Har jag för få fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dexter84
    • May 2017
    • 42

    Har jag för få fiskar?

    Hejsan. Har nyligen fått ta över ett 200 liters akvarium vilket är mitt första, blev lite hastigt utan att jag visste ett skvatt om fiskar och akvarium.
    Men börjar få koll ny på allting, men undrar om jag kan ha för få fiskar? :/ har förhoppningsvis lyckats leta fram dom jag har då förra ägaren inte visste någonting och bara haft det 1 månad.
    Dom jag har är:
    8 st Kardinal-tetror
    2 st Australienska regnbågsfiskar
    2 st Röda regnbågsfiskar
    5 st Corydoras
    1 st Ancistrus mal
    1 st Kuhlii ål

    Vad jag förstått det som bör man ha fler Kardinal Tetror och minst 6 st Corydoras? även fler regnbågsfiskar för alla dessa är vana att leva i stim?
    Och vilka andra sorters fiskar skulle ni blandat ihop med dessa?vill gärna att det ska vara så naturlig miljö för dom som möjligt
    Men kommer vänta ett tag tills man blivit mer van och tänkte även göra om allt i karet, med nytt grus/växter o köra lite mer " Aquascaping miljö"

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag hade definitivt inte skaffat fler arter, däremot som du skriver gärna lite fler av de arter som du har. Men skaffa definitivt inte fler innan "ombyggnaden" är klar och det har gått en lång tid därefter.
    Sedan förstår jag inte varför du skall göra om hela akvariet efter en månad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dexter84
      • May 2017
      • 42

      #3
      Ok, är det så att det blir för rörigt eller går dessa inte ihop med fler arter?
      Nä presis, planen är att göra detta i samband med "ombyggnaden".
      Tror du missuppfattad mig ska inte göra om karet efter en månad. Ägaren innan hade ägt det i en månad. Men att jag ska göra om det iallafall i sommar är ett måste, dels är gruset inte tillräckligt finkornigt för malarna vad jag förstått det som, sen fick jag inte så mycket med, 2 små växter och 1 sten samt 1 rot. Nu har jag letat egna stenar i naturen (kokat osv) och lagt i samt en fredskalla som lär dö om några månader. Har ganska långt till närmaste butik och känns som ska jag ändå köpa växter kan jag lika gärna göra om allt och plantera.Ytter filtret är dock riktigt igengrott med bakteria, så att byta grus borde inte vara för dumt sen?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        OK - men köp absolut inte fler fiskar innan en bra tid har gått efter ombyggnaden.

        HTML-kod:
        Ok, är det så att det blir för rörigt eller går dessa inte ihop med fler arter?
        Både och
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dexter84
          • May 2017
          • 42

          #5
          Jag förstår, hur lång tid då?
          men hur gör folk som köper ett nytt akvarium som inte ens har ett filter med bakterierna och vad är skillnaden på att dom nuvarande fiskarna får en ny miljö mot fiskarna från butiken?
          Känner ändå att det borde gå med nån mer art :/ vore iallafall trevligt. Både ålen och malen är ju nattaktiva så så många aktivt simmande arter har jag ju inte

          Kommentar

          • Marten64

            • July 2012
            • 1020

            #6
            Ursprungligen postat av Dexter84
            Jag förstår, hur lång tid då?
            men hur gör folk som köper ett nytt akvarium som inte ens har ett filter med bakterierna och vad är skillnaden på att dom nuvarande fiskarna får en ny miljö mot fiskarna från butiken?
            Känner ändå att det borde gå med nån mer art :/ vore iallafall trevligt. Både ålen och malen är ju nattaktiva så så många aktivt simmande arter har jag ju inte
            Många som kör igång ett nytt akvarie tillsätter bakteriekultur på flaska (vet ej hur det fungerar för jag har aldrig provat). Annars är det inte ovanligt att man får brottas med alger i en till två månader innan det blivit balans i karet.

            Alla miljöombyten, omändringar och flyttningar oroar fiskarna och kan orsaka stressrelaterade sjukdomar, vilket dina Regnbågar är känsliga för. Det är en god anledning till att färdigställa så mycket som möjligt innan du köper hem fler fiskar.

            /Johan
            / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Dexter84
              men hur gör folk som köper ett nytt akvarium som inte ens har ett filter med bakterierna
              Då startar man med väldigt få fiskar (betydligt färre än vad du har) sedan kan man som Marsten64 skriver något påskynda förloppet med bakteriekultur

              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Dexter84
                • May 2017
                • 42

                #8
                Ok tack för svaren. Jo men förstår att dom kan bli stressade, får väl låta karet vara ett tag, men hoppas att dom jag har ska yngla av sig sen så får nog bli på det viset
                Men verkar som jag behöver byta vatten oftare nu i början? gjorde ett vattenbyte för 2 dagar sen men dum som jag e lät ja pumpen fortsätta gå så ytterfiltret fick in massa luft, sen tog det 1 timme att få igång flowet igen efter att ha tryckt på pump knappen 100 gånger så blev karet fyllt med partiklar... oh igår såg ja ena min röda regnbågsfisk naffsa på sidan av den andra, dom har inte varit helt röda direkt innan men idag har jag 1 rödare och 1 mer silvrig då all färg är nästan borta... antar att det är stress relaterat? dock så har dom andra 2 svenska flaggan regnisarna inte gjort så. Och alla fiskar verkgar pigga, idag är dom dock lugna och vattnet samt karet ser bättre ut.
                Många frågor nu
                Senast redigerad av Dexter84; 08 May 2017, 12:05.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Man skall inte behöva byta vatten oftare i början
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...