Filterbygge, pumpstorlek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lord Pingu
    • April 2017
    • 6

    Filterbygge, pumpstorlek.

    Hej på er gott folk, jag är ny här. Jag har ca 760 frågor inför uppstart av akvarium men jag tänkte att jag får börja i någon ända.
    Jag hade ett litet 54liters akvarium när jag var liten parvel men det är många, långa år sedan nu. Förhoppningsvis blir jag matte till ett kar på strax över 200 liter inom överskådlig framtid. Detta hade jag tänkt bygga en egen bakgrund till och enligt https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=175 så skall det även gå bra att bygga ett eget filter. Det kommer ju bli perfekt att placera i ett hörn bakom hemmabygget. Eftersom jag bygger själv så blir det ju "lätt" att själv anpassa storleken på filter efter antal liter, mängd växter och antal fiskar.
    Vad jag mest skulle behöva lite hjälp och tips med är vad för pumphuvud jag skall sikta på. Är det då l/h som sätter gränserna för vad jag kan välja mellan och vad är rekommenderad styrka för ett akvarium med mycket växter? Jag har sneglat en del på https://www.cyberzoo.se/akvaristik/p...pumphuvud.html men jag har inte gjort några enorma framsteg i mina förundersökningar.

    Det lär dyka upp fler frågor framöver om t.ex behov av CO2 eller ej, belysning, whisky, substrat, KH, räkor, marktäckare och nitrit för att nämna några.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad skall du ha för fisk i akvariet. det är ju lite pga av det som man får anpassa storleken på filtret
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lord Pingu
      • April 2017
      • 6

      #3
      Det har jag inte riktigt kunnat bestämma mig för ännu men mestadels småfisk För tillfället är det växter som är mest intressant men kardinaltetra, drottningrasbora, svärdbärare, platy, någon form av mindre gurami. Jag vill försöka köra på firrar under 15-20 cm, kanske någon större för att få lite variation. Har ni några bra tips eller rekommendationer är det mycket välkommet. Fisk, växter, substrat, eller andra hemligheter, allt är intressant
      Jag behöver en bra hobby för att komma tillbaka från en utmattning och akvarium är ju perfekt! Otroliga mängder information man kan nörda ned sig i istället för att ligga passiv i soffan och händerna kan hållas sysselsatta med det dagliga underhållet.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Den där eheim i länken är en väldigt tyst välbyggd pump dock motorsvag så den orkar inte forcera så mycket vatten igenom en smutsig filtermatta men det kommer den nog inte behöva i ett normalbelastat kar som du verkar vara inne på. Det kan vara problematiskt att blanda liten och stor fisk då fisk oftast äter varann om den kan. tex på guldgurami på ca 8cm åt neontetror för mig.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...