Starta upp akvariet igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Fast nu är det ju faktiskt så att nitrit hämmar syreupptagningen hos fisken pga av att järnet i blodkropparna oxiderar till Fe (lll) och har inget att göra med syrehalten i vattnet....

    Resten orkar jag inte ens bemöta...
    Att nitrit hämmar syreupptagning hos fisk är rätt. Men du blandar ihop äpplen och päron och glömmer bort vattnet som fiskarna lever i.

    Att hävda att man inte ska byta vatten första månaden och att vattenbyten skadar cyklingen är totalt fel. Men det är ingen hjärtefråga för mig och jag är övertygad om att du tar kanonbra hand om dina fiskar trots denna lilla blunder

    Vi får bli eniga om att vi är oeniga

    Jag håller med om att vi tar helg nu! Diskusarna ska få nylagad matmix som fredagsmys!

    Kommentar

    • Jannike85
      • September 2005
      • 37

      #17
      En annan fråga, för och nackdelar med att ha levande växter i akvariet? Kan man likväl ha plastväxter och rötter/stenar istället?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #18
        Ursprungligen postat av Jannike85
        En annan fråga, för och nackdelar med att ha levande växter i akvariet? Kan man likväl ha plastväxter och rötter/stenar istället?
        Växter som växer och mår bra är en tillgång för akvariet för dem förbukar näring ur vattnet men växter som dör belastar vattnet istället. Har man inga levande växter så är det bra med ordentlig biologisk filtrering (alltid bra att ha men extra viktigt om man kör växtlöst).

        Tyvärr är ju sällan plastväxter särskilt naturtrogna utan då är det snyggare att bara köra rötter och sten och en inte för stark belysning!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...