Aquael eller juwel kit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Aquael eller juwel kit?

    Hej
    Jag kapar min kompis konto ett slag för att ställa en liten fråga
    Jag tänkte för skojs skull skaffa ett enkelt akvarium till köket och är helt nybörjare men fastnar så klart redan på valet av akvarium.
    Vill inte lägga enormt mycket pengar på avancerad utrustning utan bara något enkelt så har kollat på akvarie paket där allt följer med och har hittat dessa två:
    http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...kvarier/573227 och https://www.cyberzoo.se/akvaristik/a...ariepaket.html

    De kostar i princip lika mycket och har hört att juwel är något av de snyggare man kan skaffa sig men slöjstjärtstösen har haft problem med sitt juwel, pumpen har ska ha dödat diverse fiskar, ljuset har inte varit snyggt, växter har inte tagit sig (kanske pga ljuset) och locket hon har över ska ha gått sönder /blivit fult fort. Men om man läser på zoopet och andra ställen ska aquaels värme grej vara väldigt opålitlig och ljuset har de flesta bytt ut för det inte sett bra ut. Så jag är ganska klyven

    Vilket paket tycker ni i helhet är bäst/mest prisvärt för en nybörjare?
    Sen om ni har någon åsikt om något om företagen får ni gärna dela med er av det me

    /Newbie
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det handlar nog främst om tycke och smak så du skall nog inte bry dig så mycket om andras smak för det är ju din smak som det handlar om här.
    Alla lågprispaket är absolut funktionsdugliga men inte mer (man får vad man betalar för). Pumpen handlar ju mer om vad man har i akvariet - har man en billig pump så kan man inte ha så stora fiskar, trivs man inte med belysningen så är det ju bara att byta rör etc.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det handlar nog främst om tycke och smak så du skall nog inte bry dig så mycket om andras smak för det är ju din smak som det handlar om här.
      Alla lågprispaket är absolut funktionsdugliga men inte mer (man får vad man betalar för). Pumpen handlar ju mer om vad man har i akvariet - har man en billig pump så kan man inte ha så stora fiskar, trivs man inte med belysningen så är det ju bara att byta rör etc.
      Det är sant, men just för jag inte har någon erfaren het har jag ganska lite åsikter eller smak...
      Vill köpa något som är bra från början utan att behöva köpa till saker för att inget som ingår "klarar biffen". Blir bara dyrare i längden att köpa något dåligt (av erfarenhet i andra sammanhang)
      Men om båda ligger på samma nivå får det bli att kolla pris och design lite mer noga.

      tack för hjälpen!
      /newbie

      Kommentar

      Arbetssätt...