Lite för kort akvariebänk, gör det något?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helen111
    • July 2017
    • 24

    Lite för kort akvariebänk, gör det något?

    Jag är strax redo att sätta igång ett akvarium (utan ram) på 54 liter och har ett litet stabilt bord i trä som jag tänkt använda. Bordet är 7 mm för kort, alltså är det drygt 3mm på varje sida som akvariet sticker utanför. Detta är ingen fara eller? Ska jag ändå använda ett underlägg under, eller gör det någon skillnad att bordet är något för litet? (Ursäkta kanske något dumma frågor..!)
    Senast redigerad av Helen111; 24 July 2017, 20:02.
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    #2
    Om ditt akvarium är helglasat och utan kantskydd skulle jag inte ställa det på en för liten bordsskiva. Glaset är mycket känsligt för slag mot kanterna, du kanske kan lägga en något större skiva uppe på ditt bord.

    /Johan
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Helen111
      • July 2017
      • 24

      #3
      Tack för ditt svar!

      Kommentar

      • Helen111
        • July 2017
        • 24

        #4
        Om det "bara" handlar om att glaset är känsligt för slag så tror jag det ska gå bra ändå eftersom akvariet står i ett hörn där den ena kortsidan är mot väggen och den andra är mot en soffgavel. Så det borde på det viset inte bli utsatt för slag tänker jag.

        Kommentar

        • Jimmy.P

          • August 2015
          • 28

          #5
          Kan bara gå till mina egna barn som gör alla möjliga aktiviteter i soffan med följd att soffan rör på sig hella tiden. Så jag hade intet vågat ställe ett akvarium mot soffgavlen med stor risk att det går sönder.
          Men bedömer du att det kan funka hemma hos er så går det säkert bra. Men hade nog ändå lagt en skiva under som är lika stort som akvariet för att känna mig mer säker.

          /Jimmy

          Kommentar

          • Helen111
            • July 2017
            • 24

            #6
            Tack för svar du också Jimmy! Det är väldans vad mycket man måste tänka på hela tiden och jag är bara i början... :-) Är lite ivrig i att komma igång men jag får kanske trots allt överväga något annat alternativ då.

            Kommentar

            • fisheye
              • November 2010
              • 488

              #7
              Hej,
              Håller helt klart med Jimmy, även om jag sett mycket mer avancerade avsteg. I ett fall var det i ena kanten över 5 cm utanför bordet! Men erfarenheterna av en läcka på ens 5-10 liter vatten kan du gott bespara dig med lite tålamod!:-)

              Sedan är det kanske bra att påminna om att även ha ett liggunderlag under helglasakvaium.

              Kommentar

              • Helen111
                • July 2017
                • 24

                #8
                Tack "Fisheye" för tankar från dig också.
                Om jag nu behåller bordet och skaffar en skiva att lägga under (med ett liggunderlag emellan) : måste alltså skivan vara exakt lika lång som akvariet, kan det inte vara något längre? Och vilken typ av skiva rekommenderar ni, ni som kan..?

                Kommentar

                • fisheye
                  • November 2010
                  • 488

                  #9
                  Skivan behöver inte vara exakt. Jag skulle säga att det finns en viss fördel med att ha den åtminstone några cm större.
                  Materialet: Massivt trä är att föredra. Spånskiva är inte så bra eftersom den drar åt sig fukt (och någongång kommer det spillas lite vatten...). Om du går till något byggvaruhus (bauhaus, hornbach eller liknande) så kan man ofta fråga efter spillbitar från köksbänkar. De kan även vara villiga att såga upp den efter dina önskemål.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Jag skulle inte oroa mig att det sticker ut så pass lite när det är ett så litet akvarium. risken är väl bara att det är lättare att stöta karet där det står ut. Jag har mdf skiva under mitt kar och det absorberar vatten mycket lättare än spånskiva men det funkar bra bara man målar och i mitt fall även lackat.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Helen111
                      • July 2017
                      • 24

                      #11
                      Tack för fler synpunkter!
                      Har varit på jakt efter ett annat bord idag men de flesta har någon slags fanér och det är väl inte så bra heller gissar jag. (Känsligt mot väta och då kan det väl bli "bubblor" som i sin tur kan påverka akvariumet även om det är ett liggunderlägg emellan, eller....?) Har också tittat på div skivor i trä men de verkar gärna "slå" sig lite och det verkar ju inte heller så bra. Har inte haft möjlighet kolla på bänkskivor ännu, annars låter ju det smart.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...