Begagnat akvarium som fått ny silikon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helen111
    • July 2017
    • 24

    Begagnat akvarium som fått ny silikon?

    Hej!
    Jag är helt nybörjade på området akvariefiskar men har nu köpt ett på 54 liter som jag och min 4-åring ska starta lite lätt med. Jag har köpt akvariet begagnat och har upptäckt att det ser ut som att det är gjort något med silikonet längs bottens utsida eftersom det har fastnat papper där (som när något är nymålat och man sätter det på papper innan färgen är torr.) Jag har ställt karet fyllt med vatten över natten och jag kan inte se att något har läckt ut. Är det då sannolikt att det inte är någon fara med att använda det? (Säljaren säger att de inte har gjort något med akvariet även om jag alltså tycker att det ser ut så.) Jag vet inte hur gammalt akvariet är och inte heller hur länge det har stått tomt (förmodligen ska man inte köpa ett sådant då kanske, nybörjarfel..?) men silikonet känns inte vare sig torrt eller hårt i alla fall.
  • Jimmy.P

    • August 2015
    • 28

    #2
    Har du någon bild på det? En del akvarium har papper på undersidan kanske är en bitt från det som är kvar?

    Kommentar

    • Helen111
      • July 2017
      • 24

      #3
      Tack för svar! Det verkar inte som att jag kan lägga till bilder här tyvärr. Men längs hela bottens kanter på yttersidan är det som ett tunnare ljust papper som sitter fast.

      Kommentar

      • Jimmy.P

        • August 2015
        • 28

        #4
        Då tror jag inte du behöver vara orolig.
        mistänker att det är ett nybörja start kit du köpt och under dom ligger det ett papper. Det ska gå en jämn och fin svart silikon om det är original vilket jag tror det är.
        Så det ska inte vara någon fara.
        lycka till med erat första akvarium och läs gärna artikeln som finns här på sidan hur man startat upp ett akvarium
        så kommer ni ha många roliga timmar framför era fiskar.

        Kommentar

        • Helen111
          • July 2017
          • 24

          #5
          Jag tror jag vågar chansa på att det ska gå bra då :-) Det där med underlägg under akvariet, är det något som är bra eller inte bra? (Tänker ett avklippt äldre liggunderlag, är det bra eller inte bra?) Tycker att det står lite olika, en del skriver att det motverkar spänningar i glaset medan det på andra ställen står att det kan orsaka just det . Kanske behövs det inte när akvariet inte är störrre än 54 liter?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Helglas ska ha matta/liggunderlag mellan akvarie och bänk! Ramakvarier behöver det inte eftersom bottenglaset vilar på ramen!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...