Tips innan köp av ínvånare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus1010
    • August 2017
    • 35

    Tips innan köp av ínvånare

    Hej

    Jag har för en vecka sedan tagit över ett akvarium på 105 liter. Det medföljde 2st invånare varav 1st är en mal tror jag. Ligger mest på botten & suger. Ist är orange & skulle vara ngn typ av städare också fick jag reda på.
    Flytten gick bra & de verkar ha anpassat sig & må bra. Inte dött i alla fall.
    Det gick lite hastigt så inredningen kommer ändras lite inom kort. Lite fler växter, fick några väldigt små med.
    Men jag har några frågor nu innan jag köper el gör ngt galet.

    1. Jag har en jättefin rot hemma från naturen jag vill lägga i akvariumet för den jag fick med är inte så rolig. Jag vet att den måste kokas & göras ordentligt ren innan vilket jag nu gjort, men den sjunker inte. Hur löser jag det?

    2. Inför köp av fiskar har jag läst på en del nu att jag ska ta en sort åt gången osv.
    Men vilka sorter för detta relativt lilla akvarium är lämpliga? Hade tänkt mig typ 3 sorter totalt kanske 5 av varje.
    Mina önskemål är att de är:
    - enkla att sköta.
    - inte äter upp varandra
    - att de lätt kan föröka sig vilket vore jätteskoj
    - som trivs i samma vatten

    3. Jag fick som sagt med 2st 'städare' men vill ha så många som är bäst, så det hålls fint.
    Hur många är lämpligt?
    Vad behöver jag mer & vad är det jag har?

    4. Vad är skillnaden på algätare, bottenätare samt snäckätare?

    5. Finns det ngn snäcka som är bra på att hålla rent jag kan köpa?

    6. Kan man ha en groda i akvariumet & isf behövs land till den?

    7. Vart i Göteborgsområdet är bäst att införskaffa fiskar mm? Bra duktig personal samt friska fiskar?

    8. Hur ska pumpen sättas? Precis så den sprutar vid vattenytan så det blir rörelse där? Eller riktad helt under ytan så det blåser nedåt? Nu sitter den så halva pipen är ovan vatten & halva under....typ


    Till helgen blir det av att köpa. Då har det stått igång i drygt 2 veckor. All inredning & pump följde ju med så bör väl ha hunnits bilda tillräckligt med bra bakterier osv. Ej gjort rent pumpen som följde med efter tips jag fick.


  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hej!
    1. är det en rot du plockat själv i skogen som inte legat i vatten tar det nog 10-20 år innan den sjunker! Vill du plocka själv så ska du ta grenar istället (från lövträd) dessa sjunker eftersom grenarna är så tunna och ger inte så stor flytkraft!
    2. välj små fiskar och jag tycker inte man ska välja fisk som lätt ynglar av sig eftersom det lätt går över styr och blir överbefolkat.
    3. det räcker bra med de du har eftersom karet är litet. (jag har inga alls och det funkar bra det också!)
    4. Algätare äter just alger. bottenätare ex. pansarmalar bökar efter mat på botten. snäcktande fisk typ kulfisken äter snäckor och måste få snäckor för att inte näbben ska växa för lång, inte en lämplig fisk i ett sällskapskar.
    6. Grodor äter upp fisken!
    8. pumpen ska helst sitta så du får en bra rörelse på ytan så vattnet syresätts effektivt.
    9. Lycka till
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      #3
      Hej!
      1. Det bör vara en rot från ett lövträd.
      7. Det finns flera bra affärer i Gbgområdet.
      Jag gillar : Nols Ciklidhobby, Herkules zoo, Godhems zoo, Stork zoo, Tropakvarieimport och Ciklidhuset alla affärerna har kunnig och engagerad personal, lite beroende på vad du söker.

      /Johan
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • Tyko
        • April 2015
        • 279

        #4
        Hej!
        1. Det beror på varifrån roten kommer, har den legat på botten av en sjö en massa år verkar det inte spela någon större roll vad det varit för träd (jag använder tallrötter utan problem). Lägg den i vatten några veckor sen kan du känna och lukta på den, den ska fortfarande vara hård utan flagnande yta och ska inte lukta illa.
        2. Det blir väldigt många kombinationer att välja på... Vet du vad du har/ska ha för vatten?
        3. Det beror på hur mycket du matar, mängden ljus, växter med mera. Jag skulle börja så där och se hur det går.
        6. Grodor blir nog problematiskt, du kan kanske ha dvärgklogrodor, men läs på noga först.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Tyko
          Hej!
          1. Det beror på varifrån roten kommer, har den legat på botten av en sjö en massa år verkar det inte spela någon större roll vad det varit för träd (jag använder tallrötter utan problem). .
          Jag har faktiskt flera gånger träffat på gamla rötter som helt klart har haft en negativ effekt på fiskarna så jag är idag i alla fall lite försiktig med vad jag väljer.

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Tyko
            • April 2015
            • 279

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag har faktiskt flera gånger träffat på gamla rötter som helt klart har haft en negativ effekt på fiskarna så jag är idag i alla fall lite försiktig med vad jag väljer.
            Ja man får vara lite försiktig och hålla koll på dem, att de kommer från en ren och näringsfattig sjö har säkert hjälpt mycket för mig. Fördelen är ju att det ofta finns mer att välja på och större storlekar än i affärerna (iallafall här i Falun).

            Kommentar

            Arbetssätt...