Fråga om ägg och ruvning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dos
    • March 2017
    • 2

    Fråga om ägg och ruvning

    Hej allihopa,
    Jag köpte ett nytt hus förra sommaren och fick ett stort akvarium på 1100 liter med på köpet. Har ingen tidigare erfarenhet av fiskar men har börjat intressera mig lite och börjar tycka att det är roligt att sköta om dem, hålla fint och se dem må bra.

    För några dagar sedan såg jag att en fisk rensat undan sand och sten från botten och där låg en hög med vad jag tror är ägg. Hon äter inte när jag matar och är väldigt beskyddande. Hon skrämmer iväg alla fiskar som närmar sig hennes hörna.

    Före: http://www.lek.nu/ruvar.png, efter: http://www.lek.nu/ruvar2.png

    Men! I går morse när jag vaknade och tittade till fiskarna så var alla äggen borta. Se före och efter på bilderna. Vad har hänt? Jag befarar att någon annan fisk har ätit upp äggen för det ser inte ut som att hon har någonting i munnen :-(

    Jag tror att det är en munruvande Malawiciklid men är osäker, någon som vet får gärna bekräfta. All information och tips tas tacksamt emot!

    EDIT: Bilderna fungerade på förhandsvisningen men inte efter publicering, så jag bytte till vanliga länkar
    Senast redigerad av Dos; 03 March 2017, 10:38.
  • badpitt
    • December 2015
    • 53

    #2
    Det där är ingen Malawi det är en sk Zebraciklid, (Amatitlania nigrofasciata).
    Dessa fiskar är lättlekta och kommer säkert att leka igen. Det är en idealisk nybörjarciklid.
    Vad som har hänt med äggen går inte att veta, ganska ofta misslyckas de första lekarna, de behöver lära sig hur det går till. Ha tålamod bara.
    Senast redigerad av badpitt; 03 March 2017, 12:49.

    Kommentar

    • ICC
      • November 2006
      • 1310

      #3
      Som Badpitt säger, det är ingen Malawi och Zebracikliden är heller ingen munruvare. Läs artbeskrivningen https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1
      De kommer att leka på samma ställe igen. Honan vaktar äggen och hanen yttre revir. När äggen kläcks så ligger ynglen och "sprattlar" tills de förbrukat sin gulesäck (matsäck som varar ett par dagar) Sedan kommer honan och ev hanen att valla omkring en hel drös med yngel i akvariet.

      Kommentar

      • Dos
        • March 2017
        • 2

        #4
        Tack för svar!

        Jag har visat bilder i fiskaffären och två olika personer har berättat för mig att det är Malawi som jag har... men uppenbart inte alla fiskar då :-) De har även sagt att man inte ska blanda Malawi med andra fiskar men det verkar ha gått bra i mitt fall.

        Finns det något som jag kan göra för att hjälpa honan behålla sina ägg? Ska jag försöka lyfta över hona och ägg i separat akvarium? Kan tänka mig att det kan vara svårt för små yngel att överleva i ett kar fullt med Malawi...

        Senast redigerad av Dos; 03 March 2017, 21:57.

        Kommentar

        • badpitt
          • December 2015
          • 53

          #5
          Ja att blanda är inte särskilt bra, olika Ciklider har olika signaler vilket ibland får till följd att fiskar slås ihjäl i onödan. Nu är Zebracikliden en tuff rackare men kanske inte tillräckligt för Malawi? Jag tyckte även att jag såg röd/juwelciklid på din bild de med en svart prick på kroppen och lite glansiga fjäll, de är inte heller Malawi. Jag tycker du skall ta bort alla som inte är Malawi (malar undantaget)

          Kommentar

          • ICC
            • November 2006
            • 1310

            #6
            Säger som Badpitt, ta det som ett projekt att röna ut vilka fiskar du har och från vilken världsdel de kommer ifrån. Du kommer att finna mycket och spännande information och därmed hitta vilken typ av fisk du vill satsa på.
            Men eftersom dina Zebraciklider och Röd ciklid är i minioritet så kanske det är de som behöver flytta. Dessa fiskar vill också gärna ha en annan sammansättning (svagt surt) på vattnet gentemot Malawi (hårt vatten).
            Men som en inbiten akvarienörd alltid resonerar så har vi alltid ett akvarium för lite. Så nu är jag lite ironisk, ut på valfri säljsajt och köp hem ett akvarium till på minst 300 liter. Så kan du ha dina Zebraciklider och Röd ciklid där i. Tänk bara på att det lätt kan bli 50-150 yngel av dessa ciklider. Inte helt lätt att finna avsättning för alla yngel. Lycka till med allt.

            Kommentar

            • badpitt
              • December 2015
              • 53

              #7
              Nu är iofs rödcikliderna från Afrika och Zebracikliden från Centralamerika, man skall tom skilja på syd och Centralamerika, de från Centralamerika är mycket tuffare.

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                #8
                Ursprungligen postat av badpitt
                rödcikliderna från Afrika och Zebracikliden från Centralamerika.
                Bra rättning där. Det var jag som inte använde hela huvudet i skrivande stund. Vill ju att Dos ska ha korrekt info. Tack badpitt.

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Röd och zebra är fullt kapabla att gå ihop med malawi, de är minst lika tuffa.

                  Grejen med dessa två arterna och palett ciklid är att man inte vill ha en massa avkomma, anledningen till det är att det är snudd på omöjligt att ens skänka bort överskottet.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...