Pump ok? Inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helen111
    • July 2017
    • 24

    Pump ok? Inredning?

    Hej!
    Nu har jag efter en del om och men startat mitt 54-liters akvarium och har lagt i grus, planterat växter och hällt i vattnet. Jag har haft i medlet som renar kranvattnet, växtnäring samt ektozon. (En dos av allt.) Nu uppstår några frågor:
    - Hur vet jag att filtret fungerar som det ska? Det kommer lite bubblor och jag ser att det rör sig lite i vattnet, men det är inte så mycket att växterna svajar precis.
    - Om jag vill ha t ex en vanlig kruka av lera i vattnet för fiskarna att gömma sig i, kan jag köpa en i vanlig affär och tvätta noga med varmt vatten? Kan jag plocka vanliga stenar t ex vid stranden och tvätta noga och lägga i?
    - När kan fiskarna få komma i anser ni? Läser och hör olika överallt. I zoobutiken sa de efter minst en vecka, på andra ställen läser jag om efter någon dag.
    Helén
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det för pump? Hur starkt trycket är ser man ju genom att ha utblåset nära vattenytan.
    Vanlig lerkruka är helt OK. Stenar vid stranden är helt OK.
    Hur snabbt man kan lägga i fisk beror på vilka vattenvärden man har och vilka fiskar man lägger i. Jag lägger alltid i de första fiskarna efter 1 dag. Det viktiga är att man den första månaden bara har väldigt få fiskar (som skall var en tålig art) samt att man matar mycket försiktigt.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 29 July 2017, 22:01.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Helen111
      • July 2017
      • 24

      #3
      Tack för svar Kjell.
      Ja du.. pumpen följde med det begagnade akvariet så jag vet inte riktigt vad det är märke eller modell eller så. Tänkte mera om det går att säga hur det ska se ut i akvariet när den är på men det kanske är svårt att säga något generellt om det. Vad bra att stenar är ok (även lerkruka, eller är det ett stort NO..? :-) )
      Zooaffären ska få guida mig i hur många och vilken sorts fiskar jag ska starta med tänkte jag och det här med maten ska jag tänka på.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det var förstås OK (ändrat nu )
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...