yngel el Rom?

    3. Jag har inte tänkt göra det men alltid funderat på vad som händer om man skulle håva i. Lite små spihg el liknande från sjön & lägga i akvariet?
    är det för sjukdomar & liknande man inte gör det? Hur stor risk är det?

    jättetacksam om jag fick hjälp
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Hejsan. Du kan räkna med att både guppy, platy och neontetror äter yngel om de får chansen. De äter tillomed gärna upp sina egna ungar... så är inte akvariet fullt med växter brukar knappast några yngel alls klara sig.

    Neontetran lägger rom, medan guppy och platy föder ungar.
    Senast redigerad av Lilla Damen; 13 August 2017, 10:54.

    Kommentar

    • marcus1010
      • August 2017
      • 35

      #3
      Ok tack för svaret!
      synd bara. Har inte massa växter & akvariet är endast på 60l
      får försöka sätta in mer växter då. El hur gör jag annars bäst?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Om man skall odla fisk bör man ändå ha utrymmen för att dra upp dom. Så om du vill odla fisk, skaffa fler akvarier

        Annars - trivs med de fiskar du redan har och har du tur kanske något yngel klarar sig
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • marcus1010
          • August 2017
          • 35

          #5
          Vill inte odla massor utan mer bara önskar att det kan bli ngn avkomma el två som tar efter när de äldre kilar vidare. El att det kan vara möjligt iaf. Men får väl vänta & se bara.
          tack

          Kommentar

          • Lilla Damen
            • February 2008
            • 2649

            #6
            Fånga du upp eventuella yngel och ha dem i en annan burk... i alla fall i ett par tre veckor (annars lär det inte nog inte bli några som överlevare till vuxen ålder) ...

            Kommentar

            • marcus1010
              • August 2017
              • 35

              #7
              Men varför läser man på så många ställen att dessa arter ynglar av sig galet mkt?
              jaja hoppas att jag får ett par bebisar iaf. Ska isf försöka fiska upp dem

              Kommentar

              • Lilla Damen
                • February 2008
                • 2649

                #8
                Ja, de ynglar ofta... men för att ynglen inte ska bli fiskmat behöver de oftast räddas undan föräldrarna. Lycka till .

                Kommentar

                Arbetssätt...