växtakvarium med guppy - hur går man tillväga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    växtakvarium med guppy - hur går man tillväga?

    Hej!
    Jag har under flera perioder försökt hålla platy/tetror/svärdbärare/mollys utan att ha någon lycka alls. De bara dör
    Mina första misstag var i stort sätt att inte läsa på något men det senaste året börjar detta bli väldigt frustrerande då jag gör enligt konstens alla regler.
    Nu har jag haft slöjstjärtar ett tag som mår super (trotts mindre problem) och bara blir större och större så nu tänkte jag mig köra igång ett mindre projekt för att se om jag inte kan lyckas föda upp lite guppy också. Så här kommer en drös med frågor för att helt enkelt ge mig själv hyfsat bra start

    Planen nu är att börja med att sätta upp ett växtakvarium och låta det växa till sig ordentligt innan jag tillsätter fiskarna för att se till att det finns ordentligt med gömställen för de små.
    Då jag har väldigt små förhoppningar med att lyckas är budgeten minimal.Ska ta en ikea back som jag endå har liggandes hemma och lite sjösten som start.

    Pump är lite mer oklart.
    Jag har en gammal grej som ligger, ett typiskt litet innerfiler som säkert är äldre än mig själv som jag skulle kunna använda eller en cirkulations pump som jag kan bygga något av, king of DIY på Youtube har en massa sånt för sig.
    Alternativet skulle annars vara att köpa ett sponge filter (tror det heter billifilter på engelska) då jag har en syrepump hemma och har misstankar om att syrenivån kanske inte varit så bra i tidigare akvarium. Men det kanske inte behövs om man får fart på växterna? Kan det vara motverkande för växterna?
    Vad skulle ni ha sattsat på?
    Sponge filter ska ju vara bra för ynglen då de inte sugs fast och då det kan fastna näring i filtret men det kan ju även vara en onödig kostnad att införskaffa sådant om jag kan lösa det med saker jag har hemma...

    sen till själva växt biten
    Vad behövs för näring till ett växt akvarium?
    Jag gissar på att jag köper någon växtnäring men sen?
    Har hört att massor använder sig av CO2 men jag har aldrig stött på det innan även om man har mycket planterade växter. Jag kan hela fotosyntesen så varför man tillsätter har jag inga problem med, men är det nödvändigt? Att sätta upp en stor anläggning är inte aktuellt. Stötte på CO2 tabletter som man kan tillsätta, ska jag satsa på sådana? Fiskarna kommer ju sedan att producera lite mer CO2 men ska man endå fortsätta tillsätta co2 efter att man införskaffat fiskar?

    Sen är det ljus. Vad för ljus ska jag ha för att optimera för växterna? Jag hittade en led lampa på ikea som heter VÄXA som verkar vara bra: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50317474/ m. Gäller bara att hitta en lampa som kan hålla den... Hittade även den här http://guldfisken.se/produkt/boyu-led-cl-2l3/ som kanske kan vara något men står inte så mycket om hur växterna gillar det ljuset eller inte.
    Vad tror ni kan passa bäst i slutändan?

    Vilka växter jag i slutändan väljer tänker jag att jag kollar här på zoopet innan jag väl drar till affären så där behöver jag nog inte så mycket hjälp.
    Fiskarna ska väl heller inte va några problem, men har ni något speciellt jag ska tänka på?

    Är tacksam för hjälp/tips och trix/ basic info som jag troligen missat då jag inte ens kan hålla liv i de tåligaste fiskarna som finns...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det viktigaste är nog att man skaffar guppy av bra stammar. Försök gärna välja en sort som mycket påminner om naturformerna. Sedan om man bara byter vatten hyfsat så brukar det rulla på utan problem i många generationer (guppygenerationer)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Du kan inte hålla liv i de tåligaste fiskarna säger du? Ja du nåt måste ju vara galet som du gör men vad...? Grundregler är väl att INTE mata för mycket, ha fungerande filter som får gå ifred tills det verkligen är i behov av rengöring, byta 25-50% vatten ett par ggr per månad, inte rota runt i karet då och då.

      Filtrering av små och medelstora akvarier funkar ju bra med luftdrivna filter (jag har en fäbless för dessa och driver akvarier upp till 200L med luft) så ett litet spongefilter är ju perfekt om du dessutom vill ha yngel och min erfarenhet är att dessa spongefilter klarar hårt belastade kar (lite mycket fisk och mat).

      Växtkar och guppyodling skulle jag inte kombinera och dem där co2 tabletterna skulle jag aldrig våga använda pga svajjande ph och fisk som tar skada!

      Du får väl lägga upp grejer på det om du gör nåt av de här planerna!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • SlöjstjärtsTösen
        • February 2016
        • 131

        #4
        Jag tror inte problemet har legat i förmycket matning eller vattenbyten då jag följt de instruktioner som finns på zoopet, men jag ska va lite mer noga denna gång just in case.
        tror mer på sjukdomar och dåliga gener då många av mina fiskar inte växt till sig något och många av dem har magrat av rejält innan de väl dog. Köpte från ett halvtaskigt ställe första gången så kan fått med någon skit där som smittade ner alla andra fiskar jag senare tillsatt i karet.

        Filter har ju också det varit lite sådär, hade senast ett juwel innerfiler som lyckades ta kål på 3 olika platys för de fick för sig att lirka sig in i det och innan det hade jag bara några små luftdriva saker utan biologisk filtrering. Men man har ju lärt sig en del på 5 år.
        Sen hade jag förut ett väldigt högt akvarium så kan vara så att syrehalten i akvariet var sådär så kör på en lägre bytta den här gången

        Insåg att om man sätter in en syresten/luftfilter så tillsätter ju det på sitt sätt Co2 i vattnet så har nog börjat luta åt de istället. Sen som du säger åhein så läste jag också om svajande ph värden så har lagt ner iden med tabletter. Sen hittade jag uttrycket ghost feeding som jag tänker att man kan använda som "billig" växt näring innan jag tillsätter fiskar (ghostmatning är helt enkelt att man matar för att få igång filter med bra bakterier innan man tillsätter fiskar och jag tänker att det borde funkar för växterna också)

        Sen inser jag att jag kanske inte riktigt har koll på definitionerna, jag tänkte mer ett väl planterat kar för att ynglen ska ha någonstans att gömma sig och då jag även haft problem med växter ville jag börja i den endan för att åtminstone få ordning på en bit innan jag försöker med nästa. Vad är det för skillnad på ett väl planterat kar och ett växtakvarium?

        Just nu sitter jag fast på en annan ort pga sommarjobb så kommer dröja några månader innan jag väl kan starta upp allt men tänkte att det ger en bra tid att planera och kolla upp saker istället för att dyka huvudstupa in i något

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag körde t.ex. ett 17 liters akvarium i mer än 5 år utan filter (dock fungerade ju växterna i sig som filter) och utan att göra något vattenbyte. Det funkade i några guppygenerationer men till slut var stammen så inavlad så de började dö ut.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...