scalarer som bits

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farfarello
    • February 2009
    • 17

    scalarer som bits

    Upptäckte att en av mina scalarer hade fått väldigt tråkiga fenor imorse. De var liksom "trasiga". Jag for till djuraffären och de rekommenderade medicin mot sammetssjuka/vita prick så jag började medicinera idag. Nu ser jag dock att den andra scalaren är väldigt aggressiv mot den sjuka och vill bitas. Kan detta bero på att den är sjuk och vad ska man i så fall göra? Jag tog upp den aggressiva fisken och satte den i en fiskskål tillsvidare och funderade på att åka och köpa någon typ av plexiglas imorgon för att skärma av akvariet i 2 delar.. Låter det vettigt i den här situationen eller är det någon som har något råd hur man ska göra? De har varit väldigt kärvänliga mot varandra innan och till och med lagt ägg..
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

    #2
    Scalarer kan vara ganska elaka även mot friska individer. Har fiskarna möjlighet att gömma sig bland tex växter?

    Jag hade gjort tvärtom. Plockat upp den sjuka och behandlat den i fiskskålen (det kan ju tillomed vara så att den drabbats av något som är smittsamt)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hur många skalarer har du?
      Skalarer är revirhävdande och av sådana fiskar är det ofta svårt att ha ett par (om det inte är ett par)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Farfarello
        • February 2009
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Hur många skalarer har du?
        Skalarer är revirhävdande och av sådana fiskar är det ofta svårt att ha ett par (om det inte är ett par)
        Det är ett par jag har. De har trivts jättebra tillsammans fram till nu så jag tänkte om den ena beter sig aggressivt pga att den andra är sjuk och svag?

        Den sjuka fisken är lite för stor att ha i skålen, den som är aggressiv är mkt mindre så det var därför det kändes bäst att flytta den tillfälligt. De har mkt växter att gömma sig ibland också.

        Kommentar

        Arbetssätt...