Alger som gett mögel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lekman
    • November 2015
    • 41

    Alger som gett mögel

    Hej

    Har tidigare skrivit om mina algproblem i akvariet och fick rådet att skaffa en växt som konkurrerar bra med algerna. Det har väl funkat hyfsat och har en lite bättre balans med algerna. Men nu till dagens problem, som inte är så kul. Upptäkte vid ett vattenbyte att alger som satt vid vattenytan blivit angripa av mögel, vitt mögel. Nu luktar det mögel om akvariet och så var det inte tidiagare. gillar inte illalukter och trivs inte med detta, vet inte heller hur det är för fiskarna?
    Lukten påminner om den möglelukt man kan känna från blomkrukor ibland isamband med att man vattnar blomman.

    Vad ska jag göra?

    /Lars
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Låter underligt, en bild underlättar problemlösningen.

    Kommentar

    • lekman
      • November 2015
      • 41

      #3
      Jag kan se om själva vitmöglet dyker upp igen. Tog bort det när det dök upp, på tjocka lager av alger som satt på en växt som låg på vattenytan. Möglet syns inte till nu, men det luktar mögel. tar en bild om själva mögelutseendet dyker upp igen

      Kommentar

      • lekman
        • November 2015
        • 41

        #4
        Har verkligen problem nu med alger/mögel. Det växer ett tjockt täcke med en grön -giftgrön alg på glas och växter. Inte i sig så mycket att det ännu blivit ett problem, men -det luktar mögel om det! Det går att för hand plocka bort av aglerna. Det liksom går att pilla bort det som en hinna från både växter och glasytor och det blir hyfsat rent på en gång. Problemet är att det ju luktar som om man bor i ett mögelhus av det. Har inget extrakar men inser att jag nog måste skaffa ett och plocka om rejält och göra rent. Är det normalt, att det luktar mögel om akvariet? Misstänker tillomed att denna stam av alger kom till karet iom att jag började med algtabletter till Malen, men det är ju bara en hypotes
        /Lars

        Kommentar

        • BrigTSD
          • February 2015
          • 131

          #5
          Lite bilder underlättar som sagt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            Det är högst troligt att det är cyano du fått och det är egentligen en bakterie men talas oftast om som en alg! Cyano är den vi ska tacka för livet på jorden för det var den som började växa till över planeten och skapade syre och förutsättning för utveckling av liv Dock ganska trist i ett akvarium och kan vara ett bök att bli av med...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • lekman
              • November 2015
              • 41

              #7
              Jag googlade Cyano och kunde konstatera att det verkligen ser ut som i mitt akvarium. Drar slutsaten av de bilder jag sett på Cyano att det är det som är mitt problem. Sen har vi ju detdär att jag verkligen tycker att det luktar stark av mögel iochmed att jag är o river i akvariet. Mina fingrar stinker av mögel, eller är det Cyano det luktar. Luktar det likadant?

              Kommentar

              • lekman
                • November 2015
                • 41

                #8
                Jag har nu läst mej till att jag kan tillåta mej att mata lite mer, har varit överdrivet sparsam med maten på senare tid. Att jag ska plocka av Cyanotillväxten från växter och ytor regelbundet och att gräva ner det ludna i bottengruset, hellre än att kasta bort det. Att dra ner på vattenbyten.

                Kan detta funka som strategi?

                Kommentar

                • BrigTSD
                  • February 2015
                  • 131

                  #9
                  Ja, cyano brukar ge ifrån sig unken jordlukt så det kan nog stämma.

                  Vad har du för nitrathalt?

                  Kommentar

                  • lekman
                    • November 2015
                    • 41

                    #10
                    Jag har bara enkla teststickor, men fick nu att Nitrat ser ut att närma sej 100 mg/l. Kullkastar det mina planer på att mata mer och dra ner på vattenbyten? Att jag har problem med Cyano råder det nog ingen tvekan om

                    Kommentar

                    • BrigTSD
                      • February 2015
                      • 131

                      #11
                      Ja, jag antar att syftet med dina planer är att öka mängden nitrater och det är ju inte det som är ditt problem. Du bör snarare se över ditt vattenbytarschema så att du hamnar på en lägre nivå. 30-40 mg/l kan du gå ner till. Har du känsliga fiskar (exempelvis diskus, scalarer eller kardinaltetror) bör du gå ner till 10-20 mg/l.

                      De gånger jag har drabbats av cyano så har det föregåtts av att jag har ökat på matningen. Det var ganska små kolonier så jag skrubbade och sög upp det då jag bytte vatten. Det blir ju en del extrastädning eftersom de kommer tillbaka efter bara några dygn. Men det är ungefär som "green dust algae" som brukar dyka upp i nystartade tankar som precis börjar komma i balans. Ibland får man skrapa rutorna tre gånger i veckan. Till slut så lugnar det ner sig. Drabbas man av ett värre cyanoangrepp som vägrar ge med sig eller tar över hela tanken så får man nog ta till lite kraftfullare åtgärder. Men det måste hela tiden finnas en långsiktig planering i de åtgärder man vidtar. Annars blir det förmodligen bara värre.

                      Kommentar

                      • lekman
                        • November 2015
                        • 41

                        #12
                        Ja, OK. Fattade inte allt rätt när jag försökte förstå mej på obalansen som ger upphov till Cyano. Ska inte dra ner på vattenbyten, utan kanske öka på den biten. Minska på matningen tror jag inte går, jag har verkligen varit snål i överkant med matningen en längre tid och har ökat på en del med mer mat nu på senare tid (efter Cyano-utbrottet). Som det har varit så har Guppyerna bara slängt sej över algtabletten som varit tänkt till malen, och jag misstänker att malen inte haft mycket att äta, för visst ratar han väl Cyanon som mat?
                        Hursom, jag ökar på med vattenbyten, men måste ju ändå ge lite föda åt fiskarna, trots allt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...