Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PJAxe
    • January 2017
    • 37

    Alger

    Är det någon som vet vad detta är för alg och hur jag gör mig av med den? Den växer främst på växterna vilket ser lite tråkigt ut. Jag har haft en del grönalger vi utblåset från pumpen men de här ser annorlunda ut mörkare och ganska löst sittande.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2881

    #2
    Är algerna slemmiga och luktar är det cyano.

    Kommentar

    • PJAxe
      • January 2017
      • 37

      #3
      Vet inte hur cyano luktar men jag har inte lagt märke till någon speciell lukt. Dom är väl relativt slemmiga och sitter oftast inte så hårt fast om viftar lite med handen i vattnet eller klappar lite på växten lossnar dom eller klumpar ihop sig.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2881

        #4
        Tycker det du beskriver låter som cyano ändå, genom att dom släpper lätt.

        Kommentar

        • PJAxe
          • January 2017
          • 37

          #5
          Funderade på det lite till men när man kollar noga ser man att där är tydliga trådar. Här är en bild på lite närmare håll. Jag tycker nog ändå att det ser ut som en riktig alg.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2881

            #6
            Vet ingen alg som släpper så lätt som sagt, trådalger t.ex. brukar sitta skapligt fast. Man kan ju testa genom att avägsna så mycket som möjligt i samband med delvattenbyte. Är det cyano kommer det oftast snabbt tillbaka.

            Kommentar

            • PJAxe
              • January 2017
              • 37

              #7
              Okay... Har beställt lite växtnäring får se om det hjälper.

              Kommentar

              Arbetssätt...