Guppyn tar över

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NannaB
    • April 2017
    • 6

    Guppyn tar över

    Snälla hjälp mig, mitt lilla fina akvarium 60 liters böjar likna centralstationen i rusningstid.
    Mina 3 Guppys Endlers Blue Japan, är nu minst 20 och de andra invånarna ligger mest i buskarna, det är Galaxy rasbora och erythromicron som jag väldigt gärna vill ha kvar.

    Jag har funderat på någon större fisk som kan hjälpa mig att hålla nere beståndet, för mina Galaxy Rasbora har också börjat föröka sig. Verkar vara ett bra akvarium jag har
    Men i alla fall så är jag osäker på vilken större fisk jag i så fall skulle kunna ha? Det måste vara en som är hungrig och inte är en stimfisk.

    Jag vill ju väldigt gärna ha kvar mina andra små fiskar, men jag måste nog erkänna att Guppy var ett fel köp, jag blir helt stressat av mängden nya fiskar och jag har inte plats för flera akvarium.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Normalt sett så brukar ett akvarium bli "mättat" om det blir för trångt och fiskarna slutar reproducera sig.
    Är svårt att släppa ner en rovfisk för då ligger säker galaxyna också i farzonen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • NannaB
      • April 2017
      • 6

      #3
      Tack så mycket Kjell, men så verkar inte vara fallet här. De bara spottar ur sig yngel.
      Kanske är det så att jag måste skaffa mig ett nytt akvarium, jag vill inte heller släppa ner en rovfisk till mina rasbora, jag har ju också lite räkor kvar, dem vill jag gärna behålla.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja, ytterligare ett akvarium är inte fel
        Men som sagt - så småningom så brukar de sluta med att producera yngel när det blir för trångt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • NannaB
          • April 2017
          • 6

          #5
          Får se om jag kan skaffa mig ett litet nano och så ha en kampfisk eller nått, så kan han väl hjälpa mig om det blir för mycket yngel.
          Finns det andra "trevliga" icke stimfiskar som kan gå i ett eget litet akvarium och hjälpa om beståndet blir för stort?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Det är alltid lite svårt att blanda fiskar i ett litet akvarium och speciellt om den ena arten skall var en rovfisk. Nästan alla tetror är ju rovfiskar, men de är ju också stimfiskar. Finns en del små malar som är rovgiriga.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • NannaB
              • April 2017
              • 6

              #7
              Tack så mycket för svar Kjell
              Jag löste det, alla Guppy fick flytta till ett annat akvarium. Så nu är det lugn och ro.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Bra idé
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...