hungriga fiskar och vissnande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helen111
    • July 2017
    • 24

    hungriga fiskar och vissnande växter

    Hej!
    Nu har jag precis välkomnat fiskar till mitt nystartade 54-liters akvarium och tycker faktiskt själv, lite överraskande, att det är lika roligt att titta på dem som min lilla dotter tycker
    Nu till problemet; jag har gett ytterst lite mat till dem enligt allas instruktion (fick hem dem igår, har matat pyttelite igår och idag) men vad gör man när några fiskar verkar ta för sig av maten innan alla ens har förstått att det bjuds? De som finns i akvariet är 11 Neontetror, 5 Zebrafiskar, 1 Mal och 2 Svärdsbärare. (Enligt zooaffär var det ok att starta med dessa och detta antal.) Neontetrorna har hittills inte riktigt hängt med när det är matdags utan det är zebrafiskarna som har varit snabbast på maten, och på en sekund är ju allt borta! Tycker att alla fiskarna verkar hungriga (förutom malen) men gissar att det alltid ser ut så..?
    Ett annat problem är växterna, efter en dryg vecka så ser de allmänt trista ut och börjar bli bruna i kanterna. Vet inte vad det är för sorter, men finns det några riktigt säkra växter att köpa? (Gav växtnäring när jag fyllde på vattnet för en vecka sedan, ska det upprepas kanske?)
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vad är det för växter?
    Vad har du för ljus?

    En frisk fisk skall vara hungrig (utan att för den skulle alltid behöva mat)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Helen111
      • July 2017
      • 24

      #3
      Jag vet tyvärr inte vad växterna heter (hittar inte heller bild+namn här på nätet) men i zooaffären hjälpte de mig att plocka ihop dessa. Några längre bak i akvariet som hon i affären trodde skulle bli bra men som växer lite över vattenytan med de översta bladen (stora blad) och så ett par lägre varav en flikig som är den som tycks klara sig bäst. Verkligen svårt att veta vad som är bäst och vad som krävs som nybörjare och då förlitar man sig ju fullkomligt på expertisen i affären. I akvariet sitter en lågenergilampa tror jag (15 w , effekt 220-240). Köpt akvariet begagnat och den sitter i sedan dess. Kanske ska det vara lysrör i stället?
      Bra, hungriga fiskar är välmående fiskar då :-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ett lysrör (rör eller LED) är definitivt bättre än en lampa.
        Sedan vad man behöver i början är snabbväxande växter som inte kräver så mycket ljus.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Delta2004
          • November 2016
          • 77

          #5
          Hej,
          jag kan ha fel, men JBL i sitt växthäfte inte rekommenderar att använda växtnäring under de första 4 veckorna. De skriver att växter i början vänjer sig till nytt miljö och inte ta upp näring i sama omfattning, man göder alger då.
          Kan dina bruna blad vara alger?
          Tillsatt du bakteriekultur vid starten för att hjälpa filtret? Det känns att du har nu "fullt" med fiskarna i din 54-liters från start. Jag startade utan bakteriekultur, men då med bara 11 neoner i en 180-liters. Det finns dock många åsikter om det :-)
          Lycka till!

          Kommentar

          Arbetssätt...